Конспирация обви в облаци Розберг и триумфа в Монако

галерия:

снимка: БТА

В рубриката на Sporta.bg "Кариран флаг" ще направим анализ на представянето на победителя от всяко състезание в календара за 2013-та година.


Ще обърнем внимание на ключовите моменти от представянето на главния герой във всеки кръг от Кралските гонки.


Нико Розберг подари на Мерцедес първа победа през сезон 2013, след като най-накрая материализира спечеления полпозишън от квалификациите в успех в неделя. И коя писта бе по-удобна за подобно упражнение за пилота на „сребърните стрели" от доброто старо улично трасе в Монте Карло?

 

Монако винаги се е славел със своите блясък, пищност, зрелищни поп звезди, авторитетни гости, луксозни яхти, хотели и казина. Присъствието на почти всички спонсори на екипите също приповдига настроенията в кервана на Формула 1 и амбицира до краен предел главните герои в Кралските гонки да покажат най-доброто от себе си.

 

Иначе чисто от гледна точка на интрига състезанието в Монако отново разочарова, защото единствено грешките на пилоти като Фелипе Маса, Ромен Грожан, Серхио Перес, Адриан Сутил и дебютанта Гийдо ван дер Гарде предизвикаха някакви ключови размествания в класирането.

 

Нико Розберг на практика беше поставен под напрежение не от основните си преследвачи в колоната, а от намесата на колата за сигурност в състезанието - след инцидента с Фелипе Маса и сблъсъка на Ромен Грожан с Даниел Рикардо. Трябва да се отбележи и ситуацията с червения флаг, когато Жул Бианки прекрати състезанието на Пастор Малдонадо.

 

 

Така Розберг на няколко пъти трябваше да рестартира гонитбата в Монако, но във всички случаи се представи блестящо и много правилно контролираше дистанцията между себе си и Себастиан Фетел.

 

Както самият световен шампион призна след финала, болидът на Мерцедес го държеше под контрола си през цялото състезание. Розберг много хитро се възползваше от правилото за „10-те дължини" зад колата за сигурност, преди тя да се прибере в бокса и да остави лидера да се грижи за темпото.

 

 

Когато излизаше съобщението, че колата за сигурност се прибира в края на обиколката, Розберг се залепяше за задницата ѝ. На последния завой преди старт-финалната права обаче пилотът на Мерцедес рязко намаляваше темпото и се отдалечаваше на около 10 дължини на един болид спрямо сейфти кара, както повеляват правилата.

 

Така след изстрелването на старт-финалната права Розберг имаше предимство на двигателя си Мерцедес, който е по-бърз с около 20 км/ч от мотора на Рено, задвижващ болида на Ред Бул.

 

 

Мерцедес жертваха състезанието на Люис Хамилтън, за да осигурят на Розберг реален шанс за успех още в самото начало, защото именно Люис беше използван като буфер между лидера и Ред Бул-ите.

 

При първото спиране в бокса при излязла кола за сигурност Хамилтън нямаше шанс и трябваше да загуби ценни секунди на питлейна, чакайки механиците да сменят гумите на Розберг и чак тогава да се заемат с неговите.

 

Това прати Люис на 4-та позиция, но Розберг вече можеше да разчита на собствените си сили, за да поддържа аванс спрямо Фетел и Марк Уебър.

 

 

Старт-финалната права бе единственото място, на което пилотите можеха да активират системата за подвижно задно крило, но тя бе толкова къса за успешна офанзивна маневра, че на практика болидите се движеха с пълна газ само в рамките на 3 секунди. Така Фетел нямаше никакъв шанс да осъществи изпреварване на Розберг след рестартиранията, а после вече Мерцедес-ът излизаше от обсега на Ред Бул.

 

Розберг обаче не успя изцяло да се наслади на успеха си, защото повечето специалисти и анализатори не преставаха да говорят за противоречивите тестове, които Мерцедес е извършил в рамките на 1000 км с гумите на Пирели след Гран при на Барселона.

 

Някак прекалено удобно Мерцедес се възползва от полпозишъна си, за да постигне победа, и то точно след въпросните допълнителни тестове с гумите, които са принципно забранени от правилата на ФИА.

 

 

Противоречието идва оттам, че именно ФИА е разрешила на Мерцедес да тества компонентите на Пирели по време на шампионата, но иначе забранява на екипите да извършват подобни тренировки в течение на сезона.

 

Не за първи път Формула 1 става арена на теории на конспирацията, като остава да видим какъв непредвидим изход ще има спора между Мерцедес и останалите отбори, които протестираха срещу тестовете.

 

Даниел Любомиров, Sporta.bg