След дъжд - качулка: Розберг надви Хамилтън в Мексико

снимка: БГНЕС/EPA

Нико Розберг развали негативната си поредица и макар със закъснение, успя да победи Люис Хамилтън и да спечели състезанието за Гран при на Мексико, което се проведе на обновената писта „Ерманос Родригес“ за първи път от 1992 година във Формула 1.

Германецът с Мерцедес бе записал 20-ти полпозишън в събота и четвърти пореден, но за разлика от последните три надпревари, този път се постара да превърне предимството си в победа. Розберг бе спечелил едва две от предишните 10 състезания, в които бе започвал от полпозишън, но в Мексико нямаше много проблеми да контролира убедително темпото.

Осигурилият си титлата Люис Хамилтън финишира втори, а битката за третото място бе далеч по-оспорвана и в крайна сметка бе спечелена от Валтери Ботас с Уилямс, който за втори път през сезона се изкачи на подиума след третото място в Канада. Даниил Квят и Даниел Рикардо завършиха на 4-то и 5-то място след поредното солидно състезание за Ред Бул, а Фелипе Маса в другия Уилямс остана шести.

Топ 10 допълниха Нико Хюлкенберг, Серхио Перес (от Форс Индия), Макс Ферстапен от Торо Росо и Ромен Грожан от Лотус, който до последно отбиваше атаките на съотборника си Пастор Малдонадо.

За първи път от Гран при на Австралия 2006 година и двата болида на Ферари не завършиха състезанието. Кими Райконен отпадна след контакт с Ботас, а Себастиан Фетел се предаде малко по-късно след сблъсък в бариерите на изхода от завой номер седем, след като още във втората обиколка бе спрял принудително в бокса заради спукана гума.

Фернандо Алонсо пък отпадна още в първата обиколка на юбилейното си състезание номер 250, като няма да запомни с нищо позитивно уикенда в Мексико. Съотборникът му в МакЛарън-Хонда Дженсън Бътън имаше тихо състезание и приключи 14-ти.

С 12-ата си победа в кариерата Нико Розберг изпревари Себастиан Фетел на второто място в класирането при пилотите. Пилотът на Мерцедес вече има 272 точки срещу 251 за 4-кратния световен шампион, а Хамилтън е недостижим начело с 335. Валтери Ботас вече е 4-ти със 125 пункта – 3 повече от Кими Райконен в другото Ферари.

Стартът

Нико Розберг не пропусна изненада от челното място и за разлика от предишните три състезания, сега поведе колоната уверено в първата обиколка. Хамилтън се залепи за него, но без шансове да го изпревари, като очакванията за силен старт на Фетел не се оправдаха и той още след първите два завоя бе изпреварен на трето място от Даниил Квят.

Контакт между Ферари-то му и Даниел Рикардо пък доведе до спукана гума и още във втората обиколка германецът посети извънредно бокса.

За седми път през сезона пък Фернандо Алонсо се оттегли преждевременно от състезанието още преди два е завъртял две обиколки. По ирония на съдбата това се случи в юбилейното за испанеца 250-то участие в старт от Формула 1.

След 5 обиколки

Фетел навакса част от изоставането си, но съотборникът му Кими Райконен имаше сериозни проблеми с охлаждането на спирачките си, какъвто се очакваше да имат много пилоти. Хамилтън записа най-бърз тур и се доближи на "DRS дистанция" от лидера Розберг.

Най-бързият на трасето в права отсечка Фелипе Маса атакуваше на няколко пъти безуспешно Даниел Рикардо за петото място.

Информация за стратегиите

Тъй като питлейнът в Мексико е по-дълъг от останалите писти, един питстоп коства 24 секунди на пилотите, а не 20-22, както обикновено. Поради тази причина някои екипи имаха идея да пробват да завършат състезанието само с едно спиране, което можеше да стане с влизане в бокса след 23-ата обиколка. Не така разсъждаваха в Уилямс, като Валтери Ботас направи първия редовет питстоп още в 9-ия тур.

Защо Хамилтън не натисна още?

Люис Хамилтън влезе под една секунда изоставане спрямо лидера, но не опита да го атакува с помощта на подвижното задно крило. Серията от най-бързи обиколки за него секна и той видимо намали темпото, за да предпази гумите си, тъй като Розберг като водач имаше право на предпочитания за стратегията. Нико не се притесни да изцеди докрай гумите си, имайки свободата първи да направи питстоп и в 13-ата обиколка бе най-бърз на пистата.

Кими се цели в място на подиума

Райконен получи инструкции по тим радиото за опазване на спирачките си, с което да си помогне в битката с временно намиращия се на трета позиция Даниил Квят. Очевидно от Ферари се готвеха за битка с руснака, нищо че Кими бе седми към въпросния момент, но Квят се очакваше да направи питстоп и да се върне някъде около финландския си съперник на пистата.

След като Фетел си бе проправи място до 11-та позиция, в 15-ата обиколка Фетел направи нетипично завъртане при влизане в един от завоите, индикирайки, че има по-сериозен проблем в болида си. След инцидента Ферари-то се върна на 17-то място.

Сблъсък между Кими и Ботас

Валтери Ботас и Кими Райконен, както и в Русия, се блъснаха отново в битка за по-предна позиция, от което пострада повече пилотът на Ферари. Ботас бе почти на нивото на съперника си, но в нито един момент не бе пред него, за да оправдае маневрата си от вътрешната страна на завоя.

Кими обаче не остави достатъчно място на съперника си, за да остане в очертанията на пистата и в резултат на това получи удар по задната си дясна гума, докато Уилямс-ът нямаше поражения. В крайна сметка Кими прекрати участието си в състезанието.

Питстоповете на Мерцедес

Нико Розберг влезе в бокса за първи път в 27-ата обиколка, а съотборникът му го направи в 29-ата, което не доведе до разместване на позициите им - германецът се върна на първо място след питстопа на Хамилтън, а двата болида на Мерцедес имаха сериозна преднина пред останалите, като авансът на Розберг бе 3 секунди.

Фетел между двата Мерцедес-а, но...

След второто си спиране в бокса в 36-ата обиколка Фетел се върна на пистата точно зад Розберг и пред Хамилтън. За съжаление на феновете на Ферари и за разлика от предишните кръгове през сезона обаче Фетел просто изоставаше с обиколка и затова се намираше между двата болида на Мерцедес.

Може ли да попитам защо?

Розберг изненадващо влезе в 47-ата обиколка "като мерки за безопасност", за да не прегреят гумите му. Хамилтън не искаше да прави същото, защото бе лидер и се чувстваше уверен в болида си, но след около две обиколки инструкции, молби и заповеди от бокса в крайна сметка направи смяна на гумите. 

Реално Мерцедес просто искаше да се презастрахова, защото третият Квят бе далеч зад Хамилтън, а нямаше смисъл да се рискува с проблемната температура на гумите. Хамилтън обаче даде да се разбере, че не е съгласен с решението и го смята за грешно.

Фетел отпада, кола за сигурност

В 52-ата обиколка Фетел се блъсна в бариерите до завой номер седем от 12-ата позиция на пистата и приключи ужасяващото си участие в състезанието. Германецът се извини по тим радиото, явно осъзнавайки, че прекалената му амбиция да навакса изоставането си от проблемите са били причина за катастрофата.

ФАКТ: За първи път от Гран при на Австралия 2006 година и двете коли на Ферари отпадат преди финал на кръг от Формула 1.

На пистата излезе кола за сигурност, което даде възможност на повечето пилоти в топ 10 да направят питстопове.

Рестарт

В 58-ата обиколка колата за сигурност най-накрая се прибра, като веднага след рестартирането на състезанието се стигна до размествания в челото, но Розберг остана пред Хамилтън. Валтери Ботас изпревари Даниил Квят за третото място, а Рикардо удържаше Маса на 4-та позиция.

Финални обиколки

Интрига около лидерството реално нямаше заради комфортния аванс на Розберг, но оставаше да се разпределят местата от 3-то до 6-то в битката на пилотите на Уилямс и Ред Бул. Ботас удържаше третото място, но Квят и Рикардо имаха амбиции да финишират възможно най-напред и по възможност пред Маса. В крайна сметка обаче не се стигна до значителни размествания и Нико Розберг отпразнува успеха си в Мексико.