
Свидетели сме на един от най-вълнуващите сезони в историята на Формула 1. Основният фактор за толкова непредсказуемите надпревари тази година са гумите Пирели.
Още през 2011 г, когато италианският производител навлезе в света на Кралските гонки, настъпи мини революция в спорта. Въпреки доминацията на Фетел и Ред Бул, миналият сезон представи на феновете много емоционални надпревари.
Разбира се, немалка роля за това имаше и нововъведената система DRS. Основната разлика обаче дойде от гумите.
В началото на 2011г. след 19 години извън спорта, Пирели се завърнаха във Формула 1, като замениха предишния доставчик на гуми – японците от Бриджстоун. Италианците подписаха тригодишен договор и станаха единственият доставчик на гуми за отборите.
Още от предсезонните тестове се усети разликата - гумите се износваха по-бързо, смесите на различните типове бяха много различни от Бриджстоун, много пилоти не можеха да се адаптират към новите гуми. През целия сезон имаше недоволни пилоти и отбори, Пирели бяха остро критикувани след почти всеки старт, а компанията се оправдаваше с това, че ФИА е поискала от тях бързо износващи се гуми.
Факт е, че бързото износване на гумите и честите смени направиха състезанията по-интересни. Някои пилоти, като Марк Уебър и Фелипе Маса, така и не успяха да свикнат с гумите през цялата година и направиха слаб сезон.
Други като Себастиан Фетел и Дженсън Бътън бяха на другия полюс и се представиха фантастично. Последните две състезания от сезон 2012г. показаха в пълна степен от какво значение са гумите в съвременната Формула 1.
В Канада Алонсо водеше убедително и вървеше към победата, той обаче реши да рискува и да остане със старите си гуми на пистата. За разлика от него, Хамилтън, Грожан и Перес сложиха нови гуми няколко обиколки преди края, с които бяха с 4 секунди по-бързи от Aлонсо на обиколка!
Подобни разлики за обиколка във Формула 1 са невероятни. Естествено, Алонсо загуби първата позиция, като завърши пети. Ако имаше още обиколки може би щеще да остане извън точките. На последното състезание във Валенсия, подобно развитие имаше в края.
Шумахер и Уебър с нови гуми буквално летяха в последните обиколки и се добраха до 3 и 4 място. Няколко обиколки повече вероятно щяха да донесат победа за Шумахер. Да, това прави състезанията изключително вълнуващи и непредсказуеми, което е добре за публиката.
Но добре ли е това за спорта? Всеки пилот започва състезанието си с мисъл за гумите, за това колко обиколки може да издържат, да направи по-малко смени, да има нови гуми за финалната част на състезанието. Това малко или много възпира пилотите да показват най-доброто от себе си.
По този начин състезанията се печелят не от най-бързите на пистата, а от тези ,които най-добре пазят гумите си. Страхотен пример за това е представянето на пилотите на МакЛарън през миналия сезон.
Хамилтън, който е по -агресивният и по-бърз пилот, изгуби пряката битка от съотборника си Бътън. Дженсън не впечатляваше с агресивно каране, но пък работеше с гумите отлично, което му позволяваше да печели много точки. Шумахер печелеше титла след титла във времето, когато не гумите бяха най-важния фактор, а двигателят, спирачките и боравенето им с тях.
С гумите Пирели Пилето има доста проблеми и често не завършва състезанията. Как ли щеше да се представя в днешната Формула 1 великият Аертон Сена, известен с агресивното си каране и чистата бързина, които много износват гумите?
Някои анализатори твърдят, че добрият пилот е този, които хем е бърз, хем пази гумите си. Мнения много, факт е обаче, че повечето фенове се наслаждават на сезона. Разбира се, не само гумите допринесоха за това.
Много изравнените сили на отборите доведоха до седем победители в осем старта. Предстои Гран при на Великобритания на легендарната писта Силвърстоун и никой не може да прогнозира с точност кой е фаворит.
Алонсо, Хамилтън, Фетел, Уебър, Бътън, Шумахер, Розберг, Райконен, Грожан и дори Перес и Малдонадо се точат за победата или поне подиум. Кой обаче ще избере най-точната стратегия и кой ще се справи най-добре с гумите предстои да разберем...
КоментариНапиши коментар
ОЩЕ КОМЕНТАРИ