
Стефан Цветков е роден на 20 април 1970 г. в София. Бивш тенисист, шампион на България, състезател и капитан на националния отбор за купа "Дейвис". Начело на мъжкия ни състав печели сребърен и бронзов медал от европейско. Завършил е образованието си в американски университети. Член на съвета на директорите на европейската централа и председател на комисията за професионален тенис. Отскоро е в комисията за ветерани към международната федерация. Заместник-председател на Българския олимпийски комитет. Занимава се с бизнес. Семеен, с две деца.
- Може ли скоро български тенисист да влезе в топ 20 на света, г-н Цветков?
- Да, това е напълно реално. Мисля, че и Цветана Пиронкова, и Григор Димитров имат качествата да са в топ 20. Може би следващата година, може би по-нататък. За разлика от други държави с по-големи федерации, които имат по един състезател в топ 100, ние сме с късмет, защото и Цветана, и Григор са твърдо сред първите 50 в ранглистата. А притежават възможности и за нещо много повече. Разбира се, не искам да подценявам Диа Евтимова, Елица Костова и Изабела Шиникова.
- А при мъжете?
- Дими Кутровски показа невероятна игра за купа "Дейвис", стана любимец на публиката в София, но няма "оръжията", за да е в топ 50. Обаче може спокойно да влезе в първите 100.
- Какво да очакваме от Пиронкова и Димитров през следващата година?
- За Григор - поне с 30-40 места по-нагоре в ранглистата, за Цветана - топ 30 и медал от олимпиадата, което ще означава силно представяне през сезона.
- Медал от олимпиадата?
- Защо не? На "Уимбълдън" и двамата играят успешно, свикнали са с настилката и обстановката.
- За да участва на олимпиадата обаче, Григор трябва да дойде в София за мачовете от купа "Дейвис" през пролетта...
- Имате съмнения, че ще играе?
- Да.
- Аз нямам. Дай боже, да не е контузен.
- В момента той е без постоянен треньор, това проблем ли е?
- Не бих искал да го коментирам. Така са решили хората около него. Той си има мениджърска агенция - дали добра, дали лоша, но им вярва и явно си вършат работата както трябва. Баща му е изключително полезен в екипа. Ние от федерацията помагаме, също както и държавата в лицето на спортното министерство.
- Догодина София е домакин на турнира на шампионките, готови ли сме да направим всичко по правилата?
- Аз съм убеден, че интересът ще е много голям. Такива са предварителните очаквания. Пуснахме с нашия партньор Ticketpro билети за предварителна продажба, това ще е основният показател дали хората искат да гледат качествен женски тенис. Иначе организацията сме я започнали отдавна, водим преговори с 3 компании от чужбина за генерален спонсор.
От 1 януари на всеки турнир от веригата на WTA ще има надпис "Пътят към София", а на нашия сайт непрекъснато ще даваме информация кои са възможните участнички. Но всичко ще е ясно няколко седмици преди самия турнир.
- Държавата ще помага ли?
- Имаме изключителна подкрепа от държавата. При избора на домакин везните се наклониха в наша полза заради категоричната подкрепа на държавното ръководство и лично на премиера Бойко Борисов, за което благодарим. В това отношение сме много доволни. Но най-важното е Цветана да е в добра форма, защото тя е любимката на българската публика независимо кои други известни тенисистки ще дойдат.
Пиронкова е лицето на турнира и при формат всеки срещу всеки в групите имаме гаранция, че интересът ще е голям. Организацията е предизвикателство за нас, но кандидатурата ни бе обмислена и издържана във всякакво отношение. Смятам, че в условията на криза трябва да се избягват безцелни домакинства само за да има някакво състезание в България.
- Каква година изпращате в тениса?
- Година, в която полагахме основите на модерна структура, с работата по националния център "Карлсберг", със затвърждаване на успехите и засилен интерес към тениса. А с участието ни на големи турнири като "Хопмън къп" и интересът към България вече е по-голям 2012 година идва с нови предизвикателства - реконструкцията на центъра, запазването на богатия календар и размера на финансирането от спонсори и партньори, за да можем да сме в крак с амбициите на най-добрите ни състезатели и на отборите за "Дейвис" и "Фед къп". Държим много на развитието на младите и центърът предоставя подобна възможност. Много важен приоритет ни е и масовият тенис, а от "Девин" ни помагат с програмата си за деца.
- Нещо повече за предстоящия дебют на България на световното за смесени отбори "Хопмън къп", което започва в края на седмицата? Как се стигна до поканата да играем в Пърт?
- Желанието да участваме го имахме още от миналата година. Всеки е допринесъл по някакъв начин - Питър Макнамара, предишният треньор на Григор, има много добри контакти с директора Пол Макнейми, ние по други линии. Сериозна работа свършиха от "Октагон", мениджърската агенция на Григор. Но основната причина е представянето на Димитров и Пиронкова, в тях организаторите видяха качествен отбор, продукт, който ще е интересен за зрителите на турнира и за телевизиите.
- Смятате ли, че много хора в България ще станат в 3 сутринта, за да гледат мачовете по БНТ? А ще се намерят ли рекламодатели?
- Сигурен съм, че ще има и интерес от страна на зрителите, и рекламодатели. БНТ е наш партньор.
Важното е, че ние ще сме там, на този турнир, а други няма да бъдат. Пак казвам, получихме доверие, защото Цветана и Григор имат огромен потенциал и са атрактивни за публиката.
- Информацията от федерацията за медиите е богата. Доволни ли сте от резултата? Нямам предвид да определяте кой от нас как да работи, а като реклама на тениса.
- Повече от доволни сме. Медиите отделят голямо внимание на успехите в тениса и на работата ни като федерация, за което съм благодарен на всички без изключение. Нашата стратегия е консервативна, в тези трудни времена нямаме излишен бюджет за PR, правим го с един човек от екипа и с участието на всички от мениджмънта на федерацията. Като процент вложени средства за реклама и възвръщаемост, ако използваме бизнес терминология, смятам, че сме сред водещите. Нямаме практика по големите турнири с нас да пътуват много журналисти, което може би е минус. Награждаването на най-добрите за годината бе отразено подобаващо, но стана без инвестиция от наша страна. Търсим ефективност според ситуацията. Е, с наближаването на турнира на шампионките ще се отделя повече внимание за PR и ще изпълняваме дългосрочен план конкретно за това.
- Стигат ли парите за тенис в България?
- Зависи за какво. Ако говорим за създаването на играчи, процесът е сложен. Но това, което направихме в последните години, ни доближава до високите европейски стандарти като условия, календар, турнири и подпомагане на състезатели. Нека не забравяме, че тенисът и спортът по цял свят разчитат на спонсори. А Пиронкова има договори с две водещи компании, други фирми помагат на юношите и девойките. По принцип не е развит маркетингът на известни лица от спорта, на публиката се показват само няколко. Но за мен броят на кортовете, балоните за тенис през зимата и дори любителските турнири са показател за интереса към този спорт. Ние се опитваме да съберем различните елементи в един продукт професионалните турнири до аматьорските, но да разчитаме на екипа без разход на административен и финансов ресурс. Търсим подходящите решения. За любителската верига например. Знаем, че тези хора са нашето лоби, основата на тениса като социално явление, и създадохме националната лига, а KAI е партньорът ни. От 2012 г. нещата ще се случват по различен, още по-добър начин.
"24 часа"
КоментариНапиши коментар
ОЩЕ КОМЕНТАРИ