Исторически триумф на Хамилтън го доближи до титлата

галерия:

снимка: БТА/AP

Пилотът на Мерцедес Люис Хамилтън записа пета поредна победа и общо десета от началото на сезона, печелейки днешното Гран при на САЩ от Формула 1 в Остин, щата Тексас.

Въпреки, че стартира от втора позиция зад съотборника си и основен конкурент за титлата Нико Розберг, британецът съумя да завърши убедително като лидер в колоната и увеличи аванса си пред германеца в генералното класиране. Хамилтън има преднина от вече 24 точки пред Нико Розберг на върха, само две състезания преди края на сезона.

Освен това, бившият световен шампион записа и историческо постижение за Великобритания във Формула 1. Той успя да изпревари легендарния си сънародник Найджъл Менсъл по брой победи в "кралските гонки" за представител на Обединеното кралство, като триумфът в Остин бе под №32 в неговия актив. До днес Хамилтън и Менсъл разделяха първото място по този показател с по 31 успеха.

Днешната победа на Люис Хамилтън бе и негова трета в Гран при на САЩ. Първият си успех британецът записа през вече далечната 2007 година, когато състезанието все още се провеждаше на "Индианаполис", докато за последно Хамилтън триумфира на новата писта в Тексас преди две години. С днешния си успех той се изравни с двамата си сънародници Греъм Хил и Джим Кларк по брой победи в Гран при на САЩ - по три. Лидер в това отношение е Михаел Шумахер с пет успеха.

На второ място в днешното Гран при на САЩ завърши Нико Розберг, което и осигури на Мерцедес поредна двойна победа от началото на сезона. Германецът спечели полпозишън във вчерашната квалификация и успя да оглави колоната, но в 24-ата обиколка позволи да бъде изпреварен от своя съотборник. До края на състезанието Хамилтън така и не изпусна лидерската палка, което му донесе успех №10 от началото на кампанията.

Място на подиума в Остин намери и пилотът на Ред Бул Даниел Рикардо, който финишира трети, докато Топ 5 бе попълнен от двамата асове на Уилямс Фелипе Маса и Валтери Ботас. В зоната на точките попаднаха още Фернандо Алонсо, Себастиан Фетел, Кевин Магнусен, Жан-Ерик Верн и Пастор Малдонадо.

4122403

Нико Розберг записа успешен старт на състезанието и успя да запази първата си позиция под напора на Люис Хамилтън, докато Фелипе Маса и Валтери Ботас останаха в ролята на преследвачи на двата болида на Мерцедес. Стартът обаче не се оказа никак добър за Адриан Сутил и Серхио Перес, които напуснаха състезанието още в самото начало, не и без участието на Кими Райконен. Това наложи и появата на кола на сигурността, докато маршалите вършеха своята работа по разчистване на трасето.

След шест обиколки на пистата Нико Розберг вече имаше повече от секунда аванс пред своя съотборник Люис Хамилтън, докато Даниел Рикардо успя да изпревари Фернандо Алонсо за петото място в колоната, реванширайки се за лошия си старт. Скоро след това Хамилтън получи информация, че няма нужда да пести горивото си, което и подейства стимулиращо на британеца. Лидерът в генералното класиране натисна газта и записа най-бърза обиколка до момента, скъсявайки аванса на Розберг на едва шест стотни от секундата.

4122407

Междувременно Пастор Малдонадо, Жан-Ерик Верн и Естебан Гутиерес бяха наказани с по пет секунди заради превишена скорост зад колата на сигурността, докато в 12-а обиколка Нико Розберг съобщи по радиото за проблеми с предната си лява гума. Това наложи и първо спиране на германеца в бокса, което позволи на Люис Хамилтън да оглави колоната за първи път от началото на състезанието. Британецът обаче не успя да си гарантира достатъчно солиден аванс в челото, а неговото първо спиране означаваше, че Нико Розберг ще си възвърне лидерската позиция. Даниел Рикардо пък продължаваше да отбранява четвъртото си място в колоната спрямо Валтери Ботас, докато Фернандо Алонсо все още се движеше шести.

След 23 обиколки Люис Хамилтън успя да скъси изоставането си зад Нико Розберг на по-малко от половин секунда, като германският ас вече бе принуден да отбранява лидерската си позиция пред настъпващия му съотборник. Усилията на Хамилтън дадоха желания резултат и в 24-та обиколка британецът излезе начело на колоната, осъществявайки успешно изпреварване на досегашния лидер и с помощта на своята DRS система.

4122405

Вече и със статут на лидер в състезанието, Люис Хамилтън започна да трупа аванс пред своя съотборник, дръпвайки с повече от секунда в челото. Междувременно пък световният шампион Себастиан Фетел загуби деветото си място в колоната, позволявайки да бъде изпреварен от Лотус-а на Ромен Грожан. Като цяло следобедът не бе никак добър за германеца, който не само, че стартира от питлейна, но и използва радиото, за да се оплаче от скоростта на своя Ред Бул.

С всяка следваща минута Хамилтън продължаваше да се доближава до крайния успех в състезанието, а след 30 обиколки авансът му пред Нико Розберг бе увеличен на вече две секунди. Британецът бе в пълен контрол над случващото се и летеше към победата, докато не особено успешен стоп на Фелипе Маса позволи на Даниел Рикардо да се промъкне до третата позиция в колоната.

4122410

В 33-а обиколка Хамилтън влезе за втори път в бокса, а механиците на Мерцедес свършиха солидна работа и го върнаха на пистата с едва 2.9 секунди забавяне. Малко след това за второ спиране се отби и Нико Розберг, което отново върна Люис Хамилтън в позицията на лидер. Това бяха и финални спирания в стратегиите на двамата съотборници, които трябваше да предрешат развоя на състезанието в оставащите обиколки до края.

Двадесет обиколки преди края победата на Люис Хамилтън вече изглеждаше все по-близо, като лидерът в класирането продължаваше да увеличава преднината си пред втория Нико Розберг. Постепенно авансът на бившия световен шампион достигна рекордните за деня 3.6 секунди, но скоро след това германецът се пробуди и записа най-бърза обиколка, скъсявайки пасива си със секунда и една стотна. Даниел Рикардо пък продължаваше да следва двата Мерцедес-а, на този етап движейки се в зоната на подиума.

4122408

И до края на състезанието Люис Хамилтън не допусна изненади и стабилно завърши участието си като лидер, докато Нико Розберг трябваше да се задоволи с второто място, все пак съхранявайки шансове за световната титла. Даниел Рикардо запази позицията си пред двата Уилямс-а и също зае място на подиума, затвърждавайки за пореден път статута си на пилот №1 на Ред Бул за настощия сезон.