Рупърт Мърдок изплува зад новите собственици на Формула 1

снимка: БГНЕС/EPA

Най-после CVC Partners намери купувач за Формула 1 - американската компания "Либърти медиа". Това е крупен медиен консорциум, сериозен играч в бранша на територията на САЩ. Компанията принадлежи на 75-годишния Джон Малоун, който със състояние от $5,8 млрд. заема 184-то място в списъка на "Форбс". Малоун притежава също дялове в медийните корпорации Starz и Discovery, така че се явява един от най-влиятелните хора в областта на медиите не само в САЩ, но и в света.

"Либърти медиа" е една от най-големите телевизионни и интернет компании с бизнес в над 30 държави в Европа, Латинска Америка и Карибския басейн под различни брандове. Тя ще плати $8.5 млрд. за акциите на Формула 1 (включително $4,1 млн. дълг) на два транша. С първия закупи 18,7% от акциите срещу $4,4 млрд. Вероятно компанията ще се опита да придобие също акциите на Бърни Екълстоун и неговия семеен фонд Bambino Holdings. 

Чейс Кери, който стартира Fox Sports в средата на 90-те и беше изпълнителен директор на DirecTV, ще бъде новият председател на съвета на директорите във Формула 1. А Бърни  Екълстоун, който ще прибере $230 млн. от своите 5,3% акции в бизнеса, ще остане на поста изпълнителен директор. Другите 8.5% акции на неговия семеен фонд Bambino Holding струват $375 млн.  Иронията е в това, че Кери няма никакво отношение към "Либърти медиа", защото в момента работи за техните конкуренти. Американецът е вицепрезидент на медийния холдинг 21st Century Fox, принадлежащ на Рупърт Мърдок.

Самият Кери се спряга за потенциален наследник на Мърдок като глава на News Corp. Сред активите на 21st Century Fox е и Sky PLC - световен лидер в сферата на отразяване на Формула 1. Съдейки по всичко, Малоун и Мърдок най-вероятно са се договорили за сътрудничество - "Либърти медиа" да обезпечава отразяването в Америка, а Sky PLC - в Европа.  Междувременно "Либърти" предложи нов договор на Бърни за още 3 г., но Кери ще седне в президентското кресло. В началото ще работи с Бърни, постепенно навлизайки в работата, след което вече пълноценно ще ръководи Кралските гонки с двама заместници - по спортните въпроси и по комерсиалната част.  "Чейс може да работи със социалните медии, нещо, което аз не успях да свърша - коментира Бърни Екълстоун. Той умее да сътрудничи със спонсори и телевизия. Убеден съм, че ще си паснем отлично." Според председателя на "Либърти медиа" Грег Мафей групата ще приложи целия си медиен опит в спорта. "Развълнувани сме, че ставаме част от Формула 1 - заяви той. - Смятаме, че нашият дългогодишен експертен опит с медиите и спорта ще ни превърне в добри стюарди на Формула 1 и ще облагодетелства фенове, отбори и акционери."  Този спорт генерира по около $1.5 млрд. на година от комбинацията тв сделки, спонсорство ("Хайнекен" се включи тази година със $150 млн. за 5 г.), корпоративно гостоприемство и домакински такси. Това е цифра, която набъбва стабилно от 2003 г., преодолявайки всякакви икономически спънки. По всичко изглежда, че

Формула 1 е спорт, който непременно се изплаща. Поне за CVC това е сигурно, защото през 2006 г. първоначалната й инвестиция беше едва $2 млрд. Така че сегашната сделка е най-изгодната в цялата й история. Очаква се договорът да бъде финализиран през първото тримесечие на 2017 г. Ако това стане, въпреки добрите пари, които този спорт носи, "Либърти медиа" ще получи тежко наследство. Ф1 има маса проблеми - от несправедливото разпределение на доходите сред отборите до спада на интереса сред тв аудиторията. Чейс Кери планира да промени Формула 1 и да намери изход от кризата. Американецът иска промяна в модела на взаимодействие с организаторите на етапите. Както е известно, Бърни изстисква всички сокове на промоутърите, надувайки цените за провеждане на Гран при до невъобразими висоти. Кери планира да ореже тези цени, като направи и билетите по-достъпни. Шампионатът трябва да стане по-привлекателен и да увеличи тв аудиторията, която е главен източник на доходи за "Либърти медиа". Възможно е да се появят и платени стартове по системата pay-per-view, доста популярна в американския спорт. Изменения може да претърпи и календарът на Формула 1, като броят на етапите в Северна Америка се увеличи.

Днес в САЩ има само една Гран при - в Остин.  Основната цел е "Либърти медиа" да донесе във Формула 1 "свежест", каквато отдавна липсва. Чейс Кери вероятно ще предприеме сериозни промени за излизане от кризата - вероятно ще бъдат преразгледани куп аспекти във функционирането на Ф1: от рекламата в интернет и медиите до формата на Гран при и финансовите въпроси.  "Вълнува ни още перспективата за разширяване на спорта към Америка и Азия - споделя Кери. - Основите на Формула 1 обаче бяха положени в Европа и пазарът там е от изключителна важност за нас. Ние искаме да се възползваме от глобалния отпечатък, който оставя този спорт. Ако се докоснем до феновете в САЩ и Азия чрез дигитални платформи и инструменти, които не бяха експлоатирани агресивно, можем да създадем едно ново поколение ентусиасти в тези места."  Разтърсването обаче трябва да стане в полза на боксуващата Формула 1 - новите собственици не бива да повтарят старите грешки. Освен ако "Либърти медиа" не допусне нови.