Полша и Украйна приятно изненадаха хилядите гости на Евро 2012, но не спечелиха от мачовете очакваните пари, а местните бизнесмени се оплакаха, че футболният турнир не съответствал на рекламата за него.
Двете бивши държави от съветския блок в продължение на години строяха пътища, изграждаха супер стадиони и разчистваха мръсни гари в надежда, че Евро 2012 ще докара тълпи въодушевени футболни запалянковци. И двете се стараеха да променят представата за себе си като за слабо развити страни, запазили сивотата на годините комунизъм.
Местните хора очакваха големи неща. Таксиметровите шофьори учеха английски изрази, хотелите повишиха цените в очакване хиляди зрители да се стекат в градовете им. Мнозина очакваха футболните фенове да удължат престоя си и да посещават музеи, ресторанти и магазин след мачовете. Но вместо да живеят в градовете, докато там продължават да се играят мачове, повечето запалянковци оставаха само за ден-два, казват анализатори на туристическия бранш.
Местата в хотелите в Познан и Вроцлав бяха разпродадени за дните с мачове, но в другите дни на турнира имаше много празни стаи, както обикновено. Мнозина фенове предпочитаха по-евтините жилища в околностите на големите градове, а полските зрители понякога прекарваха нощите в колите си, за да не плащат високите цени в хотелите, се казва в изследване на Службата за хотелски резервации в Полша.
В украинската столица Киев, където броят на шведските гости достигаше до 10 хиляди в дните с мачове, приходите за местния бизнес бяха ограничени. Шведските фенове спяха в къмпинги и си купуваха храна от магазините. Французите и англичаните се държаха настрана от бившата съветска република, а малцината, които я посетиха, избягваха хотелите, а се настаняваха в квартири "на черно", казаха пред ДПА фенове.
Един бизнесмен наел земеделска земя край Киев и изхарчил около 400 хиляди долара, за да изгради лагер с удобства по европейски стандарти за 500 души, но на 19 юни* там имаше едва двайсетина запалянковци, съобщи в новинарската си емисия украинският тв канал "1+1". Около 1,2 млн. футболни запалянковци ще са посетили Украйна до края на първенството, което е около 30 на сто повече от обичайното, сочат правителствени прогнози от края на юни.
Други 820 хиляди се очаква да гостуват в Полша до края на турнира, казват от полския организационен комитет. Но тези тълпи едва ли ще са изхарчили много пари освен за бира, дребни сувенири и основни хранителни стоки. Един притежател на ресторант в центъра на Варшава, който не разкри името си, е изградил голяма площадка на открито с големи екрани с надеждата да привлече много хора, които искат да гледат мачовете в уханните летни вечери.
Но Полша отпадна от турнира по-бързо, отколкото очакваха мнозина, и местните хора загубиха интерес, след като техният отбор не се класира за четвъртфиналите. Сега площадката стои празна и без обслужващ персонал.
"Къде са хората? Къде се дянаха руските фенове?", попита шофьорът на такси Ян на 12 юни - деня, когато Полша игра силно оспорван мач с Русия. "Мисля, че всички са се уплашили, че ще има тълпи и са напуснали града." Най-популярните украински сувенири по време на футболното първенство са евтини: значки, тениски, бейзболни шапки и водка.
Феновете не се интересуваха от туристически обиколки, посещения в музеи, придобиването на автентични произведения на изкуството и занаятите, нито от големи покупки, съобщава вестник "Севодня". "Общо взето феновете не искат нищо освен футбол и бира", пише в статията. Евро 2012 ще доведе до малък скок в приходите за туристическата индустрия, а две трети от украинските туроператори заявяват, че не очакват футболния турнир да допринесе с нещо за дългосрочните им приходи, се установява в съвместно изследване на компаниите "РБК-Украйна" и "Трендскоуп".
Феновете, посетили Полша, са впечатлени и около 94 на сто от тях казват, че биха препоръчали на свои приятели да отидат в Полша, твърдят от полския организационен комитет. Но остава неясно дали Евро 2012 ще има дългосрочно отражение върху полската туристическа индустрия. "Ще бъде малко по-добре, ще има някакъв промоционален ефект, но засега не можем нищо да кажем", заявява пред ДПА Витолд Бартошевич от Полския институт по туризма.
"Събития от този тип обикновено са импулс, но в дългосрочен план нещата зависят от други фактори, както е в икономиката", добавя той.
КоментариНапиши коментар
ОЩЕ КОМЕНТАРИ