Sporta.bg продължава да предоставя на читателите си експертни мнение от водещи български журналисти под формата на коментари, анализи и интервюта. Когато става въпрос за един от най-обичаните спортове - Формула 1 - името на Емилиян Стойков е едно от първите, за които феновете се сещат.
Ето неговия анализ за ситуацията в закъсалия тандем МакЛарън-Хонда и късмета на Фернандо Алонсо.
(Можете да следвате Емилиян Стойков в социалната мрежа Туитър НА ТОЗИ ЛИНК).
Казват, че късметът преследва големите шампиони, спасява ги в трудни моменти, неразделен е с тях. Независимо дали обичаме или мразим Фернандо Алонсо, не може да отречем, че е един от най-бързите пилоти във Формула 1 и неслучайно стана двукратен световен шампион. А късметът му е достоен за футболен рефер, който е обект на ежеминутни клетви от играчи и публика. Сякаш някой е урoчасал Алонсо да прахосва най-силните си години в отбори с големи имена, също толкова големи амбиции и болид, който е пълна противоположност на всичко това.
Някои биха казали, че донякъде Алонсо сам си го докара, защото хвърли на вятъра възможността да пилотира бързия МакЛарън през 2008-а след като бурно недоволстваше от това, че тимът от Уокинг започва да работи изцяло за новака Люис Хамилтън.
На този етап чувствата на испанеца бяха напълно обясними - двукратен шампион, водач на отбора, който идва със статут на суперзвезда от Рено и изведнъж цялото внимание е насочено към британец, който идва от малките формули и е покровителстван от Рон Денис още от дете.
Дотук добре, но действията, които след това предприе, са трудно обясними. Никога няма да знаем цялата истина, но всеобщото схващане е,че Алонсо е изнудвал Денис, като се е заканвал, че ще осведоми всички за притежанието на конфиденциални документи от Ферари ако не му бъде върнат статута на пилот номер едно в отбора.
Рон отказва да участва в тази игра и сам разпространява пред медиите информацията за файловете на Ферари. Това означаваше сигурно напускане на отбора и първи голям удар върху имиджа на Алoнсо. Последваха трудни сезони в Рено и Ферари, като единствено през 2010-та и 2012-та той имаше реални шансове за титлата.
Описаните събития ясно очертават на какво е готов той за да спечели и можем само да си представяме колко силно му е писнало да се състезава с неконкурентни автомобили. Вероятно това е причината той да се изпокара с повечето хора във Ферари.
Очакванията за първия сезон с Хонда бяха големи, но още по време на тестовете лъсна неприятната истина. Засега Хонда са там, където бяха конкурентите преди година. Имаше доста чудене защо агрегатът не е бил монтиран в кола от японската Супер Формула (бившата Формула Нипон) или в стар болид от Ф1.
Хонда разполага с няколко писти, а както си спомняме от прословутия таен тест на Мерцедес в Барселона, дори в днешно време не е трудно едно подобно изпитание да се скрие ако е нужно. И вероятно преди години японският производител щеше да направи точно това, но сега подобна подготовка е невъзможна, тъй като задвижващите системи са невъобразимо сложни и плътно интегрирани към шасито.
Изоставането откъм мощност е над 100, някои твърдят близо 150к.с. Голям проблем продължава да е и надеждността. Неофициалните данни сочат, че само по време на предсезонните тестове са изразходени осем двигателя, което прави невъзможно изкарването на сезона без наказания. От началото на същинския сезон двамата пилоти са с по един крайно повреден агрегат до момента и имат само три за оставащите 17 състезания. Съответно на този етап изоставането е толкова голямо, че дори и да се запази моментния темп на развитие, едва ли МакЛарън ще може да се надява на подиуми преди септември.
На пръв поглед и тази прогноза изглежда прекалено оптимистична, но базата, от която тръгва развитието, е повече от стабилна. Шасито е интересно с това, че е с най-дългото междуосие, но отзад е като отрязано. С цел по-добра аеродинамика задната част е изключително стройна, скъсена и стеснена.
Философията напомня на Ейдриън Нюи и Ред Бул, защото тук в името на притискането е жертвано охлаждането и е нужно да се постигне много компактно „пакетиране“ на задвижващата система.
Тази препратка е повече от логична, тъй като за конструкцията новият автомобил се грижеше най-известния трансфер в инженерния екип на МакЛарън този сезон – Питър Продрому. 46-годишният аеродинамист беше първото назначение от страна на Ейдриън Нюи, когато той постъпи в Ред Бул през 2005-та и бе смятан за негова дясна ръка. Голям бонус беше възможността той да постъпи на работа още по средата на миналата година, защото така участието му в проекта можеше да е пълноценно.
Аеродинамиката е изключително изчистена, базовият баланс е добър, в ерата на ограничени тестове е безкрайно полезно да разчиташ на аналитичните способности на опитни пилоти като Дженсън Бътън и Алонсо и затова съм убеден, че е напълно реалистично още през есента настоящият аутсайдер да е конкурент за почетната стълбичка.
Не мога да завърша този материал без няколко думи, посветени на бурята около катастрофата на двукратния шампион в Барселона. Слуховете са причината бяха безброй – от аритмия и токов удар до силен страничен вятър и блокирало управление.
Противоречието между обясненията на Алонсо и Денис също хвърлят сянка върху случилото се и е нормално да се запитаме дали някой от тях си лъже свободно. Тук не виждам никаква полза от лъжа за испанеца.
Не бих обявил и Рон Денис за лъжец – по-скоро при него се наблюдава една патологична нужда да се отрича, заобикаля, шикалкави. Не вярвам, че в МакЛарън няма абсолютно никаква информация за инцидента. И дори една щипка от истината да беше споделена, това щеше да тушира спекулациите, които нажежиха напрежението.
Няма как да се спори с успехите на Рон Денис през годините, но когато отборът е в нокдаун, той е най-лошият посланик и както видяхме това поражда много неволи. Вероятно „заключването“ на управлението има нещо общо с инцидента, но остава мистерия защо би се получил такъв феномен.
Тъй като това беше тест, е възможно някаква техническа иновация да е дефектирала. Но наличната информация свидетелства за една и съща кормилна система в двата автомобила. Единствената разлика е в настройването, защото Алонсо предпочита по-бавен и по-пълен ход на волана.
Съответно фабричен дефект изглежда като логичния отговор. Всичко това отново е резултат от спекулации и хипотези. Никой в МакЛарън не трябва да се чувства засегнат от подобни коментари докато не публикува официално становище, подкрепено с факти и доказателства. През годините този отбор беше известен с това, че прикриваше повреди в двигателя с най-безумни извинения.
Едно е повреда в двигателя, съвсем друго е, когато здравето на единия пилот е било под реална заплаха. Докато няма яснота по този казус ще има немалка сянка върху сезон 2015-та за МакЛарън. Сянка, която е дори по-голяма от тази, която в момента оставя Хонда.
А междувременно Фернандо Алонсо ще продължава да търси трудния за намиране добър късмет.
Етикети:ЦСКА | Формула 1 | МакЛарън | Фернандо Алонсо
КоментариНапиши коментар
ОЩЕ КОМЕНТАРИ