Мерцедес постигна нова двойна победа във Формула 1 и стратегически се справи подобаващо с предизвикателството на Ферари, за да изживее нов успешен уикенд през сезон 2015. Нико Розберг спази тенденцията на пистата „Каталуния“ и превърна полпозишъна си в победа (това се случва за 12-ти път в последните 14 издания на състезанието за Гран при на Испания), с която за първи път през настоящата кампания надви съотборника си и действащ шампион Люис Хамилтън.
Реално Хамилтън не се бореше за победата срещу своя колега в „сребърните стрели“ и бе съсредоточен в това да надделее за втората позиция срещу Себастиан Фетел, който още на старта се пребори с британеца. Каквото не успяха да направят на пистата, Мерцедес сториха с перфектно изпълнен стратегически план – Хамилтън спря три пъти, веднъж повече от Фетел, като успя да изгради достатъчно сериозен аванс преди последното спиране, за да се пребори за по-горното място на подиума.
Съотборникът на Фетел във Ферари Кими Райконен също пробва различна стратегия в стремежа си да финишира на четвърта позиция за сметка на Валтери Ботас от Уилямс, който, според слуховете, може да го наследи като съотборник на Себ в Скудерията. В крайна сметка Уилямс-ът не позволи на Ферари-то да го задмине.
Фелипе Маса с другия Уилямс завърши на шесто място, а Даниел Рикардо се пребори за седмата позиция. Топ 10 допълниха Ромен Грожан с Лотус и Карлос Сайнц с Торо Росо, като Даниил Квят в другия Ред Бул загуби в самия край борбата за по-горната позиция спрямо пилота от дъщерния екип на „червените бикове“.
Розберг постигна 9-та победа в кариерата си и съкрати част от изоставането си в класирането при пилотите спрямо Люис Хамилтън – германецът е с 91 точки, а действащият шампион и лидер вече е със 111. Фетел е трети с 80, следван от Кими Райконен с 52 и Валтери Ботас с 42.
UPDATED DRIVERS' CHAMPIONSHIP STANDINGS (TOP 10) #SpanishGP#GPEspana#F1CircuitCat25pic.twitter.com/uxKa0y0Ztq
— Formula 1 (@F1) May 10, 2015
Стартът
Нико Розберг стартира отлично и се откъсна на първото място, но същото не можеше да се каже за съотборника му Люис Хамилтън, който бе изпреварен от Себастиан Фетел от външната страна на пистата. 750-метровата дистанция от старта до първия завой се оказа достатъчна за Фетел да окупира второто място, а опитът на Валтери Ботас от вътрешната страна също да изпревари Хамилтън се оказа неуспешен и той остана четвърти.
LAP 1/66: Terrific starts for both Rosberg, who pulls clear, and Vettel, who storms past Hamilton #SpanishGPpic.twitter.com/E5ExUugM5G
— Formula 1 (@F1) May 10, 2015
Йерархията в началото
Розберг се възползва отлично от чистата писта пред себе си и си осигури аванс от 2.2 секунди пред Фетел към 4-ата обиколка. Хамилтън се намираше на малко над секунда от германеца с Ферари и не можеше да използва помощта на подвижното задно крило. От топ 10 Фелипе Маса успя да изпревари Макс Ферстапен и да се настани на шесто място, а проблемите в болида на Ромен Грожан (предно крило) не му дадоха шанс да запази деветото си място за сметка на Даниел Рикардо.
LAP 2/66: Good start as well for Vettel's team-mate Raikkonen, who passes both Toro Rossos to go fifth #SpanishGPpic.twitter.com/enYUnno2G3
— Formula 1 (@F1) May 10, 2015
Добър старт имаше и Кими Райконен, който изпревари двете коли на Торо Росо, за да се настани на пета позиция.
Ранни намеци за различни стратегии
Нико Розберг редуваше най-бързи обиколки и в началото на седмата вече бе увеличил аванса си пред Фетел на 4.3 секунди, докато Хамилтън в части от пистата влизаше в зоната на подвижното задно крило спрямо Ферари-то, но още не можеше да го изпревари.
Междувременно изглеждаше сякаш Кими Райконен няма интерес да атакува на този етап Валтери Ботас за 4-тото място, защото Уилямс-ът натрупа аванс от над 4 секунди, а сънародникът му във Ферари сякаш се готвеше за запазване на гумите си за по-късна офанзива.
LATEST (LAP 7/66): 1 ROS 2 VET (+3.1) 3 HAM (+4.2) 4 BOT (+6.9) 5 RAI (+9.3) 6 MAS (+13.6) 7 VES (+15.0) #SpanishGPpic.twitter.com/HycTZUNosC
— Formula 1 (@F1) May 10, 2015
Хамилтън получи съобщение по радиото, че екипът обмисля преминаване към план Б, защото шампионът не можеше да се доближи достатъчно до Фетел, за да го атакува, а Розберг бе съвсем извън обсег.
LAP 12/56: Hamilton is now getting a better tune out of his @MercedesAMGF1 - closing up on Vettel... #SpanishGPpic.twitter.com/907gZqFSU9
— Formula 1 (@F1) May 10, 2015
Хамилтън видимо имаше проблеми с баланса на автомобила си, заклещен в "мръсния" въздух зад Ферари-то на Фетел. Често той страдаше от прекалено завъртане на гумите и от недозавиване, което не му позволяваше да се доближи достатъчно до Фетел, за да пробва атака.
Първи питстопове
Хамилтън получи инструкции да направи "обратното" на Фетел и влезе в бокса в 14-ата обиколка, но за негово съжаление отново проблем със смяната на задна лява гума го забави - 5.3 секунди престой и нови медиум консистенции.
LAP 14/66: Lewis Hamilton is the first of leaders to pit, and there's a problem with the left rear change #SpanishGPpic.twitter.com/J1yTHM11QZ
— Formula 1 (@F1) May 10, 2015
Розберг влезе в 16-ия тур и изкара перфектен питстоп за 2.5 секунди, с което затвори първия рунд на спиранията в бокса. Към тази обиколка единствено Кими Райконен не бе влизал, което затвърди различната му стратегия.
Mercedes: "We need to attack Vettel, and you'll need to do that on track." Hamilton: "I can tell you now that'll be pretty much impossible."
— Formula 1 (@F1) May 10, 2015
Опитът за "подрязване" на Хамилтън не се получи заради бавния му питстоп, но британецът редуваше най-бързи обиколки след завръщането си на пистата, за да заличи увеличеното си изоставане. Към 17-ата обиколка Люис изоставаше вече само с 2 секунди от германеца, но обясни на екипа си по радиото, че не може да се доближи повече до Ферари-то и няма да може да го изпревари на пистата.
Фетел vs. Хамилтън
LATEST (LAP 22/66 - ALL LEADERS HAVE STOPPED): 1 ROS 2 VET (+6.6) 3 HAM (+7.4) 4 BOT (+16.5) 5 RAI (+24.2) #SpanishGPpic.twitter.com/U7ZuiaHOBa
— Formula 1 (@F1) May 10, 2015
Въпреки че Люис влезе в зоната на DRS, не можеше да се доближи достатъчно до Ферари-то на старт-финалната права, за да опита успешна маневра на първи завой. Германецът се защитаваше по отличен начин и винаги излизаше с малко по-голям аванс след последния шикан в сравнение със средната част на обиколките.
Тежък уикенд за МакЛарън
Meanwhile, Alonso's team-mate Jenson Button has been passed by Maldonado and his broken rear wing #SpanishGPpic.twitter.com/tKdUSeFbDN
— Formula 1 (@F1) May 10, 2015
В самото начало на надпреварата Дженсън Бътън се оплака от поне четири различни аспекта, които не работят правилно на автомобила му. Британецът се движеше в задната част на колоната и в 28-ата обиколка бе изпреварен за 17-тото място от Пастор Малдонадо, който на практика се движеше без задно крило.
OUT: Fernando Alonso's race is over as he suffers brake problems and overshoots the pit lane #SpanishGP#GPEspanapic.twitter.com/o1T9lWoVyi
— Formula 1 (@F1) May 10, 2015
Алонсо имаше потенциал да застраши топ 10, но проблем със спирачките при влизането му в бокса в 29-ия тур провали състезанието му. Испанецът дори не можа да спре в зоната за извършване на питстоп и получи инструкции да изключи болида си.
Хамилтън с втори питстоп
След като безуспешно се опита да изпревари Фетел "на пистата", както бе инструктиран и дори за момент излезе от рамките на 1 секунда дистанция спрямо Ферари-то, британецът моментално влезе за втори път в бокса за твърди гуми. Добре за Люис бе, че не се бавеше с изпреварването на Райконен за 4-то място, макар финландецът да бе с различна стратегия.
Lap 36/66: On a fresh pair of hards, a charging Hamilton (P4) posts a 1:29.910! #SpanishGPpic.twitter.com/arUhdIAp1P
— Formula 1 (@F1) May 10, 2015
Хамилтън моментално получи инструкции, че сега е моментът да редува нови най-бързи обиколки. Това бе и доказателство, че шампионът е със стратегия от три питстопа.
Класиране към 33-ата обиколка
33/66: 1 ROS 2 VET 3 BOT 4 RAI 5 HAM 6 MAS 7 RIC 8 GRO 9 KVY 10 VES 11 SAI 12 NAS 13 ERI 14 PER 15 MAL 16 HUL 17 BUT 18 STE 19 MER OUT: ALO
— Formula 1 (@F1) May 10, 2015
Лотус на косъм от трагедия в бокса
Heart-stopping moment for the @Lotus_F1Team pit crew...luckily nobody is seriously hurt during Grosjean's stop... pic.twitter.com/plOjL6zrSU
— Formula 1 (@F1) May 10, 2015
Стратегията на Хамилтън
Допълнителният питстоп на Хамилтън, който той трябваше да прави до края, го постави в добра позиция за атака спрямо Фетел и Розберг. Британецът ги изпревари и излезе на първо място, макар да бе ясно, че това се дължи на различните тактики на трите болида.
Розберг бе успокоен, че шампионът отново ще трябва да влиза в бокса и реално битката му е с Фетел, който обаче изоставаше на над 20 секунди спрямо Люис към 48-ата обиколка.
LAP 52/66: Hamilton pits for the final time and emerges in P2, comfortably ahead of Vettel #SpanishGP#GPEspanapic.twitter.com/djuA9CNyv6
— Formula 1 (@F1) May 10, 2015
План "Б" на Хамилтън се оправда перфектно в 52-ата обиколка и с третия си питстоп (извършен безупречно за 2.6 секунди) се завърна пред Фетел на пистата, след като си бе изградил преднина от над 22 секунди пред германеца.
A disappointed Vettel (P3) on the radio to Ferrari: "We lost too much time in traffic" #SpanishGPpic.twitter.com/Vs5bfPXwtF
— Formula 1 (@F1) May 10, 2015
Фетел моментално се оплака по радиото, че е загубил прекалено много време заради трафик пред себе си и това е причината за огромния му пасив спрямо Хамилтън преди питстопа на шампиона. 12 обиколки преди края Розберг бе първи, следван от Хамилтън и Фетел, с което Мерцедес разгроми стратегически и с каране на пистата Ферари в Испания.
Битките за позиции 10 обиколки преди края
Розберг изискваше информация за темпото на Хамилтън, който с по-меки гуми от съотборника си сваляше по 0.8 секунди от аванса на лидера (около 18 секунди 10 тура преди края).
FASTEST LAP (55/66): Hamilton is determined to keep Rosberg on his toes and posts a 1:28.270 #SpanishGP#GPEspanapic.twitter.com/2pCvWHXkWz
— Formula 1 (@F1) May 10, 2015
Люис няколко пъти попита по радиото дали е възможно с поддържане на високо темпо да застигне Розберг, но от екипа му го посъветваха да задържи позицията, индикирайки, че държат на запазване на статуквото и нова двойна победа.
LATEST (LAP 60/66): 1 ROS 2 HAM (+15.0) 3 VET (+38.5) 4 BOT (+46.8) 5 RAI (+47.3) 6 MAS (+72.5) #SpanishGPpic.twitter.com/u8TxaE5Jvo
— Formula 1 (@F1) May 10, 2015
Докато Фетел продължаваше да се бори с трафика пред себе си и изглеждаше сякаш ще трябва да се примири с трето място, съотборникът му Райконен постепенно се приближаваше все повече до 4-ия Ботас и към 60-ата обиколка бе на 0.4 секунди от сънародника си.
В крайна сметка нито Райконен успя да се пребори с Ботас, нито Хамилтън притесни сериозно Розберг, нито Фетел можеше да направи нещо повече от това да финишира на трета позиция.
BREAKING: NICO ROSBERG WINS the 2015 #SpanishGP - ninth win of his career. Hamilton second, Vettel third #GPEspanapic.twitter.com/KRFmb6mAd8
— Formula 1 (@F1) May 10, 2015
Преди началото
Полпозишънът за Розберг е 24-ти пореден за болид, задвижван от Мерцедес, с което германският производител изравни рекорда в това отношение на Рено, записан в периода 1992-1993 година.
Нико Розберг е фаворит за победата в Испания, защото в 11 от последните 13 случая победителят на пистата „Каталуния“ е стартирал от полпозишън. Екипът на Мерцедес обаче не може да си позволи да пренебрегва конкуренцията на Ферари, които в лицето на Себастиан Фетел отново имат присъствие на трета позиция на стартовата решетка.
FLASHBACK: Here are last year's most successful tyre strategies at the #SpanishGP. Decisions, decisions... #GPEspanapic.twitter.com/cWns9wTCXB
— Formula 1 (@F1) May 10, 2015
Стратегията отново ще бъде от решаващо значение, защото миналата година Люис Хамилтън стартира от първо място с медиум гуми, след което при първото си влизане в бокса отново заложи на същата смес, преди да мине на твърди в последното си спиране. Така той се поздрави с победа и не е изключено днешният лидер да повтори тактиката на британеца.
Себастиан Фетел пък доказа, че и стратегия с три спирания може да бъде успешна, защото той започна (тогава с Ред Бул) едва от 15-то място с медиум гуми, веднага смени на твърди с първото си спиране, след което отново използва медиум консистенцията в следващите си два питстопа.
Етикети:Барселона | Формула 1 | Себастиан Фетел | Ферари | Нико Розберг | Люис Хамилтън | Мерцедес | Каталуния | Гран при на Испания
КоментариНапиши коментар
ОЩЕ КОМЕНТАРИ