Sporta.bg продължава да предоставя на читателите си експертни мнение от водещи български журналисти под формата на коментари, анализи и интервюта. Когато става въпрос за един от най-обичаните спортове - Формула 1 - името на Емилиян Стойков е едно от първите, за които феновете се сещат.
Ето неговия анализ за случилото се в Гран при на Австралия. (Можете да следвате Емилиян Стойков в социалната мрежа Туитър НА ТОЗИ ЛИНК).
„Денят на мармота“ е сред най-великите филми на Бил Мъри. Сюжетът се развива около постоянно повтарящи се събития от които главният герой не може да се измъкне. Ето че, съдейки по началото на новия сезон във Формула 1, холивудският сценарий се прероди в реалността. Хегемонията на Мерцедес през 2014-та беше уникална по всички показатели.
С победата на Люис Хамилтън и второто място на Нико Розберг в Австралия, 2015-та е на път да се превърне в едно огромно повторение. Ясно е, че след гигантическото предимство от миналата година нямаше как разпределението на силите отпред да се промени драстично. Но почти никой не очакваше преднината да се увеличи след зимните тестове.
Положението за конкуренцията е още по-страшно поради две причини: Мерцедес не използва никакви подобрения по колата след последните тестове в Барселона, така че потенциалът тепърва ще се увеличава; освен това съм убеден, че Люис и Нико Розберг караха с огромни резерви в по-голямата част от дистанцията.
Независимо от силата на вятъра или температурата на пистата, пилотите на Мерцедес бяха единствените, които изглеждаха залепени за асфалта. Алдо Коста (интересно ми е дали само на мен покъртително ми прилича на актьора Колин Фърт) е изградил безпогрешна аеродинамика, която работи отлично във всички типове завои, като за разлика от Ред Бул от миналата година например, тук това не е за сметка на охлаждането или "пакетирането" на задвижващата система.
И това е голямата скрита сила на Мерцедес: страхотната интеграция на аеродинамичния отдел с този, който работи по двигателя. Няма друг отбор във Формула 1, който до такава перфектност да е обединил различните отдели, а в съвременната Формула 1, в която задвижващите системи са толкова решаваща част от общия пакет, това може да е решаващо.
Вероятно бихте казали "типично немска ефикасност", но нека не забравяме, че голямата част от отбора са британци. Присъствието на Арнолд Шварценегер на подиума беше емблематично... преимуществото на "сребърните стрели" наистина е терминаторско!
През последната седмица за пореден път се видя колко важна роля играе софтуера в модерната Формула 1. И докато Манър Маруся не можеха да подкарат двигателя заради неразрешими проблеми в софтуера, то именно там Мерцедес печелят няколко десети на обиколка.
Това се изразява чрез изключително стабилната задна ос. В режим на спиране тя е такава заради отлично работещата fly-by-wire спирачна система. А на ускорение картата на двигателя е прецизирана до там, че не се наблюдава почти никакво превъртане в двигателните колела, а колата е предсказуема, което дава по-голяма увереност на пилотите да боравят агресивно с дросела.
От 2002г, седем пъти първенецът в Мелбърн печели и титлата. Последната победа на Люис Хамилтън по улиците на "Албърт Парк" е от 2008-а - неговата първа шампионска година. Още от петък Хамилтън изглеждаше по-бърз, по-балансиран и дори когато срещна затруднения с поведението на колата с медиум гумите, бързо се адаптира към по-нервното поведение и спечели пол позишъна.
В неделя Хамилтън и Розберг поддържаха скромна разлика и ми се струва, че чак в последните обиколки, когато първо Нико наближаваше съотборника си, а след това Люис му избяга, чак тогава темпото беше сравнително близко до потенциала. Като цяло обаче, предимството бе толкова голямо, че повечето работни режими вероятно бяха занижени. Естествено Нико Розберг в никакъв случай не е казал последната си дума.
Повечето специалисти логично залагат на Хамилтън и аз съм склонен да се съглася заради малко по-големият му пилотски потенциал, наличието на зрялост и липсата в живота му на Никол Шерцингер (до колкото може да се вярва на светските хроники, решението е било негово този път, когато тя е поискала брак).
Отношенията между двамата бяха меко казано турболентни и често влияеха силно негативно върху формата и концентрацията на Хамилтън. Във втората половина на миналия сезон Люис за първи път показа на какво е способен когато няма външни разсейвания и ако реалността при него е такава и сега, та дори и още по-изчистена от външни влияния, няма кой да го спре. И все пак Розберг е достатъчно близо до съекипника си като скорост за да се възползва от всеки пробив при Люис.
С други думи, състезанието в Мелбърн е събрано обобщение на съотношението на силите между двамата: Предимството е на страната на Хамилтън, но Розберг е студенокръвния преследвач, който е готов да скочи на жертвата си. За да се случи наистина това, за Розберг е задължително да ограничи грешките и психологическите падения, които толкова често присъстваха в карането му към края на миналата година.
Около Мерцедес може да е слънчево, но за пореден път политическите конфликти може да засенчат случващото се на пистата. След няколко дни ще се опитам да се задълбоча в проблемите с финансирането на повечето отбори във Формула 1 и причините множество тимове да не си плащат сметките или да прокламират желание за напускане на шампионата както се случва при Ред Бул.
Едно е ясно: на стартовата решетка в Мелбърн се наредиха 15 болида, най-малко от 52 години насам. Обстоятелствата бяха много, но това не е извинение за спорта, който прогони много от традиционните си отбори и продължава да гради правилата си така, че малките да страдат, а така и феновете да не са доволни.
Още в петък видяхме изключително малко излизания на пистата. Причината е в ограничението за използване на едва четири двигателя на сезон. Преди години всеки отбор ползваше по повече от 20 и с цел намаляване на разходите бяха измислени тези ограничения. Но между двете крайности трябва да има някакъв среден вариант.
Например четирите двигателя може да останат, но да са само за квалификациите и състезанията, а за свободните тренировки да се ползват допълнителни, феновете, които плащат умопомрачителни суми да гледат край пистата ще гледат много повече екшън. Не е толкова трудно, но трябва желание, разбирателство, съдружие. Думи, които тотално отсъстват от речника на Мерцедес, Ред Бул, Ферари, Бърни Екълстън които вглъбени в своите интереси са на път да нанесат невъзстановими поражения върху спорта.
Защото „Денят на мармота“ може да работи в Холивуд, но в реалността, когато се получава едно и също нещо, и то така непрекъснато вреди на спорта, крайният резултат не е касов успех, а по-скоро безвъзвратно унищожаване на касичката.
Етикети:Барселона | Формула 1 | Нико Розберг | Люис Хамилтън | Мерцедес | Гран при на Австралия | Емилиян Стойков
КоментариНапиши коментар
ОЩЕ КОМЕНТАРИ