Емилиян Стойков за Sporta.bg: Защо Хамилтън не бе дисквалифициран на Монца

галерия:

снимка: БТА/AP

Sporta.bg продължава да предоставя на читателите си експертни мнение от водещи български журналисти под формата на коментари, анализи и интервюта. Когато става въпрос за един от най-обичаните спортове - Формула 1 - името на Емилиян Стойков е едно от първите, за които феновете се сещат.

Вижте анализа на Емилиян Стойков за състезанието за Гран при на Италия и поредната победа на световния шампион Мерцедес, но този път акцентът бе върху странните инструкции към Люис Хамилтън в края на надпреварата.

(Можете да следвате Емилиян Стойков в социалната мрежа Туитър НА ТОЗИ ЛИНК).

Трябва да изградиш преднина. Не задавй въпроси, изпълни инструкцията“ – с тези думи на състезателния инженер Питър Бонингтън скучноватото състезание на Монца се превърна в поредната драма, която се развива в страни от пистата.

4147647Трябваше да чакаме часове докато разберем, че все пак Люис Хамилтън запазва победата си. Но как точно се стигна до тази объркваща неразбория? След Гран При на Белгия пилотите, водени от Себастиан Фетел и Нико Розберг, изригнаха срещу Пирели относно тяхната безопасност и структурна издържливост.

От италианската компания резонно посочиха постоянното минаване през острите бордюри извън пистата от страна на Фетел и приложиха няколко доказателства в подкрепа на здравината на гумите. Въпреки тази защита, която изглеждаше стабилна и въпреки характеристиката на Монца (писта, която не износва гумите заради липсата на бързи завои), минималното налягане на гумите беше увеличено главоломно.

След поредица от недоволни реакции, това минимално налягане беше намалено два пъти, като крайната му стойност беше доста по-висока от досегашната от началото на сезона. Всяка гума трябваше да е с налягане най-малко 19,5 psi (което се равнява на 1,3 бара). Още в петък от Пирели заподозряха, че се правят опити за заобикаляне на правилата.

Да, същите тези правила, гарантиращи сигурност и издържливост, за които се лобираше след Спа! Заради подозренията контролът беше завишен. Дори тимовете бяха предупредени да не злоупотребяват с температурите на устройствата за затопляне на гумите – позволеният максимум е 110 градуса.

Пирели бяха стриктни не само във Формула 1, но и в GP2. Мич Евънс и Серхио Канамасас бяха декласирани от квалификацията за първото състезание заради ниско налягане в гумите. Прецедентът беше създаден още в петък вечерта.

4147636

Известно време след карирания флаг на Монца стана ясно следното: Броени минути преди старта, задна лява гума на Люис Хамилтън е била с налягане от 19,2 psi и температура от 101 градуса, а задните гуми на Росберг са били с 18,4 psi и температура 84 градуса. Според техническия правилник отборите са длъжни да изпозлват гуми, чиито технически параметретри са същите като описаните от производителя.

4147637

Тези параметри се определят за всяко отделно състезание. Така че минималното налягане не е съвет или препоръка, а елемент от техническия правилник. И най-важното – елемент, който е свързан със сигурността. За нарушение на подобна точка от техническия правилник, санкцията не е глоба или 25 секунди добавено време, а дисквалификация.

4147638

 

И тук идва въпросът защо Хамилтън ще остане в историята като победител в Гран При на Италия 2015. Причината е в изключително лошата организация на ФИА. Това съдбовно измерване не беше дело на Пирели, а именно на представители на ФИА.

От федерацията така и не уговориха точен момент с Пирели и отборите за това допълнително измерване на налягането. Знаеше се само, че между пет и три минути преди старта ще бъде направен този тест, за да бъдат проверени гумите след свалянето на затоплящите устройства. Заради ограниченото време до старта на загряващата обиколка, само четири болида бяха проверени (двата Мерцедеса и двете Ферарита).

4147639

 

Инженерите на Пирели винаги тестват наляганията докато колите са на стартовата решетка с монтирани затоплящи устройства и това е процедурата, записана в правилника. Съответно, този тест-изненада на ФИА беше извършен извън записания в правилата период и резултатите от проверката не могат да бъдат използвани за санкция. И тъй като измерването на Пирели минути по-рано показа стойности в нормата, а тези данни се смятат за официални, то няма причина Люис Хамилтън да бъде наказан.

Това можеше да бъде първата дисквалификация от Спа 1994-та, когато Михаел Шумахер загуби победата си заради нередности по пода на болида и Деймън Хил стана първи. Но изненадващото измерване беше загуба на време за Джо Бауер и неговите подчинени, като това ще се запомни като едно от по-унизителните поражения в опитите на ФИА да упражнява контрол върху шампионата.

4147643

 

Остава мистерията защо беше заръчано на Люис да атакува в последните обиколки. Едва ли в отбора са смятали, че той може да бъде наказан с добавяне на време след финала, а дори вдигането на темпото да повиши налягането, това няма значение, защото важното измерване беше преди старта. Лековатото използване на думата „безопасност“ лъсна отново – ако сигурността беше занижена заради ниското налягане, за което ФИА са имали информация от старта, защо тогава комисарите не накараха Хамилтън да се прибере в бокса за негово добро и доброто на останалите пилоти?

4147642

Принципно не се гледа добре на показването на черен флаг, защото така отборът няма възможност за подаване на контестация. Но тук уж говорим за безопасност.

 

Победата позоли на Хамилтън да изгради огромно предимство в генералното класиране, след като Нико Розберг не завърши. Двигателят му беше с над 4000км и участваше в състезание номер шест след като новият, подобрен агрегат, дефектира заради теч от охладителната система. От тук нататък единствено брутално чрезвичайни обстоятелства могат да провалят Хамилтън в преследването на трета световна титла.

4147644

По време на целия уикенд всички пилоти акцентираха върху желанието им Монца да остане в календара. И наистина атмосферата, която създават тифозите след финала, усещането за скорост по време на самото състезание, пребиваването в най-големият градски парк в Европа, историята, която датира от 1922-ра – всичко това превръща Монца в уникално трасе.

4147645

 Преди няколко години имах възможност да го посетя, макар и за стартове от италианската Формула 3. Трудно може да бъде описано усещането, когато се промъкнеш през шубраците, преминеш през скъсаната ограда към стръмния овал и погледнеш към арената, на която най-смелите са водили битки. Формула 1 има нужда от Монца, за да продължи да бъде Формула 1.

4147646

Слуховете са за разлика от 10 милиона евро между възможностите на организаторите и желанията на Бърни Екълстън. Ясно е, че европейските писти не могат да се конкурират със страните, които разполагат с неограничени средства заради петрол или готовност за харчене на колосални суми държавни средства.

4147641

Затова, щом парите са по-важни за Бърни дори от оставането на Монца в календара, то той трябва да създаде фонд „запазване на класическите писти във Формула 1“ и да го финансира с още по-завишени такси за домакинство от държавите, които нямат ограничение в готовността да харчат. Защото достатъчно често се връщаме с умиление към миналото. Не бихме искали да добавим още една причина.