"Кариран флаг": Една по-различна победа за Фетел

галерия:

снимка: БТА/AP

Себастиан Фетел очаквано спечели Гран при на Япония и също толкова очаквано не си осигури 4-ата поредна титла във Формула 1 още на пистата „Сузука". Въпреки че легендарното трасе се оказа арена на спечелването на трофея от германеца през 2011-та година, изминалият уикенд нямаше как да донесе триумф на Ред Бул и в частност Фетел.

 

На „Сузука" Фетел спечели 5-ата си поредна победа през сезона и стана шестият пилот с подобна великолепна серия в исторически план. Михаел Шумахер направи такова нещо за последно през 2001-ва година и е един от двамата състезатели (заедно с Алберто Аскари) с повече от 5 последователни успеха в рамките на една кампания - 7.

 

Иначе Фетел най-вероятно ще бъде коронясан за 4-ти път още след две седмици в Гран при на Индия на трасето „Бун Интернешънъл", защото преднината му пред Фернандо Алонсо набъбна на цели 90 точки при оставащи 100 за печелене.

 

Това означава, че германският пилот на Ред Бул се нуждае от класиране в топ 4 в Индия, за да бъде сигурен в титлата си - и то при положение, че Алонсо спечели състезанието. В противен случай Фетел може да си осигури 4-ия трофей просто ако завърши пред испанеца.

 

Победата в Япония беше номер 35 в кариерата на Себастиан Фетел, с което той се доближи до 3-ия във вечната класация по брой успехи Айртон Сена (41). Втори е Ален Прост с 51, а лидер, естествено, е Михаел Шумахер с цели 91 победи.

 

 

Фетел дръпна начело обаче в подреждането сред действащите пилоти, като вече има 3 победи повече от Фернандо Алонсо и 13 повече от Люис Хамилтън.

 

Триумфът в Япония не бе постигнат в типичен за Фетел стил, най-малкото защото той не стартира от полпозишън и дори бе изтласкан до трета позиция след страхотния старт на Ромен Грожан, който се изстреля начело пред Ред Бул-ите.

 

 

Фетел имаше за стратегия две спирания в бокса, за разлика от Марк Уебър, чиято тактика бе променена в движение от екипа на три питстопа. Според австралиеца това е било рисковано и му е коствало възможността да се бори за победата.

 

Самият Фетел призна на подиума, че именно добрата му стратегия с две спирания го е извела до победата. Грожан също разчиташе на два питстопа, но от Лотус се колебаеха към кой от болидите на Ред Бул да се насочат в директен спор за позиция на пистата.

 

 

Ключов за победата на Фетел бе вторият му стинт с твърдите гуми на Пирели, защото тогава той успя да издържи значително повече от Грожан и когато двамата приключиха с питстоповете, германецът имаше по-свежи гуми.

 

В 41-ата обиколка Фетел направи решителната офанзивна маневра срещу Грожан на първия завой и се изкачи на второ място. Уебър нямаше как да издържи повече от 30 обиколки с твърдите гуми и влезе в 42-ия тур, с което съотборникът му получи чиста писта пред себе си и безпроблемно постигна 35-ия си успех в кариерата.

 

 

За липсата на трудности на Фетел помогна и битката между Грожан и Уебър, които се бореха за второто място в последните 10 обиколки и чак в самия край австралиецът успя да задмине Лотус-а на завой номер 1.

 

За пореден път се потвърди впечатлението, че Фетел се справя далеч по-добре от Уебър с гумите на Пирели и успява да съхрани за по-дълго време задните, което му дава предимство в състезанието.

 

 

От 35-те победи на Фетел цели 25 са постигнати от сезон 2011 досега, т.е именно с консистенциите на Пирели. Няма друг пилот с повече успехи в последните 3 години, откакто италианската компания стана единствен доставчик на гуми във Формула 1.

 

Даниел Любомиров, Sporta.bg