Решетката във Формула 1 за сезон 2013 е почти изцяло запълнена, като повече от половината пилоти в Кралските гонки са с етикета „платени".
В действителност „платен пилот" означава състезател, който подписва договор с отбор от Формула 1 на базата на финансовите си възможности, а не на качествата си зад волана.
Това явление не е новост в най-високия и елитен клас на моторните спортове, но допреди години имаше някои канони, които никога не се нарушаваха - например, Формула 2 се използваше като школа за Кралските гонки, а от скоро квалификационният клас за Формула 1 са сериите GP2.
Действащият шампион на GP2 в момента е Давиде Валдзеки, който няма да получи пилотско място във Формула 1 дори в някой от непретенциозните отбори, защото те вече са окупирани от богаташите.
Валдзеки може единствено да се надява, че ще получи контракт с Лотус за тестов пилот, но дори това все още е в сферата на предположенията.
Пример за сключване на договор между пилот и отбор извън графата „платени" беше преминаването на Люис Хамилтън в Мерцедес. Британецът ще получи около 100 милиона долара за 3-те си сезона, които ще прекара в „сребърните стрели".
„Платените пилоти" от Мексико
Само че Хамилтън е едно от изключенията, а ситуацията особено в по-скромните отбори е коренно различна. Дори Серхио Перес беше избран от МакЛарън не толкова заради таланта му зад волана, а заради огромната финансова подкрепа на най-големия мексикански телеком Телемекс, чийто президент е Карлос Слим - един от най-богатите хора на планетата.
Заубер пък по същата причина замениха Перес с друг мексиканец - Естебан Гутиерес - който няма никакъв опит във Формула 1 и както знаем, не е шампион на сериите GP2. Гутиерес обаче също се ползва с финансова подкрепа от Телемекс.
Нелепите жертви
Потърпевш от цялата въртележка се оказа Камуй Кобаяши, който остана без отбор, въпреки че 3 поредни сезона беше лидер на Заубер. Но без да носи пари на екипа, единствено точки.
Рубенс Баричело напусна Формула 1 поради същата причина, тъй като неговият Уилямс избра Бруно Сена за титуляр през 2012-та година. Племенникът на легендарния Айртон никога не е криел, че връзката му с трикратния световен шампион са му отворили всички врати към Формула 1 и му е лесно да си намери куп спонсори.
Уилямс се ползва с финансови привилегии и благодарение на другия си пилот - Пастор Малдонадо - но той поне стигна върха в GP2, преди да влее парите на спонсорите си в Уилямс.
Руската надежда
Виталий Петров се представи противоречиво във всичките си отбори до момента, като никога не се е подвизавал в екип, който се бори дори за класиране в средата на таблицата при конструкторите. Руснакът обаче има солиден финансов гръб и ще трябва да бъде вместен някъде на решетката във Формула 1 поне до 2014-та година, когато ще дебютира Гран при на Русия.
Печели ли Формула 1 от парите на пилотите?
„Тъжно е, че има толкова много платени пилоти. Броят им се увеличава постоянно, което е пагубно за най-елитния клас на моторните спортове. Това означава, че купища млади и талантливи пилоти няма да получат шанс за изява, защото някой някъде ще има повече пари от тях и ще си финансира място в отборите.
Има си причина за платените пилоти да бъдат такива - много е просто. Не казвам, че при всички е така, но повечето просто не са достатъчно добри, за да заслужат място зад волана и затова трябва да си плащат.
Големите отбори пък не желаят да рискуват с някой новобранец и така кръгът винаги е затворен", коментира случая отборният директор на МакЛарън Мартин Уитмарш.
Етикети:ПСЖ
КоментариНапиши коментар
ОЩЕ КОМЕНТАРИ