Емилиян Стойков за Sporta.bg: Възходите, паденията и куриозите на F1 2015

галерия:

снимка: БТА/AP

С известно нетърпение дочакахме финала на сезон 2015-та във Формула 1. Няма да бъде запомнен като класика, но няколко състезания ще влязат в историята – събитията на Хунгароринг, Силвърстоун и Остин доказаха, че в F1 все още се получават неописуеми драми. Люис Хамилтън продължава да разполовява мненията на феновете – едни го обожават, други не понасят бохемското му поведение извън трасето. И докато той попадна в жълтите вестници след като заби своето специално Pagani, защото бил силно уморен от постоянното купонясване, не трябва да се подминава с лека ръка колко хладнокръвен беше, когато залогът бе най-голям и с каква лекота се саморазправи с Нико Розберг. Хамилтън е единственият пилот, който печели поне едно състезание във всеки от първите си девет сезона във Формула 1 (Прост, Шумахер и Фетел имаха частични участия в първия си сезон преди да започнат подобна серия). През тази година той изпревари Сена, който е с 41 победи и пред него са само Фетел с 42, Прост с 51 и Шумахер с 91. Прекалено много фактори играеха в последните няколко кръга, затова не трябва да се търсят основите на предстоящ обрат.

4149680

Когато теглим чертата виждаме продължаваща хегемония на Мерцедес, която ще продължи и през следващата година. Засилват се слуховете, че няколко човека от инженерния екип на сребърните стрели са преминали във Ферари и когато добавим към това подобренията в двигателя, аеродинамиката и охлаждането през последната година, то надеждата за оспорвана битка лежи върху техен възход и дуел с Мерцедес. Там е разковничето. На няколко пъти през този сезон ми направи впечатление колко бързо феновете в социалните мрежи отписваха дадено състезание за скучно. Изумително е колко бързо търпението се изчерпваше. Сравнете това с преди 15 години например, когато състезание без изпреварвания на пистата стана легендарно, защото Михаел Шумахер спечели с интересната стратегия с три бокса. Или Имола 2005-та, когато Шуми и Алонсо така и не се изпревариха до финала. Подобна надпревара през 2015-та щеше да бъде помнена не повече от няколко часа. Причините може да се търсят в харизмата на пилотите, бързината на болидите, правилата и т.н. За съжаление това са недостатъци, които не могат да се коригират за един ден, а и засега Бърни и ФИА по-скоро спъват развитието на F1, вместо да му помагат. И все пак много от тези проблеми ще избледнеят ако имаме директна битка между пилоти от два различни отбора с история и отдадени фенове. Тук не трябва да се търсят лични пристрастия – просто според мен е факт, че ако Ферари настигне Мерцедес, то Формула 1 ще спечели, поне в краткосрочен план.

4148309

Но нека обърна по-голямо внимание на отминалия сезон. Година на сребърна доминация, фераристки възход, падение на Хонда, залез на Ред Бул и изгряване на небосклона на нова бъдеща суперзвезда в лицето на Макс Верстапен. С помощта на цифрите ще се опитам да акцентирам върху възходите и паденията, историята и куриозите. За мен беше удоволствие да споделям с вас мнението си за случващото се във Формула 1 през цялата година и се надявам да съм провокирал искрена реакция у Вас – зрителите на F1.

Възходите и паденията на сезона в цифри:

1: Хамилтън е първият британец, който успешно защитава световната си титла.

2: Най-големият квалификационен разгром бе в Лотус. Пастор Малдонадо победи Ромен Грожан само два пъти през цялата година.

3: Победите на Себастиан Фетел в първия му сезон като пилот на Ферари са толкова, колкото имаше Михаел Шумахер през 1996-та. И двамата финишираха трети при пилотите в първия сезон като лидери на Скудерията.

4: Въпреки проблемите с двигателя Нико Розберг не използва допълнителен агрегат. Така с четири агрегата за всеки пилот, нямаше болид с двигател на Mercedes, който да пострада с наказание. Толкова са и квалификациите в които Кими Райконени победи Фетел.

5: Толкова са точките с които Дженсън Бътън победи Фернандо Алонсо и така испанецът за първи път в кариерата си беше задминат от свой съотборник. Неслучайно сравняваше колата си с болид от GP2 и предпочиташе да се излежава на сгъваеми столчета до пистата.

6: Спечелените от Макларън точки са най-скромният резултат от 1971-ва. Не само че тогава имаше само 11 състезния, но през последните години раздаваните точки драматично нарастнаха спрямо предишното хилядолетие. Също така, шест пъти през сезона пилотът, който стартира от първа редица не завърши първи или втори (Хамилтън в Монако и Унгария, Розберг в Унгария и Русия, Райконен в Италия). Шест е и броят отбори с поне един подиум за 2015-та.

7: Толкова десети от секундата беше най-малката разлика между победителя и неговия подгласник. Това беше в Гран При на Китай, когато Хамилтън спечели пред Розберг. Такъв е и броят на страните домакини с пилот в състезанието (Австралия, Испания, Великобритания, Русия, САЩ, Мексико и Бразилия). Само седем бяха и състезанията в които стартиращият от пол позишън не спечели.

4150030

8: Най-бързите обиколки на Люис Хамилтън. Втори в тази класация завърши Нико Розберг с пет.

9: Отпаданията на Пастор Малдонадо, което бе рекорд за сезона. Единствено Фернандо Алонсо се доближи до него с осем.

10: Хамилтън стана първият пилот в историята с десет или повече победи в два поредни сезона. А рекордът за един сезон е 13, притежание на Себастиан Фетел през 2013-та и Михаел Шумахер през 2004-та. Такъв беше и броят на пилотите, които се качиха на подиума.

11: Толкова бяха разследванията на стюардите по време на невероятното състезание в Унгария. Толкова бяха и пол позишъните на Хамилтън.

12: Това е новият рекорд за брой двойни победи. Мерцедес подобри предишното си най-добро постижение от 11 през 2014-та.

13: Това е нетната загуба на позиции за Нико Розберг в първата обиколка и нетното спечелване на места от страна на Серхио Перез в откриващия тур.

14: Толкова бяха представените държави във Формула 1: Великобритания, Германия, Финландия, Бразилия, Русия, Австралия, Мексико, Франция, Холандия, Испания, Венецуела, Швеция, САЩ, Дания. А Макларън не спечелиха точки именно в 14 надпревари.

15: От 19 състезания 15 бяха с два болида на Мерцедес на първа редица и пилот на Ферари, финиширал на подиума.

4149664

16: Броят световни титли, спечелени от британски пилот. Също така толкова бяха победите на Mercedes през тази година, което изравнява най-доброто им постижение от миналата година и резултата на Ред Бул от 2011-та.

17: Количеството подиуми на Хамилтън.

18: Пол позишъните на Мерцедес през тази година.

23: Броят двигатели на Хонда, използвани в хода на сезона от пилотите на Макларън Фернандо Алонсо и Дженсън Бътън.

43: Броят победи на Люис Хамилтън. Това е рекорд сред всички британци в историята на F1.

59: Финалната преднина на Хамилтън пред Розберг.

64: Това са процентите на успеваемост за Люис Хамилтън, когато той стартира от пол позишън. Той го направи 7 пъти от възможни 11.

128: Разликата между Себастиан Фетел и Кими Райконен (най-голяма е измежду всички съотборници).

153: Литрите шампанско или розова вода, събрани в 51 бутилки, връчени на заслужилите пилоти. Наздраве.

155: Бройката наказания за Алонсо и Бътън заради нуждата да се сменят всевъзможни компоненти по колата. Едва ли са се утешавали с шампанско.

703: Рекордният сбор от точки, събрани от страна на Мерцедес.

1127: Обиколките, които Себастиан Фетел направи през 2015-та – повече от всеки друг пилот.

Най-големи подобрения:

-          Екипът на Ферари спечели 428 точки през 2015-та и завърши на второ място при контрукторите. Година по-рано бяха завоювани 216 т. и записаха най-слабия се сезон от повече от 20 години.

Най-голямо падение:

-          През 2014-та Ред Бул взе 205 точки и финишира на второ място пр конструкторите, докато през 2015-та отборът събра едва 187 пункта и записа четвърто място при конструкторите. За първи път от 2008-ма Ред Бул не спечели нито една победа.