От Русия: В спорта няма място за сълзи

галерия:

снимка: news.yahoo.com

В танците на лед загубиха не Оксана Домнина и Максим Шабалин, а тяхната треньорка Наталия Линичук и чиновниците от Руската федерация по фигурно пързаляне. При това нека се знае, че Генадий Карпоносов спечели олимпиадата във Ванкувър, защото в треньорския дует Линичук-Карпоносов Генадий Михайлович отговаря за задължителния танц, докато с постановката на оригиналния и волния се занимава Наталия Владимировна. След задължителния Домнина и Шабалин бяха най-добри от всички.


Наталия Линичук плака над своя творчески провал, над своето безсилие като постановчик. Огромните надежди на танцовите дуети Танит Белбин/Бенджамин Агосто и Оксана Домнина/Максим Шабалин бяха в ръцете на един изтъкнат треньор и постановчик от миналия век. Наталия Владимировна не умее да долавя съвременните тенденции в танците на лед. Но фактът, че някои от партньорите се пързаляха с болки, а преди година извоюваха първо и второ място на световното, говори за способността на Линичук да работи с всякакъв, дори с труден материал.


Всеки треньор си има цели, които невинаги съвпадат с целите на федерацията. Американската федерация по фигурно пързаляне, разбирайки, че времето на Белбин/Агосто е отминало, още преди година извади напред младите Мерил Дейвис/Чарли Уайт и ги направи шампиони на САЩ. Нашата федерация също трябваше да извади като първи дует Яна Хохлова и Сергей Новицки, за което я съветваха куп спортни журналисти, включително и Татяна Тарасова.


Позицията на първата двойка в танците на лед е много важна за адекватното възприемане на дуета от съдиите във връзка с втората оценка за компоненти. Дейвис/Уайт също загубиха от Белбин/Агосто на международни състезания за сметка на втората оценка, докато два пъти не станаха шампиони на страната си. Нашата федерация обаче вместо да заложи на технически по-силната двойка, застави Домнина и Шабалин да напуснат своя треньор Алексей Горшков. Известно е каква роля в кариерата на спортиста играе националната федерация. Тя поддържа една двойка, а готви друга за фаворит.


Това е известна схема в руската практика. Федерацията беше недоволна от работата на Горшков и вероятно Оксана и Максим са били посъветвани да го сменят. През 2005 г. Горшков се раздели и с българския дует Албена Денкова и Максим Стависки, които също заминаха при Наталия Линичук и станаха двукратни световни шампиони! Трябва да се разбере обаче, че извънредно талантливата Албена в този момент бе президент на Федерацията по фигурно пързаляне на България и разговаряше с Линичук на равна нога. Идеята за оригиналния танц по музика на Астор Пиацола на световното в Япония и песен на японски език принадлежеше именно на Албена. Оксана Домнина и Максим Шабалин, попаднали в лапите на Линичук по нареждане на руската федерация, се оказаха безмълвни пред нейната воля. Освен това Линичук обича да тъче на няколко стана.


През олимпийския сезон тя тренираше Белбин/Агосто, Домнина/Шабалин, както и италианците Файела/Скали. Подобно конвейерно производство рано или късно дава фира. Конвейерът Игор Шпилбанд/Марина Зуева най-накрая заработи на пълни обороти, но двата екипа са просто на различни стадии на производство.


Поставеният от Линичук оригинален танц бе губещ. Ясно е, че тя бе решила да бъде оригинална в оригиналния танц. Никой от съществуващите по света танцови дуети не би изглеждал естествено в аборигенския танц. Да, той е утвърден от Международния кънки съюз в списъка за танци, разрешени за изпълнение в качеството на оригинални този сезон. Но ако този екзотичен танц беше печеливш, цял свят щеше да тропа танца на аборигените. Нека си спомним Анжелика Крилова и Олег Овсянников на световното в Хелзинки. Техният волен танц под насечения ритъм на барабаните също остана непонятен за съдиите.


С въведената нова система за съдийство именно оригиналният танц стана решаващ в борбата за медали. Позицията, на която се намира двойката след оригиналния танц, рядко се променя след волния. Не случайно повечето спортисти предпочитат да изберат свой народен танц. Никой от съдиите чужденци няма да посмее да каже, че двойката изпълнява лошо танца на своята страна и не го чувства пълноценно. Именно в оригиналния танц Наталия Линичук се провали. А волният танц на Оксана и Максим пък беше най-добър в сравнение с танцовите двойки от миналото! Младите американци и канадци бяха много по-бързи, живи и динамични от по-възрастните си колеги.


Канадците спечелиха чисто и с блясък. Помня ги от далечната 2004 г. на Гран При за младежи в Чехия. Обаятелният чернокос младеж и младата рижа нежна девойка още тогава вдигнаха на крака полупустата зала със своите немислими за възрастта си елементи. Останаха на 4-о място, но в тях съзирахме вече бъдещите олимпийски шампиони. Тогава открая, както и сега, беше застанал и внимателно следеше изпълнението на своите възпитаници младият руски треньор Игор Шпилбанд.


Не е сюрприз, че във Ванкувър победи младостта. Съгласно завета на Пиер де Кубертен, олимпиадата е форум на най-добрата младеж в света! Въпросът е защо наши талантливи треньори подготвят чужди шампиони? Игор Шпилбанд и Марина Зуева, Евгений Платов, Юрий Чесниченко и Ярослав Нечаев. Веднъж Марина Зуева съвършено искрено се изненада, че треньор, работещ в нашата страна, не може да си позволи да купи апартамент в елитен район или автомобил от ВИП класа. Тя явно не знае в какви условия живеят и работят руските специалисти. Още по-изненадващо е как успяват да подготвят победителите. Например Ирина Жук - треньор на европейските шампиони. Нея дори не я включиха в олимпийската делегация! Вероятно на мястото на изтъкнатата специалистка бе командирована Яна Рудковска (съпругата на Плющенко). Ако и в бъдеще по такъв начин се разпределят приоритетите, аз се опасявам, че в Сочи ни очаква поредният провал.

 

sports.ru, Олга Оксенич