Фетел властва у дома си и развали прокобата на месец юли

галерия:

снимка: БТА/AP

Себастиан Фетел развенча статистическите показатели и напук на очакванията спечели състезанието за Голямата награда на Германия.

 

Трикратният световен шампион триумфира за първи път в кариерата си на пистата „Нюрбургринг" и пред домашна публика, а самата надпревара беше най-вълнуващата и качествена от началото на сезон 2013.

 

Също така Фетел успя да развали прокобата на юли и най-накрая спечели състезание от календара на Формула 1 в седмия месец на годината.

 

На втора позиция остана борещият се до последно за върха Кими Райконен, който беше пуснат няколко обиколки преди края от съотборника си в Лотус Ромен Грожан, за да щурмува лидерството.

 

В крайна сметка двамата пилоти на Лотус заслужено се покачиха на подиума, а четвърти остана Фернандо Алонсо, който до самия край се появяваше в огледалата на Грожан, но не можа да го застраши сериозно.

 

Стартиралият от полпозишън Люис Хамилтън имаше купища проблеми с гумите си, но в предпоследната обиколка успя да изпревари бившия си колега в МакЛарън Дженсън Бътън за 5-тото място.

 

Марк Уебър, чието състезание беше провалено при първия му питстоп, когато една от гумите не беше завинтена и изхвърча от болида, удряйки оператор, завърши на 7-мо място.

 

Серхио Перес не можа да удържи австралиеца накрая, а десетката допълниха още Нико Розберг и Нико Хюлкенберг, като особено последният изнесе едно от най-добрите си състезания именно пред родна публика.

 

Така световният шампион Себастиан Фетел увеличи преднината си на върха в класирането при пилотите и вече има 157 точки. Втори продължава да бъде Фернандо Алонсо със 123, а на трето място остава Кими Райконен със 116.

 

Люис Хамилтън е 4-ти с 99 пункта, следват Марк Уебър с 93 и Нико Розберг с 84. Фелипе Маса, който отпадна заради странно завъртане на първи завой в самото начало на състезанието, е 7-ми с 57 точки.

 

Стартът

 

Хамилтън опита от самото начало да блокира Фетел в дясната част на пистата, но това пък позволи на Уебър да го атакува от другата страна.

 

Перфектният старт на пилотите на Ред Бул притесни британеца с Мерцедес, като болидите на „червените бикове" го изпревариха след първия завой.

 

Фетел беше първи, следван от Уебър, Хамилтън, Райконен, Грожан, Маса, Рикардо и Алонсо.

 

Първа „жертва" на „Нюрбургринг"

 

Още в 4-ата обиколка отпадна първият състезател в Гран при на Германия. Фелипе Маса, който иначе се представи отлично в квалификациите и до момента на старта, не можа да вземе първи завой и се завъртя. Той очевидно имаше проблем в болида си, който му позволи единствено да спре до пистата и да излезе от кокпита разочаровано.

 

 

Първи спирания в бокса

 

Уебър се опитваше да поддържа разликата спрямо Фетел в рамките на 1 секунда, но правеше впечатление, че и двата Ред Бул-а се откъсват от Люис Хамилтън. Британецът от трета позиция влезе в бокса в 6-ата обиколка, за да сложи медиум гуми.

 

Лотус-ите поставяха под напрежение Хамилтън и когато Фетел влезе в бокса, се възползваха, за да окупират 2-то и 3-тото място. Фетел трябваше да направи питстоп, за да „покрие" спирането на Хамилтън, като се върна със солиден аванс пред британеца на 7-мо място.

 

Розберг разделяше двамата съперници, а в 8-ата обиколка Ред Бул повика и Уебър в бокса. Райконен също използва случая да влезе.

 

Инцидентът, който коства състезанието на Уебър

 

Австралиецът не разбра знаците на механика пред болида и тръгна преждевременно от бокса, при което незавинтената му гума изхвърча и удари един от операторите. Служителят моментално беше прегледан от медицински екип, а надпреварата за Уебър приключи безславно след досадна грешка при питстопа.

 

Той остана на пистата, но се присъедини от последна позиция в колоната и шансовете му за успех се изпариха.

 

 

Новият ред в колоната

 

Бътън беше временно на първа позиция след въртележката на боксовете, но Фетел го застигаше сериозно към 12-ата обиколка. Хамилтън се оплака по тим радиото, че е задържан от Розберг на 8-ма позиция, при положение, че стратегиите на двамата са различни.

 

Ако Люис бе останал 8-ми, можеше да бъде изпреварен от Грожан, когато пилотът на Лотус влезе в бокса. Това провокира от екипа на Мерцедес да дадат указание на Розберг да пусне Хамилтън на 7-ма позиция.

 

Алонсо влезе в бокса в 12-ата обиколка, след като бе започнал с медиум гуми и временно бе на второ място. Той заложи на същия вид гуми, а Грожан направи питстопа си в 14-ия тур - пилотът на Лотус се върна трети на пистата, но на практика втори, защото Бътън още не беше посещавал бокса си.

 

 

15-20 обиколка

 

Фетел беше информиран, че Грожан се намира в отлично състояние и съвсем скоро ще го атакува. Разликата беше над 3 секунди, но екипът на Лотус окуражи французина да настъпи газта.

 

Алонсо бе на 8-ма позиция в този момент, приближавайки се до Розберг, който, заедно с Райконен, биваше заклещен зад по-бавния Хюлкенберг.

 

За да избегне допълнително забавяне Розберг влезе в бокса, както направи и Хюлкенберг, за да даде най-накрая „чист въздух" пред Хамилтън и Райконен, които бяха 4-ти и 5-ти.

 

В 19-ата обиколка обаче Райконен успя да изпревари Люис на същия шикан, на който 2 тура по-рано бе задминал Розберг. Секунди преди това Хамилтън се оплака от състоянието на гумите си.

 

 

Ситуацията с гумите

 

Стратегия с 3 питстопа е много рискова и непредпочитана от екипите. Точно това обаче може да опита Мерцедес, защото Хамилтън има много проблеми с настоящите си гуми, които, по думите му, нямат никакво сцепление. Алонсо дебнеше Люис от 6-та позиция.

 

Междувременно медиум гумите изобщо не вършеха същата работа, както се очакваше след тренировките. Най-успешните пилоти до момента на пистата залагаха на меките, а единственият с по-дълбока мисъл за бъдещето - Бътън - влезе в бокса от трета позиция.

 

В 24-ата обиколка Хамилтън също влезе, за да сложи медиум гуми, което индикираше за стратегия с 3 питстопа. Бътън се върна на 6-то място след спирането си, а Алонсо сваляше от аванса на третия Райконен.

 

Очевидно обаче колата за сигурност щеше да промени стратегиите и да съкрати изцяло разликите между пилотите.

 

 

Кола за сигурност

 

Инцидентът с болида на Маруся, който първо се запали, а след това тръгна без пилота си Жул Бианки и пресече пистата, провокира излизането на колата за сигурност в 24-ата обиколка. Сейфти карът остана на трасето до 30-ата, като повечето пилоти направиха спирания в бокса, а облагодетелствани от ситуацията бяха Марк Уебър, Фернандо Алонсо, Кими Райконен и Ромен Грожан.

 

След рестартирането

 

Фетел светкавично изкова аванс от над 1 секунда спрямо Грожан и не му даде шанс да щурмува върха. Хамилтън бе на 7-ма позиция и продължаваше да има проблеми с гумите си, каквито изпитваше и съотборникът му Розберг, който дори не бе в топ 10 към 33-ата обиколка.

 

Грожан обаче е фаворит за спечелването на състезанието, защото Фетел трябва да влезе поне още веднъж в бокса и може и да не успее да си върне лидерството след това.

 

Топ 10: Фетел, Грожан, Райконен, Алонсо, Бътън, Хюлкенберг, Хамилтън, Малдонадо, Перес, Сутил.

 

 

Щурмът на Лотус

 

Към 36-ата обиколка топ 3 беше събран от само 1.3 секунди, а топ 15 - от 18 секунди. Грожан направи най-бърз тур в състезанието и влезе в обсега на DRS спрямо лидера Фетел, докато Кими от трето място също набираше скорост и вече наблюдаваше отблизо битката за челото.

 

Междувременно Перес с великолепна маневра изпревари Малдонадо за 8-ата позиция, докато Хамилтън още не можеше да се справи с Хюлкенберг, за да излезе 6-ти. А мексиканецът с МакЛарън му дишаше във врата...

 

Грожан мигна първи, Фетел реагира

 

В 41-ата обиколка Грожан влезе за последен път в бокса, като по този начин даде шанс на Райконен да стане втори, но също така даде заявка за „подрязване" на Фетел. Лидерът трябваше да посети боксовете за последен път, за да сложи меки гуми.

 

В 42-ия тур Фетел направи питстопа си, с което елиминира всякаква опасност, идваща от Лотус. Германецът се върна на първо място пред Грожан, а Райконен не успя да си осигури особен аванс пред Ред Бул-а.

 

Решително изпреварване на Хамилтън

 

Фетел изпревари Хамилтън за 4-та позиция в 45-ата обиколка от втория си опит на шикана и извърши изключително важна маневра, която може да се окаже решаваща за победата. Грожан също не позволи на по-бавния Мерцедес да го задържа и също елиминира съпротивата му. Хамилтън сдаде две места в рамките на една обиколка и влезе в бокса.

 

Последни спирания в бокса

 

Хамилтън се завърна на пистата точно пред съотборника си Розберг на 10-та позиция. Бътън спря за втори и последен път от трето място в 48-ия тур, с което „освободи" Фетел и осуети плановете на Райконен да се възползва от евентуално забавяне на Ред Бул-а зад пилота на МакЛарън.

 

На второ място към момента се намираше Алонсо с 6 секунди аванс пред Фетел, а междувременно Бътън се завърна 5-ти на пистата. Разликата между лидера Райконен и Фетел бе малко над 14 секунди 10 обиколки преди края.

 

Именно в 50-ата обиколка Фетел се върна на първо място, следван от Грожан, защото Кими и Алонсо направиха питстоповете си едновременно.

 

Отборни заповеди

 

В 52-ата обиколка Грожан получи нареждане по тим радиото да пусне пред себе си Райконен, за да може Лотус да атакува успешно лидерската позиция на Фетел.

 

Финални 5 обиколки

 

Трафикът помогна на Фетел да дръпне с 2 секунди пред Грожан в 55-ата обиколка, като болидите на Лотус още не можеха да преценят кой има по-добър шанс да атакува лидера. Французинът продължаваше да получава съобщения по радиото с намеци „да не задържа" Кими.

 

Междувременно Алонсо летеше по пистата на 4-то място и заплашително приближаваше обърканите пилоти на Лотус. В крайна сметка Райконен беше пуснат на второ място с пасив 1.7 секунди спрямо Фетел, а Грожан стана мишена на Алонсо.

 

По-назад на 5-то място Дженсън Бътън със своята дългосрочна стратегия все още удържаше Люис Хамилтън, но шампионът от 2008-ма се доближаваше, макар времето му за атака да не бе много.

 

Той все пак успя да спечели по-предната позиция, но това не се удаде на Алонсо и Райконен. Така Себастиан Фетел грабна победата в Германия за първи път в кариерата си и за първи път през юли месец се покачва на най-високото място на подиума.

 

Какво се случи в квалификациите?

 

Люис Хамилтън ще стартира от първа позиция на решетката пред фаворита на домакините Себастиан Фетел, след като вчера британецът с Мерцедес беше най-бърз в квалификациите за място.

 

Хамилтън имаше проблеми с горивната помпа час преди старта на надпреварата, но от екипа на "сребърните стрели" увериха, че всичко ще бъде наред за началото на Гран при-то.

 

Фетел никога не е печелил на „Нюрбургринг" и изобщо в Германия, но пък само 3 от последните 15 надпревари за Гран при на Германия са били печелени от пилота с полпозишън.

 

Последният такъв случай беше през 2009-та година, когато победи Марк Уебър, който днес потегля от трета позиция.

 

Sporta.bg ви предоставя още куп интересни факти, юбилеи и дебютни постижения на пистата „Нюрбургринг" в рубриката ни „Формула 1 фанатик".

 

Иначе решетката преди днешното състезание претърпя промени, защото Шарл Пик смени скоростната си кутия и съответно беше наказан с 5 места.

 

Така пилотът на Кейтъръм ще започне от 22-ра позиция, а не от 19-та, както си заслужи с представянето в квалификациите вчера.

 

Това означава, че Жул Бианки, Гийдо ван дер Гарде и Макс Чилтън ще стартират с 1 място по-напред и ще бъдат пред Чилтън в колоната.