Sporta.bg продължава да предоставя на читателите си експертни мнение от водещи български журналисти под формата на коментари, анализи и интервюта. Когато става въпрос за един от най-обичаните спортове - Формула 1 - името на Емилиян Стойков е едно от първите, за които феновете се сещат.
Вижте превюто на Емилиян Стойков за състезанието за Гран при на Монако и знаменити предишни надпревари, които той е засегнал в материала си.
(Можете да следвате Емилиян Стойков в социалната мрежа Туитър НА ТОЗИ ЛИНК).
Няма по-бляскаво състезание в календара на Формула 1 от Гран При на Монте Карло. Холивудските звезди, милиардерите, неприлично богатите околности са само част от признаците за специалния статус на надпреварата по улиците на Княжеството.
Най-голямата притегателна сила е историята. Модерната Формула 1 все повече загърбва своето минало и забравя за традициите си. Романтиката на една отминала епоха съществува при малко състезания, сред които е и Гран При на Монте Карло – в унисон с традицията, награждаването не е на подиум, а е пред старт-финала, тренировките започват в четвъртък, а 78-те обиколки са по толкова тясно трасе, че това си остава най-големият анахронизъм в моторните спортове – ако първото предложение за състезанието тук беше в настоящето, подобна идея никога нямаше да бъде реализирана.
Това е най-сложният кръг за организиране – шест седмици са нужни за поставяне на мантинели, боксове и трибуни и още три отнемат тяхното разглобяване. Мантинелите около трасето наброяват дължина от 30км (от тази година са повишени, преди бяха 21), плюс 1км. текпро мантинела за повишена безопасност.
Мрежите, предпазващи публиката, са общо 20 000 квадратни метра, а гумите, които подсилват огражденията, са около 3000. Използват се 9 крана, както и 800 пожарогасителя или един за всеки 15 метра от пистата. По време на подготовката работят 250 човека, а през състезателния уикенд за всичко се грижат общо 2000 души.
Тази неделя ще гледаме 73-тото Гран При на Монако, което я прави най-посещаваната след Монца. Първата надпревара се провежда през 1929-та, а най-много победи има Айртон Сена -7.
Монте Карло е в календара всяка година от 1955-та, въпреки че през 1972-та остава малко да няма състезание. Още тогава си проличава господстващото влияние на Бърни Екълстън. По това време организаторите на състезанието имат максимум за бройката стартиращи, която възлиза на 16.
През същата година Бърни създава нов договор, според който се гарантира участието на поне 18 коли във всеки един старт и това създава огромен конфликт с главните лица в Монте Карло. След дълги преговори те отстъпват и надпреварата се провежда.
В десетилетието между 1984-та и 1993-та, само двама пилоти печелят – Сена и Прост. Сена винаги е бил изключително популярен в Монако и след като беше арестуван в понеделника след състезанието през 1987-ма за това, че е карал мотор без каска, веднага е пуснат от полицаите, когато разбират кой е той.
Въпреки че близостта на мантинелите превръщат пистата в силно опасна, в историята има само една фатална катастрофа – Лоренцо Бандини загива през 1967-ма след тежки изгаряния. Може би най-известният инцидент е с Албето Аскари през 55-та, който е един от двамата пилоти, изхвърчали от пристанището във водата.
Alberto Ascari, Lancia, crashes into the harbor waters, he swam to safety, 1955 Monaco Grand Prix. #F1pic.twitter.com/Z9I3ZMISp1
— F1 Images (@F1_Images) May 20, 2015
Както се досещате, това е най-скъпото състезание за посещаване. Билетите за неделя започват от 89 евро (отдавна разпродадени) за правостоящи и стигат до 620 за трибуните около Казиното, а билет за старт-финала струва 420 евро. VIP пакетите включват събитията в събота и неделя – място на една от извисените тераси ще ви струва 2500 евро, а в някоя от яхтите - 2950.
За по-голямо надъхване, в стила на статиите за най-паметните съперничества, ще се върна към петте най-велики издания на Гран При на Монте Карло според моето скромно мнение:
2008
Люис Хамилтън превъзмогна спукана гума, за да спечели в Монако за първи път. Атмосферните условия бяха непредсказуеми и променливи, което направи състезанието едно от най-зрелищните през последното десетилетие.
Британецът спука задна дясна гума в шестата обиколка, докато се движеше втори и в засилващия се дъжд влезе в бокса. Механиците на МакЛарън го заредиха за дълга серия, той се възползва от излизане на колата на сигурността и направи умопомрачителни обиколки, често със секунда по-бърз от другите и така спечели победата, която дълго време определяше за негова най-велика.
1996
Дъжд, хаос, катастрофи, обрати – това обобщава изданието на тази Гран При през 96-та. Двигателят Рено на Деймън Хил изгърмя, а Михаел Шумахер се удари в мантинелата още в третата обиколка.
Общо 18 от стартиралите не завършиха, а на финала бяха само четирима. Един от най-шокиращите резултати в историята на Формула 1 беше победата на Оливие Панис, който с правилните гуми постигна последния триумф за залязващия Лижие, след като стартира 14-ти.
1988
Преминаването на Айртон Сена към МакЛарън пез 1988-ма го постави в уникална вражда със съотборника му Ален Прост. Екзотичният емоционален бразилец срещу консервативния, спокоен Професор. Сена изгаряше от желание да унижи колегата си и в квалификацията го би със съкрушителните 1,4 сек.
До днес това си остава може би най-легендарната единична обиколка във Формула 1. Водейки с 40 сек. пред Прост, МакЛарън нареждат на Сена да забави темпото, което разсейва бразилеца и той катастрофира малко преди влизането в тунела, а Прост наследява първото ямсто и печели. Случаят е известен и с това, че Сена изчезва след инцидента и не се появява до следващия ден, бесен от случилото се.
1984
Отново силен дъжд поля пилотите, а тогавашният лидер в генералното класиране бе Прост и именно той стартира първи, докато дебютантът Сена тръгна 13-ти с Толман. Прост бе изпреварен от Найджъл Менсъл в 11-тата обиколка, но отново поведе след като Менсъл катастрофира, а междувременно Сена напредваше и изпреварвайки Ники Лауда, той стана втори.
Бразилецът започна да настига Прост с предимство на обиколка от поне секунда. Къдравият Професор упорито махаше с ръце на съдиите да прекратят състезанието заради пороя. Когато червеният флаг беше показан в 31-та обиколка, изоставането на Сена наброяваше седем секунди с тенденция към намалявне, но в крайна сметка трябваше да остане втори. Безспорно едно прелюдие към голямата вражда.
1982
Много анализатори го описват като едно от най-френетичните състезнаия за всички времена. Водачеството се сменя цели пет пъти в последните две обиколки. Всичко започва сравнително тихо докато отново дъжда се намеси решително, както биха казали някои футболни коментатори.
Ален Прост водеше, но след негово завъртане в 74-тата обиколка Рикардо Патрезе поведе. Това продължи по-малко от обиколка, защото и той допусна грешка, завъртя се и изгаси двигателя. Патрезе бе изпреварен от Дидие Пирони и Андреа Де Чезарис.
Двамата обаче останаха без гориво, а Патрезе беше бутнат от стюардите и тъй като нямаше поражения по болида, успя да продължи. И така по възможно най-изумителния начин Патрезе спечели тази невъзможна победа.
Изпреварванията в Монте Карло са почти невъзможни и въпреки това в последните 61 състезания тук, само 28 пъти е печелил пилотът, тръгнал първи. Но в противовес мога да спомена факта, че от Хамилтън през 2008-ма, всички победители стартират от пол позишън.
Оливие Панис е побеждавал от най-задно стартово място – 14-то. От действащите пилоти по една победа имат Хамилтън (2008), Дженсън Бътън (2009) и Себастиан Фетел (2011), а с по две са Фернандо Алонсо (2006, 2007) и Нико Розберг (2013, 1014).
При отборите с най-много успехи е МакЛарън с 15, а Ферари е на второто място с 9. Сред живеещите в Княжеството са Маса, Хамилтън, Бътън, Ботас, Перес и Розберг.
Стартът е в традиционния час – 15:00 в неделя.
Етикети:Бразилия | Формула 1 | Гран при на Монако | Емилиян Стойков
КоментариНапиши коментар
ОЩЕ КОМЕНТАРИ