Мартин Чой става първия българин, който ще стартира в 24 часа на Льо Ман

24-кратният шампион на България, Източна Европа и европейски първенец за 2011 година Мартин Чой отбелязва нов връх в своята кариера, вследствие на уникалното партньорство между настоящия му генерален спонсор бензиностанции ЕКО и BMW Group България. Освен ново име на отбора - EKO Racing BMW Motorrad Bulgaria Team, той получава уникалния шанс за първи път български пилот да стартира в кръговете от световния ендюрънс шампионат, който започва през следващия уикенд с легендарното състезание 24 часа на Льо Ман.

"Към моя генерален спонсор ЕКО България се присъедини една доста голяма марка - BMW Motorrad Bulgaria, за което ние сме страшно щастливи. Именно със заводския тим на BMW аз ще участвам в световния ендюрънс шампионат. Мечтаех да изляза на по-високо ниво и да се състезавам на истински писти, а това нещо се сбъдна. Започнах да участвам в кръгове от европейския шампионат, а после към нас се присъединиха ЕКО България и те осигуриха цялата ми година. За мое щастие, през 2011 станах европейски шампион, а в следващите години бях в топ 3 на първенствата. Миналата година ЕКО България стана мой генерален спонсор и исках да участвам не в клас суперсток, а в супербайк. Това беше осъществено благодарение на ЕКО България. Годината беше много силна и работих с много различни хора. Супербайк като цяло е по-различен от това, което бях карал до момента. До преди това имах участие в един или два кръга в световния ендюрънс шампионат, а BMW имаше интерес за "24 часа на Льо Ман" и за германския кръг в Ошерслебен. Когато отидох там, поисках да участвам в световния шампионат и имам удоволствието да обявя, че през тази година ще карам във всички състезания със съдействието на BMW Motorrad Bulgaria и ЕКО България", каза Чой на пресконференция днес.

"Единият ми съотборник е австриецът Роланд Реш, който е миналогодишният европейски шампион от супербайк. Познаваме се доста добре. Другият е Янеш Прошеник - състезател от Словения. Той неизменно е в топ 5 през целия сезон. Вече бяхме на лагер в Алмерия, за да подготвим мотора, да напаснем настройките, кормила и степенки за тримата, а не само за единия. Доста бързо стиковахме нещата. Темпото ни е константно и ще бъдем доста конкуренти, но в 24-часово състезание ще ни трябва и късмет, защото в едно денонощие могат да се променят много неща", добави българският пилот от световния шампионат. "Отборът е BMW Motorrad. Имаме трима инженери от Италия, шестима механици от Чехия и двамата ми съотборници. С повечето съм работил преди и смея да твърдя, че кръгът е професионален. Има и един физиотерапевт, който ще се занимава с двамата пилоти, когато третият е за час на пистата. Всеки обаче трябва да бъде готов да излезе пак, ако се случи нещо с неговия съотборник. Все още не знаем кой ще стартира първи, но това няма и голямо значение в случая. Отборът вече е избрал тримата състезатели и ние работим върху това да бъдем колкото се може по-бързи и по-напред", каза още той.

"Подготовката ми винаги е била на високо ниво. Винаги съм се подготвял така, че да се чувствам добре и да не изпитвам физическа умора. През тази зима тренирах повече с машини за мотокрос и супермото. Тези тестове бяха направени, за да проверим дали и тримата можем да държим темпо за 24 часа, което е по осем на състезател. Дано не се случи, но е възможно състезател да кара и над осем часа. Подготвен съм и изпълних целите, поставени пред нас в Алмерия. Когато караш един час, 40-50 обиколки, отборът иска да попадаш в разлика не повече от секунда и половина или две на един тур. Ако направя най-добро време минута и 40 секунди, след един час най-лошата ми обиколка трябва да бъде най-много минута и 42 секунди. Мисля, че съм подготвен", продължи Чой.

Моторът на Чой премина редица тестове и подобрения, за да бъде подготвен максимално за огромните натоварвания, с които се сблъскват състезателите на пистата в Льо Ман. Машината му BMW S1000 RR1000 бе оборудвана със специални "endurance"-пригодени задни и предни спирачки, нови джанти и допълнителен резервоар. Останалите характеристики на мотора са непроменени от последното подобрение в заводите на BMW. С този модел Мартин Чой ще вземе участие във всички състезания от световния шампионат, десет кръга от европейския, както и седем кръга от българския национален и източноевропейски шампионат по мотоциклетизъм.

"Целта на всеки отбор е да завърши състезанието, защото не е много ясно какво ще се случи. Говоря за машина, за късмет и за много каране. Механиците сменят гумите за не повече от седем секунди, а бензинът се налива за две или три. Моторът е различен от този тип, който аз карам. Той е приспособен с различни спирачни апарати, с по-голям резервоар, с две тръби за бързо зареждане и така нататък. С гумите свикнах бързо. Там се ползва по-твърда смес, за да издържат повече обиколки. Сцеплението е различно, но тренировките с ЕКО Рейсинг през зимата бяха насочени именно към постигането на баланс", продължи българският пилот на BMW Motorrad.

Състезанието в Льо Ман е насрочено за следващия уикенд(10 април), а към пилотите от световния шампионат за издръжливост ще бъдат вперени погледите на целия свят. Всички надпревари от сезон 2016 ще бъдат излъчвани директно в ефира на Евроспорт 1 и Евроспорт 2. "В четвъртък вечер ще тренираме от 10 вечерта до 1 през нощта във Франция и именно тогава ще се нагодим към нощното време. Имаме информация, че дневното темпо се запазва и нощем, което пък означава, че ще бъде много тежко. Прогнозите са за 13-14 градуса през деня и 3-4 през нощта. Очаква се да вали и дъжд", завърши Чой.