Традиционният анализ на експерта от моторните спортове от "Евроспорт" Емилиян Стойков специално за Sporta.bg след състезанието за Гран при на Русия във Формула 1.
Ако Люис Хамилтън спечели две точки повече от Нико Розберг и девет повече от Себастиан Фетел в следващия кръг, той ще стане първият британски световен шампион с две поредни световни титли.
Това стана ясно след поредната победа на Хамилтън, докато отпадането на съотборника му в Гран При на Русия окончателно прекърши интригата в генералното класиране. Мерцедес официално спечели титлата при конструкторите, така че предварителното снабдяване с „шампионски“ тениски не предизвика съдбата, поне при Хамилтън.
Нико отпадна заради проблеми с педала на газта. След финала той обясни, че е трябвало да отмества целия си крак, защото самият педал се е измествал все повече в неговата посока, като проблемът е започнал да се проявява по време на колата за сигурност.
Коляното му удряше волана, а така захвата ставаше все по-трудно, а по-страшното бе, че дроселът се заклещваше в отворена позиция. Проблемът стана толкова голям, че нямаше как да продължи, въпреки че това нанесе решаващ удар върху шансовете за титла.
Тази повреда идва в ключов момент, защото след цял сезон на лоши стартове, Розберг най-после потегли отлично, справи се с Хамилтън и контролираше състезанието, но този път техниката го провали.
Люис спечели за 42-ри път, с което изпреварва Сена и се изравнява с Фетел. Кими Райконен получи времево наказание след финала заради безнадеждната атака, активирана от огромно разстояние спрямо Валтери Ботас и заради наказанието вече е ясно, че Ферари няма да изпреварят Мерцедес.
"Сребърните стрели" са едва деветият отбор в историята, който защитава титлата си. Една перфектна валидация на огромното вложение през последните няколко години. Макар и за много фенове хегемонията да е скучна, не трябва да се забравя, че спецификата на Формула 1 винаги създава условия за доминация.
Макларън бяха в тази роля в края на 80-те, Уилямс бяха в различна категория спрямо останалите през 92-ра, 96-та и 97-ма, дори и младите почитатели на спорта знаят за епичното превъзходство на Ферари в началото на новия век, а Ред Бул самостоятелно печелеше в три от четирите години, в които триумфира.
Главоломните промени в техническите правила още по-силно предразполагат към големи разлики, когато един производител има много по-добро тълкувание на новия правилник, в сравнение с останалите.
Така беше и с Браун преди шест години, но тогава заради оттеглянето на Хонда, отборът не разполагаше с нужните финансови средства, за да създаде династия и да влезе в историята. Едва ли е случайно, че именно Мерцедес представлява продължението на Браун във Формула 1.
Една от най-уважаваните фигури във Формула 1 е Джо Рамирес, дългогодишен тим шеф в Макларън и бивш съветник на Серхио Перес. Когато Макларън се отказа от Перес в края на 2013-та, Рамирес публично критикуваше доскорошното си протеже с обвинения, че не е добър човек, но работи заедно с отбора, има прекалено голямо самочувствие и е изключително непопулярен сред инженерите.
Рамирес твърди, че това не важи само за Макларън – в Заубер също не може да се намери някого, който да каже нещо хубаво за него. И Рон Денис не е сред феновете на мексиканеца. Той лично взе решение за освобождаването на Перес още преди Мартин Уитмарш да загуби директорския си пост.
След като Серхо Перес завърши трети в Сочи е логично да си зададем въпроса дали се е променил? Това е негов втори подиум за отбора след Бахрейн миналата година. Въпреки катастрофата с Ботас и Райконен, това качване на почетната стълбичка носи още по-голяма стойност от онзи преди година.
Тимът е в много по-лошо финансово състояние спрямо април 2014-та. Конструкцията на VJM08 закъсня до там, че отборът имаше само два пълни тестови дни преди сезона. Според сериозни слухове през пролетта, тези тестове също можеше да пропаднат, като основната причина да се проведат е плащането от страна на Мерцедес за използването на техния пилот Паскал Верлайн.
Подобренията в сравнение с предишната версия бяха сведени до минимум и неслучайно двете коли се движеха около десетката в най-добрия случай, въпреки използването на най-добрите двигатели. Дългоочакваната версия Б пристигна за Силвърстоун, което подобри средната резултатност от десето до седмо място.
Резултатите постоянно се подобряват, докато финансовите проблеми от провалените бизнес проекти на Виджай Маля продължават да се трупат. Водещи анализатори оценяват бюджета на Форс Индия на 96 милиона паунда, което означава, че отборът побеждава конкуренти с повече възможности като Макларън, Торо Роси, а и някои биха включили Лотус в тази група като знаем, че това е тим, който традиционно харчи повече от това, което има и така трупа огромни дългове.
Не само, че фабриката е същата, в която се помещаваше предшественика Джордан, но и начинът, по който Форс Индия се бори със съперници от по-висока финансова категория, също напомня за жълтите. Дали Серхио Перес има по-големи възможности от Нико Хюлкенберг?
Едва ли. Победителят в Льо Ман обира по-голямата част от лошия късмет през цялата година, включително в Сочи, където участваше в стартов инцидент. Но подобренията в хода на сезона при условията на финансови ограничения изисква сериозна работа с участието на пилоти и инженери, както и отлична комуникация между тях.
Това ме кара да вярвам, че отношението на Перес към неговите колеги върви в позитивна посока, което подобрява отборния дух, повишава мотивацията, въпреки трудностите и резултатите тръгват нагоре. Така звучаха и думите на състезателния директор Боб Фърнли след състезанието.
Освен стъпките в хода на сезона, няколко събития през уикенда също спомогнаха. В петък Перес експериментираше с настройките и по неговите думи уцели джакпота от лотарията. Така мексиканецът беше в позиция да се възползва от излизането на колата на сигурността в 12-тата обиколка.
Форс Индия, които по принцип обичат екстравагантните стратегии, вкараха Перес в бокса за меки гуми 40 тура преди края. Задачата да запази гумите до финала не бе лесна, неслучайно беше на път да изпусне Ботас и Райконен, но Серхио се справи чудесно при тези обстоятелства, не унищожи гумите и стигна до подиума.
При всички кавги и недоволства около разпределението на парите във Формула 1 е чудесно да видим, че все още малките отбори са способни на изненади, които напомнят, че най-непредсказуемият спорт е именно моторният.
Етикети:ЦСКА | Формула 1 | Серхио Перес | Люис Хамилтън | Мерцедес | Форс Индия | Гран при на Русия
КоментариНапиши коментар
1
00
ОЩЕ КОМЕНТАРИSergweins
<a href=http://zmkshop.ru/stati/>пандус автомобильный стальной</a>
Отговор