Преди Гран при: Как се покорява Китай?

снимка: ferrari.com

Третият кръг на шампионата през 2012-та година във Формула 1 ще се проведе на пистата „Шанхай" в Китай. Миналият сезон на трасето триумфира Люис Хамилтън, който маркира дебютната победа за МакЛарън през 2011.

 

Повече за съоръжението

 

„Шанхай" за първи път е домакин на състезание от „Кралските гонки" през 2004-та година, като дизайнери са Херман Тилке и Петер Вал. Трасето представлява впечатляваща комбинация от модерна архитектура и класически елементи, което гарантира емоционално представление за зрителите.

 

Атмосферните условия са непостоянни и не могат да се предскажат с точност - през 2009-та година уикендът премина под силни валежи, през 2010-та имаше редуване на дъжд и суша, а през 2011-та климатът беше изцяло сух.

 

Пистата

 

Трасето се състои от две прави и комбинация от ъгли, остри гребени, по-плавни криви и почти обратни завои. Картирането на двигателите е ключово за Гран при на Китай, защото посоките на пистата се сменят постоянно. Повече внимание се изисква на завои 12 и 13, които водят към най-голямата права.

 

На 1-ви и 2-ри завой спирачките се натоварват много, защото трасето може да не е гладко. Тук, както и на правата към завой 2, пилотите трябва да внимават за износването на гумите, защото напрежението върху тях е високо.

 

 

Поведението на колата

 

По-малко притискане на болида се изисква за Гран при на Китай, отколкото на „Албърт Парк" или „Сепанг". Също така тук шансовете за изпреварване са по-големи, като се имат предвит двете дълги прави. Предното крило на колата ще се натоварва по-малко, отколкото в предишните два кръга.

 

По отношение на настройките на болида и напасването на предното крило, на „Шахнай" можем да видим по-ниски предници, защото бордюрите също са по-ниски в сравнение с Австралия и Малайзия.

 

Пирели е номинирал медиум и меки гуми за Китай, като едва ли отборите ще имат големи проблеми с деградирането им, защото температурите няма да са високи, а и асфалтът не е агресивен.

 

„Шанхай" е в средата на таблицата по отношение на напрежение на двигателите, защото има една дълга права, където пилотите ще изискват максимум от моторите си. Останалата част от пистата включва 16 завоя, на които се развива или минимална, или средна скорост.

 

Победителите в Китай

 

Само Люис Хамилтън е успявал да спечели два пъти в „Шанхай" - през 2011-та и 2008-ма година, но МакЛарън е излъчил още един победител в лицето на Дженсън Бътън през 2010-та.

 

Себастиян Фетел донесе успех на Ред Бул през 2009-та, а Ферари доминира в дебютните години на състезанието - Рубенс Баричело през 2004-та, Михаел Шумахер през 2006-та и Кими Райконен през шампионската за него 2007-ма.

 

Фернандо Алонсо спечели през 2005-та с тима на Рено, като по-късно през сезона също триумфира с титлата.