Емилиян Стойков: 6 часа на Силвърстоун - холивудски сценарий в реалността

галерия:

Sporta.bg продължава да предоставя на читателите си експертни мнение от водещи български журналисти под формата на коментари, анализи и интервюта. Когато става въпрос за един от най-обичаните спортове - Формула 1 - името на Емилиян Стойков е едно от първите, за които феновете се сещат.

НА ТОЗИ ЛИНК можете да си припомните анонса на Стойков преди началото на грандиозното шоу, наречено Световен шампионат за издръжливост (WEC). След като мина първият кръг на легендарната писта "Силвърстоун" е време за обобщението на целия екшън, който се развихри на трасето в продължениена 6-те часа.

(Можете да следвате Емилиян Стойков в социалната мрежа Туитър НА ТОЗИ ЛИНК).

Още е средата на месец април, току що мина Великден, но вече има върховен кандидат за състезание на 2015-та. "6-те часа на Силвърстоун" ни предоставиха трилър, който може да се сравнява с най-добрите творения на Спилбърг, Нолан или Финчър.

4138556

Година след като на тази писта две шасита на Ауди бяха разбити безвъзвратно, именно кола на четирите кръга спечели изстраданото първо място. Пилотите на Ауди номер 7 Андре Лотерер, Марсел Феслер и Беноа Треюлие започнаха сезона с победа по възможно най-драматичния начин.

Всичко се обърка още преди старта, когато цялата телеметрия се срина и първоначално нещо не беше наред в електрониката, защото на старта колата нямаше мощност и чак когато бе на последните позиции започна ускорението.

4138557

Марк Уебър със своето Порше стартира първи, но проблемите със сцеплението при тежък трафик и износването на гумите започна да пречи и на двете машини от Вайзак. Заформи се битка между германските „братовчеди“ Ауди и Порше, която ще се помни с години.

В рамките на 90 минути Марсел Феслер и Нийл Яни си разменяха позиции на няколко пъти само за обиколка. Повтаряше се един и същ сценарий: Феслер задминаваше съперника си в завоите, когато прилагаше някои маневри от външната страна на „Бекетс“, които със сигурност нарушаваха основните закони на физиката, а Яни му връщаше услугата като го изпреварваше на правите, използвайки 8 mJ. хибридната система на Порше.

4138562

Официално само Тойота признават за наличност на повече от 1000 к.с, но съм склонен да вярвам, че и при другите производители мощността е над тези стойностти, като дори може би се достигат 1200 к.с.

Поршето беше истинска ракета в бързите секции, а темпото на Ауди беше още по-впечатляващо в завоите. По новата аеродинамика се работи близо година и ефектите бяха очевадни.

4138561

От години прекарвам голяма част от времето си в следене на всевъзможни шампионати и не мога да си спомня да съм виждал някога автомобил с такава лекота да си избира траекторията на движение и да прави изпреварвания отвън все едно става дума за елементарна компютърна игра. Другото голямо подобрение е в работата с гумите при студени температури.

През 2014-та това беше ахилесова пета, а сега при 13-14 градуса износването беше незначително и дори във втората половина беше направен двоен стинт (това е периодът между две влизания в бокса) с един комплект гуми на Мишлен.

4138555

Чупливостта на Порше се прояви за пореден път – още преди пилотската смяна Марк Уебър се прибра със сериозна повреда в задния мост и като добавим колебанията около окачването и охлаждането, все още смятам, че в Льо Ман няма да видим повече от едно Порше да завърши без сериозни проблеми.

Така отборът остана единствено с кола номер 18 на Яни, Марк Лийб и Ромен Дюма беше основната опозиция на Ауди благодарение на страхотната стратегия, която използва жълтата зона (еквивалент на виртуалната кола за сигурност) за да направи един стоп по-малко.

4138558

И така стигаме до епичния финал, който почти беше провален от стюардите, които са или слепи, или с интелектуални затруднения или са правили някакви залагания. 15-тина минути преди финала водещото Ауди 7, което трябваше да спира за финално презареждане получи наказание минаване през бокса заради пресичане на бялата ограничителна линия при изпреварване на изостанал Астън Мартин. Наказанието е безумно, защото точно когато Феслер мина пред Астъна, зад него Яни също излезе от пистата в същата ситуация.

ОК, той не изпревари GT колата, но на няколко пъти пресичаше външните бели линии, включително в заключителните пет минути. Ако вместо бяла линия имаше стена, щеше да се размаже в нея, ако имаше чакъл, щеше да потъне в него, така че и той печелеше време на няколко пъти.

4138559

Всъщност, почти нямаше пилот в LMP1, който да кара, без да нарушава това правило. Тук не говорим за никакви пристрастия – или всички трябва да плащат за греховете си или просто тази част от правилника няма да се спазва, не може да се действа така избирателно, особено в последните 15 минути на шест часова надпревара.

Все пак справедливостта възтържествува и набраното предимство беше достатъчно за Ауди 7. Второто място за Порше също е отличен резултат, тъй като ми изглежда, че колата е правена главно за Льо Ман, а при Тойота очакванията бяха по-големи, но проблемите със суперкондензатора при втората кола и недобрата стратегия при първата компрометираха участието.

Първото място в квалификацията на Порше беше само на 2,5 сек. от пол позишъна във Формула 1 от миналата година, а в състезанието Беноа Треюлие с 1:40.836 можеше да се нареди 10-ти на стартовата решетка във Ф1.

А това са автомобили с тегло близо 900кг. и конструирани за по-голяма издържливост. Ако бяха малко по-леки и с аеродинамика за малко по-бавни писти, дори при настоящите условия за надеждност можеха да са с темпо, сходно до това на Мерцедес.

4138564

Световният шампионат за издържливост продължава да бъде арена на иновации. През последните години множество основни технически иновации, изградени в тези състезания, стигнаха до серийните автомобили – дори нещо дребно като LED светлините водят своето начало от Льо Ман.

През тази година Порше стана първият производител, който премина към категорията 8 mJ, а това става без батерията да е по-обемиста или по-тежка. Мощността е увеличена с около 30% без това да влияе върху консумацията на гориво. Ауди увеличи с близо 100% ефективността на маховика само за една зима, а година след година разхода на гориво дори намалява.

4138566

Три, скоро четири производителя ще движат напред автомобилното развитие докато се състезават. Това не е виждано от десетилетия. Отделно Мишлен създаде за тези състезания първата в историята гума „интермедия“, която е без никакви грайфери и е абсолютен "слик", като работи на принципа на гъбата.

На "Силвърстоун" три автомобила, представящи различни философии, завършиха разделени от 14 секунди след шест часова битка – Ауди с маховик, дизелов 4-литров V6 пред Порше с литиево-йонна батерия, бензинов V4 двулитров турбодвигател и на трето място беше Тойота със суперкондензатор, атмосферен 3,7-литров V8 двигател.

4138567

Цялото това разнообразие на технологиите и техническо развитие заема второ място пред най-важното: мъжките двубои, изпреварванията, стратегиите, инцидентите - шоуто, което ни държеше на пръсти в рамките на шест часа.

И на 2 май, на пистата "Спа", всичко започва отначало!