Емилиян Стойков за Sporta.bg: Хамилтън доминира докато светът е срещу Пирели

галерия:

снимка: БТА/AP

Sporta.bg продължава да предоставя на читателите си експертни мнение от водещи български журналисти под формата на коментари, анализи и интервюта. Когато става въпрос за един от най-обичаните спортове - Формула 1 - името на Емилиян Стойков е едно от първите, за които феновете се сещат.

 

Вижте анализа на Емилиян Стойков за състезанието за Гран при на Белгия и поредната победа на Люис Хамилтън.

 

(Можете да следвате Емилиян Стойков в социалната мрежа Туитър НА ТОЗИ ЛИНК).

Още една изразителна двойна победа за Мерцедес, още едно отпадане на пилот на РедБул, както и на Пастор Малдонадо, още един провал за Хонда. С изключение на приятните изненади, създадени от Ромен Грожан и Серхио Перес, реалността във Формула 1 изглежда напълно непроменена след лятната пауза. Люис Хамилтън за пореден път демонстрира, че единствено самият той може да попречи на себе си в преследването на трета световна титла. Представянето на класическата писта Спа представляваше перфкетния реванш за грешките на Хунгароринг. Всеизвестно е, че най-големият кумир на Хамилтън е Аертон Сена и за британеца вероятно е изключително специално, че именно на Спа спечели 80-ти подиум в кариерата си, изравнявайки постижението на Сена. Дългите прави и бързи завои в сърцето на Ардените са перфектни за Мерцедес, а въпреки сериозната преднина в шампионата, Сребърните Стрели продължават развитието си, този път залагайки на ново, вече извито задно крило, което да даде по-голямо задно прилепяне, без това да ограничи скоростта на правите. Съответно доминацията на Мерцедес и на Спа е съвсем закономерна.

4147096

От този уикенд влязоха в сила допълнителните забрани за напътствие от инженерите към пилота относно стартовата процедура след като състезателят е напуснал бокса, а настройките на двата съединителя вече не може да се променят преди старта. Това задължава пилотите сами да реагират ако усетят нещо нередно в началото на загряващата обиколка или условията на пистата рязко се променят. При влизането в действие на първите забрани, всички анализатори обявиха Нико Росберг за по-ощетен. Тук отново той беше пилотът на Мерцедес в най-голямо затруднение. В Унгария нуждата от повтаряне на стартовата процедура доведе до грешка на Хамилтън при потеглянето. Сега отново първият старт беше отменен и объркването дойде от Росберг. Той призна, че не се е адаптирал добре към променилата се ситуация, свързана най-вече с повишените температури на всички ключови компоненти в автомобила. Загубата на толкова позиции изглеждаше драматична, но германецът нямаше шанс да бие Хамилтън дори при гладко потегляне. Настоящият шампион може да е от малкото пилоти, които не харесват Спа, но през целия уикенд стоеше отлично на пистата. Изглеждаше изключително уверен в стабилността на колата, особено в предната й част, като неслучайно именно в техничния среден сектор унищожи конкуренцията в квалификацията и имаше най-голямо предимство по време на състезанието.

4147097

Сагата с гумите на Пирели се конкурира с продължителността на най-омръзналите сапунени сериали. На практика Пирели е като футболните рефери – говори се за тях само когато нещо се е объркало. Този път раздорът е около катастрофите на Росберг и Фетел, които се получиха по коренно различни причини – при Росберг се наблюдаваше срязване, а при Фетел прекорено износване. От Ферари бяха доста критични: „Същото като всеки път – срязване на гумите, отломки, нещо от каросерията е предизвикало триене, може би пилота е сгрешил“, изръмжа Фетел относно оправданията на италианския производител, а Маурицио Аривабене добави: „Стратегията с едно спиране беше нашият план А, взехме решението в 11 сутринта на базата на нашите данни. Дори тактиката да е агресивна, тя е базирана на ясни данни... всички отбори ползват услугите на инженер на Пирели и какво мислите, че прави този инженер? Той не е в бокса за да си хапва или да дъвче дъвка. Той е в бокса за да провери гумите, да следва действията ни и да преглежда данните“. В тези думи се чете недоволството на Аривабене от липсата на предупреждение, че стратегията с един стоп може да износи гумите до техния разпад. А данните са ясни – Фетел направи 27 обиколки с един комплект – повече от всички други серии по време на състезателния уикенд и то на писта, където се знае, че износването е голямо заради бързите завои и естеството на настилката. Това, което не се споменава в тези изказвания е навикът на четирикратния шампион да сече напряко Радион, което е завършека на Червената Вода, и да минава през големите наребрени бордюри обиколка след обиколка. Пълната абдикация на Чарли Уайтинг да наказва пилотите за пресичането на белите линии важи за всички, така че за добро или зло не можем да обвиняваме Фетел, че е карал по такъв начин, но е наивно да се вярва, че това пресичане няма нищо общо с унищожената гума. Затова не бива всички обвинения да бъдат стоварвани върху Пирели. Изискванията техните продукти да водят до непредсказуемост, да се разпадат бързо идват директно от Бърни Екълстоун. Гумите на Бриджстоун, които сякаш бяха напраени от гранит нямаше да се разпадат по такъв начин, но въпреки славата си, ако Пирели създаде гуми за максимална издържливост, проблемите с износването ще изчезнат. Само че Пирели няма право да конструира такива гуми, което гарантира, че от време на време, особено на писти с голяма деградация ще има трудности. От италианския производител на гуми резонно се защитиха с това, че в края на 2013-та са поискали да има правило, което ограничава максималния брой обиколки с един комплект гуми. Конкретното предложение е било за максимум от 50% от състезателната дистанция при твърдите гуми и 30% при меките. Тази молба е била игнорирана от абсолютно всички отбори. Ако беше приета, максимумът на Спа щеше да бъде 22 обиколки – 5 по-малко от серията на Фетел. Това не е идеален вариант, но щом Бърни иска непредсказуеми гуми, трябва да се направят и няколко компромиса с цел пълноценна безопасност. Единствената мистерия е защо инженерът на Пирели, работещ с Ферари тотално е проспал ситуацията и не е предупредил за риска. Най-трезвото и логично предложение дойде от Нико Росберг – задължително да има монтирана камера, която гледа към задния мост и чрез нея да се следи какво е състоянието на задните гуми. При наличие на такава камера неговият инцидент щеше да бъде предотвратен, тъй като разпада на гумата започна почти обиколка предварително.

4147098

За Ферари, това Гран При номер 900 си беше пълен провал. Поне феновете на Кими Райконен би трябвало да са доволни въпреки отпадането, тъй като контрактът му беше продължен за следващата година. Така бе нарушена традицията пилотският състав да бъде съобщаван на Монца. Германските медии загатнаха, че от Уилямс са поискали 20 милиона евро за предварително разтрогване на договора с Ботас и Ферари не са били готови да платят подобна цена. След отказа от услугите на сравнително млади таланти като Ботас и Хюлкенберг идва и новината от финландските медии, че вероятно академията за развитие на пилоти ще бъде закрита. Тя съществува от 2009-та и е базирана на работата с Фелипе Маса, когато той навлизаше във Формула 1. Първият пилот на академията беше трагично загиналия Жул Бианки, а в момента тя е съставена от швейцареца Рафеле Марчиело, канадеца Ланс Строл, Антонио Фуоко от Италия и Гуан Ю Жу от Китай. Новият президент Маркионе е известен със стриктно и дисциплинирано харчене и според него и Аривабене вложението просто не се изплаща. Спестените средства ще бъдат инвестирани в развитието на болида.

4147099

Не ме питайте как и защо“ – това бяха думите на радостния Ромен Грожан след спечелването на неговия първи подиум от 2013-та на сам. На тази писта той почти обезглави Фернандо Алонсо и стигна дъното на кариерата си, когато бе наказан да не участва в следващото състезание. Тази година нямаше по-силен резултат от седмо място, а на Спа има само едно завършване, което е на осма позиция. Това прави подиума още по-изумителен. Инцидентите от 2012-та накараха Грожан да поиска помощта на спортен психолог, което неизменно му помага докато кара за отбор, изпаднал в дълбока криза. Корекцията на миналогодишните дефекти по колата и използването на двигател Мерцедес се очакваше да доведат до огромни подобрения тази година, но досега надеждността не беше на нужното ниво, а и липсваше късмет. На Спа допълнителната мощност беше от голяма помощ за Грожан, а и той успя да направи няколко изпреварвания без удар в условия на сериозно напрежение, което е стъпка в правилната посока. Междувременно Лотус е на ръба на фалит. Финансовите проблеми от началото на годината са толкова големи, че развиването на колата е сведено до абсолютния минимум и новото предно крило за Спа беше първата новост от месеци. Техните пилоти имат само по три скоростни кутии за годината, което означава, че и в петък често се използва кутия, предвидена за състезание. Това беше причината за наказанието, след като Грожан счупи предавателна кутия в петък. Всеки момент се очаква конфискация на голяма част от техниката ако огромните дългове към доставчиците не бъдат платени. Единствената възможност отбора от Енстоун да продължи да съществува е превръщане на заводски тим на Рено, което може да означава загуба на двигателите на Мерцедес, но друг изход не се вижда на хоризонта. И дано изход да бъде намерен. Обичан или мразен, Грожан винаги вкарва духовитост в състезанията и не бихме искали да го видим в други серии или да се занимава с професионално готварство или работа банка – другите специалности на французина. 

4147100