Емилиян Стойков за Sporta.bg: Ауди с пореден удар срещу Порше преди Льо Ман

галерия:

Sporta.bg продължава да предоставя на читателите си експертни мнение от водещи български журналисти под формата на коментари, анализи и интервюта. Когато става въпрос за един от най-обичаните спортове - Формула 1 - името на Емилиян Стойков е едно от първите, за които феновете се сещат.

Емилиян Стойков вече направи анонс на Световния шампионат за издръжливост (припомнете си го НА ТОЗИ ЛИНК), както и обзор на първия му кръг на британската писта "Силвърстоун" (вижте го НА ТОЗИ ЛИНК). Сега е време за анализа на втората надпревара на белгийското класическо трасе "Спа".

(Можете да следвате Емилиян Стойков в социалната мрежа Туитър НА ТОЗИ ЛИНК).

Продължават да се трупат доказателства за това, че в момента се намираме в златна ера на надпреварите с прототипи. Дори не мога с чиста съвест да ги нарека „състезания за издържливост“, защото все повече те се превръщат в дълги спринтове. Драмите от Силвърсоун продължиха във вторият кръг от Световният шампионат за издържливост на класическата Спа. Ауди отново взе победата със звездния си състав Беноа Треюлие, Андре Лотерер и Марсел Феслер.

4140299

Дълго време изглеждаше, че Порше най-после ще триумфира благодарение на по-високото си темпо в на една обиколка, но в хода на състезнаието по-здравото ускорение и по-добрата консумация на гориво не компенсираха много по-лошото износване на гумите.

Според правилника, за квалификация и състезание отборите имат право на 26 нови гуми, т.е. 6 комплекта плюс две допълнителни. Това означава, че всеки тим трябва да направи поне един двоен стинт с даден комплект нови гуми, независимо от желаната стратегия.

4140291

За Ауди това не представляваше проблем, докато този аспект от надпреварата провали отбора от Вайзак. Треюлие успя да направи два стинта и половина с финалния комплект без това драматично да афектира времената му, докато Нийл Яни, който трябваше да атакува за да изгради буфер за по-дългия финален стоп за презареждане остана без гуми сравнително рано и така Ауди #7 спечели с аванс от 13 сек.

Двете поредни победи бяха изключително нужни, защото в Льо Ман, където се дават двойни точки, предимството на Порше може да е по-голямо заради многото бавни завои, след които има голямо ускорение ("Арнаж", "Индианаполис" и двата шикана например), а още повече по-добрият разход на гориво може да означава, че Порше-тата ще направят един стоп по-малко.

4140292

На фона на тези оптимистични прогнози, обаче, пак ще подчертая, че от водещите три производители именно те са с най-слабата надеждност. Чупливото окачване отново се прояви и след като в първия кръг трансмисията се повреди, сега окачването беше причината за принудителен бокс и загуба на шансовете за победа на екипажа, в който е и Марк Уебър.

Две от трите Ауди-та бяха в с аеродинамиката за Льо Ман, което прави сцеплението в завоите още по-впечатляващо. Забележително е и колко голяма беше разлика в предницата на прототипа в сравнение с първия кръг на Силвърстоун.

4140295

Цялата предна част беше променена до най-малките подробнoсти, като дори страничните огледала изчезнаха и за първи път при Ауди бяха интегрирани в корпуса. Подобна еволюция от състезнаие към състезание показва къде отиват тези 200 милиона, които се харчат за един сезон. Без да има конкретни данни е ясно ,че бюджетът на Тойота е несравнимо по-малък.

Състезанието на Спа беше трагично за Тойота, и то не само заради техническите проблеми, но и заради слабото темпо като цяло. Струва ми се, че именно много по-скромния бюджет не позволява на Тойота да се развива с темпото на конкурентите и стъпката напред спрямо предишната година е доста по-малка отколкото при германците.

За феновете на миналогодишните шампиони има само един оптимистичен вариант – титлата в WEC е вече завоювана, докато победата в Льо Ман липсва. Може би поради ограничените средства е нужно да се направи компромис и прототипът е конструиран само и единствено за Льо Ман.

4140293

Третото Порше излезе от битката доста рано заради необмисленото изпреварване на дебютанта Ник Танди. Отличителна черта на състезанията за издържливост е задължението на бързия пилот сам да намери път покрай по-бавния автомобил без да бъде пропускан. Сините флагове са само знак за внимание като задминаваните състезатели са длъжни единствено да не блокират активно лидерите (нещо за което Кевин Естре с GT Поршето беше наказан) и да не правят рязка промяна в посоката на движение, а активното пропускане на по-бързия не е задължително.

Именно затова препятствието, наречено трафик, е най-сложното предизвикателство пред новите пилоти без значение дали имат опит от Формула 1 или отскоро са в световен шампионат като Ник Танди. На всичко отгоре той отнесе свой съотборник, макар и в по-долния клас.

4140298

От тук нататък Танди не може да си позволи повече такива грешки, защото последствията за кариерата му може да са фатални. Заради инцидента не можахме да получим реална представа за дебюта на Нико Хюлкенберг. Аз нямам съмнение, че с малко повече километри зад гърба си той може да е сред най-силните в този тип състезания и неслучайно изглежда, че бъдещето му е тук. В няколко интервюта той заяви, че вижда себе си като дългогодишен титулярен пилот на Порше.

А това може само да означава край с кариерата му във Формула 1 – напълно разбираемо с липсата на интерес от големите отбори към един от най-талантливите пилоти през последните години. Дано Хюлкенберг да е сериозен в убеждението си, че няма как да се развива във Ф1 и да премине изцяло към WEC докато е в пикова форма и може да разкрие потенциала си. Щеше да е любопитно да наблюдаваме пряко сравнение между Уебър, Хюлкенберг и Алонсо като съотборници в Льо Ман, но за съжаление Хонда не позволиха на испанеца да премери сили във френската класика.

4140296

Белгийският старт влиза в историята като най-бързото шест часово състезание – средната скорост бе 204 км/ч. А новият дистанционен рекорд е 1232км. Темпото бе толкова ударно, че предварителните изчисления за шест спирания в бокса се оказаха некоректни и всички трябваше да спират за допълнително презареждане.

Прототипите тази година са толкова по-бързи от всичко, което сме виждали досега, че се засилват прогнозите за падане на рекорда в Льо Ман - 3:19.074 от 2010-та, когато двигателите бяха около 5,5 литра, а крилата бяха с несравнимо по-голяма площ за по-добра аеродинамика.

Известно е желанието на организаторите времената да са около 3:30 с цел по-добра безопасност, така че ако очакванията се сбъднат може само да се надяваме, че няма да бъдат взети мерки за забавяне на автомобилите или добавяне на допълнителни „препятствия“ за да бъде направена пистата по-бавна.

4140290

Според очакванията автомобилите на Порше ще презареждат на всеки 14 обиколки, Ауди ще влизат на 13 тура, а Тойота е някъде по средата. Следващата среща на големите е на 31-ви май в Льо Ман, когато е официалния тест на пълната версия на пистата и вероятно ще получим първа ясна индикация за разпределението на силите.

Ще видим и първото публично участие на дългоочаквания Нисан GT-R LM Nismo. Това е първият прототип с предно пласиран двигател от Паноз преди 12 години, агрегатът е 3-литров с двойно турбо, V6.

За съжаление развитието на хибридната система не върви добре и за това беше взето консервативното решение да се влезе в категорията 2mJ. Поради тези проблеми това ще е единственият заводски прототип от LMP1, който не е 4Х4 и предаването няма да е задно, а цялата мощност ще се използва чрез предния мост. Този феномен, както и иновативното охлаждане, което използва тунели през корпуса на автомобила, гарантира, че процесът на развитие няма да бъде лесен.

4140294

Един от най-големите недостатъци в моторните спортове е наличието на неизвестни и при подобен неконвенционален проект, те са адски много. Затова колкото и симпатичен да е тимът на Нисан, не трябва да се очакват чудеса през 2015-та. Със сигурност предстоят изключително интересни тестове на 31-ви май, а тренировките и квалификациите за най-голямото автомобилно състезание са на 10-ти и 11-ти юни.

Заветният уикенд е 13-ти – 14-ти юни и отсега се вижда, че това може да бъде още една частица от Златната Ера на надпреварите с прототипи!