Емилиян Стойков за Sporta.bg: Върховна победа на Ферари в памет на Жул Бианки

галерия:

снимка: БГНЕС/EPA

Sporta.bg продължава да предоставя на читателите си експертни мнение от водещи български журналисти под формата на коментари, анализи и интервюта. Когато става въпрос за един от най-обичаните спортове - Формула 1 - името на Емилиян Стойков е едно от първите, за които феновете се сещат.

Вижте анализа на Емилиян Стойков за състезанието за Гран при на Унгария и победата на Себастиан Фетел с Ферари, която бе посветена на Жул Бианки.

(Можете да следвате Емилиян Стойков в социалната мрежа Туитър НА ТОЗИ ЛИНК).

Смъртта на Жул Бианки разтресе света на Формула 1 и за пореден път напомни на каква опасност е подложен всеки един пилот, който е готов да седне в кокпита. В деня на Гран При на Унгария мисълта на фенове, журналисти, мениджъри и пилоти беше неразривно обвързана с трагедията, споходила един рядко срещан талант във върха на силите му. Един талант, който според признанията на мнозина в близко бъдеще щеше да се превърне в новата надежда на Ферари. Жул Бианки не успя да изживее мечтата си, а съдбата показа жестокото си чувство за ирония след като Себастиан Фетел успя да спечели състезанието на пистата край Будапеща за отбора за който Бианки щеше да развива кариерата си. Фетел посвети победата на талантливия французин, който бе сред най-популярните състезатели в падока и споменът за него ще бъде вечно позитивен и вечно съпроводен с въпросителното „какво можеше да бъде ако... „ За да бъде сладко-горчивият привкус още по-силен, с този триумф Фетел се изравнява по брой победи, 41 от 149 старта, с друг пилот, чийто живот бе отнет трагично преждевременно – Аертон Сена, който печели 41 пъти в 158 състезания, както и с пилот, чието здравословно състояние притеснява цялата мотоспорт общественост – Михаел Шумахер, който също има 41 победи, постигнати в 140 старта.

4145723

Дори през неуспешните последни години за Ферари, стартовете на Алонсо се нареждаха сред най-силните. Не е изненада, че отново двата червени болида стартираха устремно от нечетните позиции, които са разположени на по-чистата страна на правата. Това, което продължава да буди недоумение е защо Мерцедесите продължават да стартират толкова зле, независимо как са настроени съединителите. Водачеството на Фетел му позволи да кара в чист въздух, където поведението на неговото Ферари е несравнимо с движението в трафик и бе абсолютно противоположно на нервния и непредсказуем болид от петък. Пистата „Хунгароринг“ е сред най-бавните в календара, ролята на двигателя е ограничена, а температурата на пистата, макар и по-ниска от събота, прескочи границата на 40 градуса, което е по вкуса на Ферарито. Тези фактори позволиха на германеца да бъде много по-бърз спрямо предишните няколко състезания и да конкурира Мерцедес. За съжаление в името на неговата кауза, до някъде трябваше да бъде жертван Кими Райконен, който не натискаше на максимум с цел забавяне на Мерцеседите и създаване на по-чувствителен буфер за лидера. Във втората половина се появи повреда в системата за генериране на кинетична енергия, което не само опропасти темпото му на правите, но оказа негативен ефект върху спирачната система. Тя изпозва „кинетичния“ мотор за да работи нормално, при неговата липса задните спирачки се пренатоварват и цялостното спиране е ефективно колкото при 30-годишен Москвич. Закономерно Райконен не финишира, а колата на сигурността, излязла заради инцидента на Хюлкенберг, можеше да разбие състезанието на Фетел. Виртуалната кола на сигурността не беше толкова страшна, докато реалната представляваше проблем, защото ликвидира преднината и също така принуди Фетел да спира за втори път по-рано от желаното. Но заради сгрешената стратегия на Росберг и битките за местата на подиума, Фетел беше учудващо необезпокояван в постигането на втората си победа през този сезон. Но назад трилърът беше изключителен. След 2011-та и 2014-та, мисля, че е време да спрем с използването на клишето, че в Унгария състезанията са скучни.

4145725

Въпреки, че нямаше Мерцедес на подиума, пак ще се наложи да отделя доста място на Сребърните стрели. Нико Росберг пропиля няколко шанса на пук на логиката да води в генералното класиране преди лятната почивка. Анализаторите на водещите телевизии изразиха пълно недоумение защо Росберг не избра по-бързите меки гуми за финалната серия. Ликвидирането на разликите заради колата на сигурността беше златната възможност за Росберг да изпревари Фетел, използвайки по-меки гуми, а вместо това Нико трябваше да се отбранява.Радио комуникациите индикираха, че Росберг желае да е със същата стратегия като Хамилтън за да е сигурен, че ще остане пред него, вместо меките да се износят към финала и да загуби позицията. Но не трябва да забравяме, че финалното решение в подобни ситуации често се взима от отбора. Тото Волф се оправда, че медиум гумите са били подготвени „по подразбиране“ на базата на оставащия брой обиколки и тимът е имал един завой да вземе решение. С други думи, ако жълтия флаг бе излязъл завой по-рано, меките гуми щяха да бъдат подготвени. Реакцията на Нико щеше да е изключително любопитна. С по-бързите гуми вероятно той щеше да е далеч пред Даниел Рикардо и нямаше да се стигне до сблъсъка. Инцидентът с Рикардо беше типично състезателен и логично да нямаше наказания. Росберг се оплака, че си е карал в идеалната линия и австралиецът не му е оставил достатъчно място, въпреки че Нико е бил отпред с целия болид. Това е вярно, но Рикардо се движеше много близо да страничната линия и нямаше как да отстъпи освен ако не отпусне на газта, а Росберг трябва да е бил наясно, че има пилот вляво от себе си и още по-важно от това – наясно е, че има златна възможност да спечели много повече точки от Хамилтън, т.е. той си позволи опасно отваряне на завоя в изключително неподходящ момент. Бих казал, че това е дефиницията на поемане на ненужен риск и още едно проявление на огромното напрежение под което са подложени двамата пилоти на Мерцедес. Британските медии шеговито описаха карането на Хамилтън като „типично шофиране, когато някой е издумкал осем бири“. Може би от онези 12-процентовите. Все пак трябва да се отдаде заслуженото на световния шампион за това, че си призна грешките, вместо да хвърля обвинения. Отношенията между съотборниците и бивши най-добри приятели пак бяха подложени на тест след инцидента в първата обиколка. Не смятам, че Росберг трябваше да бъде наказан за двойна промяна посоката на движение, защото според правилника трябва да има един болид разстояние между бялата линия и автомобила за да има въобще „промяна на посока“. Затова второто леко завиване на ляво в никакъв случай не е „промяна на посоката“, а и Хамилтън вече беше допуснал грешката, когато въпросната маневра се случи. На фона на обичайната доминация, това си беше катастрофално представяне на Мерцедес. Отново, едва ли има причини за притеснение за феновете на отбора, защото обстоятелствата се наредиха по много специфичен начин, а и „Хунгароринг“ с бавните си завои и високи температури е сред най-непредсказуемите трасета за сезона, така че няма причини да се смята, че предстои грандиозен обрат.

4145726

Другата голяма новина от Гран При на Унгария е моментната форма на Ред Бул. Специфичните особености на унгарската писта бяха водеща причина за подиумите на Квят и Рикардо. Стратегията също беше на изключително ниво – решението на Рикардо да спести един комплект меки гуми в квалификацията и да ги използва в неделя беше ключът към неговия резултат. Тези гуми влязоха в употреба в последната серия, когато стана атаката срещу Росберг. Подобренията в скоростта от Силвърстоун, донякъде благодарение на така чакания скъсен нос, се пренесоха и в Унгария, като още в петък очакванията бяха големи, а в неделя работата с гумите и темпото в бавните завои беше на най-високо ниво при Ред Бул може би откакто обдухването на дифузьора бе забранено. За Рикардо това е първи подиум за сезона, а Квят за първи път стъпва на почетната стълбичка в кариерата си. Силният резултат не намали напрежението между Ред Бул и Рено. Дългоочакваният развод все още е на път да се случи, а биковете отправиха една по-реално звучаща заплаха, че ще напуснат в случай, че нито един друг производител не се съгласи да им достави двигатели. Мерцедес отказват, Ферари предлагат единствено стари, едногодишни агрегати и решение на казуса не се вижда. Много ще зависи и от предстоящите подобрения при Хонда. Ексклузивитетът на Макларън приключва в края на сезона и все по-силни стават слуховете, че при раздяла с Рено, Торо Росо ще използва Хонда. Но все още е рано да се каже дали и Ред Бул ще тръгне в тази посока.

 4145730