Марк Уебър взе първата си победа за сезона във вълнуващото Гран при на Бразилия

галерия:

снимка: Getty Images

Марк Уебър се възползва от проблемите със скоростната кутия на Себастиян Фетел и изпревари световния шампион за първото място, след което по безапелационен начин финишира като лидер в страхотното Гран при на Бразилия. Австралийският пилот на Ред Бул този път получи подкрепа от отбора си и се възползва от последния шанс да извоюва първата си победа за сезона.

 

Въпреки техническите трудности, които спряха Фетел да постигне нов успех в шампионата, двукратният шампион осигури комфорт на съотоборника си и от второ място държеше на страна конкурентите Фернандо Алонсо и Дженсън Бътън.

 

Двамата основни претенденти за втората позиция в генералното класиране предоставиха на зрителите зрелищен дуел, който бе разгърнат през по-голямата част от състезанието. Първо Алонсо направи впечатляващо изпреварване в началото на Гран при-то, но в 62-ата обиколка британският пилот на МакЛарън си върна третото място и се качи на подиума в Бразилия.

 

За испанския състезател на Ферари нямаше много поводи за задоволство, след като не само остана четвърти в подреждането за сезон 2011, а и не можа да задържи последната призова позиция на пистата Интерлагос.

 

Люис Хамилтън отпадна в 48-ата обиколка, заради проблеми със скоростната кутия, което позволи на Фелипе Маса да завърши на пето място в юбилейното си състезание номер 100 за Ферари. Шести остана Адриан Сутил, следван от Нико Розберг.

 

Топ 10 допълниха още Пол Ди Реста, Камуй Кобаяши и Виталий Петров.

 

Така в генералното класиране на сезон 2011 неоспорим лидер и шампион е Фетел с 392 точки, а на престижното второ място завършва Дженсън Бътън с 270 пункта, следван от Maрк Уебър с 258. Фернандо Алонсо загуби всичко в заключителните обиколки на Гран при на Бразилия и остана четвърти в подреждането с 257 точки, докато Хамилтън завърши годината на пето място с 227, а Фелипе Маса - със 118.

 

Нико Розберг се утвърди като лидер на Мерцедес и финишира 7-ми с 89 точки, а Михаел Шумахер го следва на 8-ми със 76. Десетката допълни Адриан Сутил с 42 и Виталий Петров с 37.

 

Стартът

 

По традиция този сезон Марк Уебър отново стартира неубедително, но този път Дженсън Бътън не се ориентира моментално от коя страна да атакува и не успя да излезе на второ място. Доста по-лесно бе за Фернандо Алонсо да завърши своята офанзивна маневра срещу Люис Хамилтън и да раздели двата болида на МакЛарън, нареждайки се на 4-та позиция. Малко по-късно Хамилтън пробва да си върне мястото, но бе перфектно затворен от Алонсо на влизането на завой номер 4.

 

За щастие на Ред Бул и специално на Себастиян Фетел, бавното темпо на Уебър позволи на световния шампион да се откъсне в предни позиции с аванс от около 2.2 секунди, докато австралийският пилот забавяше третия Бътън.

 

По-надолу в колоната Бруно Сена си проби път до 9-тото място, изпреварвайки Михаел Шумахер.

 

Първият сблъсък на пистата

 

Именно Сена и Шумахер осъществиха контакт в борба за девета позиция, като немският пилот на Мерцедес претърпя повече поражения при атаката си от външната страна. Сена зае защитна позиция и удари болида на Шумахер, а при самото изпреварване на седемкратния шампион отново имаше сблъсък, което наведе на мисълта, че бразилският пилот на Рено е виновен в случая.

 

Подемът на Алонсо

 

В 12-ата обиколка Алонсо направи страхотна атакуваща маневра от външната страна срещу Дженсън Бътън, която изстреля испанеца на трето място в класирането. Британският състезател на МакЛарън остана напълно пасивен в ситуацията и нямаше никаква съпротива, а вероятно и не очакваше, че ще бъде нападнат по такъв начин.

 

Така двамата претенденти за второто място генералното класиране участваха в пряк дуел за по-предно подреждане, като за момента Алонсо взе превес.

 

В 15-ата обиколка пък Фетел получи лоши новини по радиото си, след като бе информиран за проблем със скоростната кутия в колата му.

 

Първи спирания в бокса

 

Бътън бе първият от фаворитите, който смени сликовете си, като по този начин индикира, че имал проблеми с тях, защото прекалено лесно сякаш свали гарда пред Алонсо. Хамилтън и испанецът също последваха примера на световния шампион за 2009-та с безупречни питстопове.

 

Ферарито се върна на пистата пред МакЛарън-ите, а междувременно Фетел посети бокса си за смяна на гуми, след като бе инструктиран да не кара на пълна газ на втора скорост. Веднага след лидера и Уебър направи спиране в бокса, като логично се върна на 2-ро място в подреждането.

 

Единственият от челото с малко по-различна стратегия на гумите беше Фелипе Маса, който и в 21-ата обиколка водеше в класирането, защото още не бе направил питстоп. Бразилецът посети механиците си за нови гуми един тур по-късно, като се върна точно зад Люис Хамилтън, но преди Адриан Сутил.

 

Драматичен проблем за Фетел

 

След излизанията от бокса механиците на Ред Бул имаха време да преценят проблемите в болида на Фетел - равносметката, която беше съобщена и на световния шампион, бе, че скоростната му кутия е сериозно увредена. Следователно Уебър имаше възможност да се доближи опасно близо до съотборника си и в 30-ата обиколка го изпревари, за да поведе в Гран при на Бразилия.

 

Втори спирания в бокса преди очаквания дъжд

 

МакЛарън-ите първи направиха своите питстопове, като размениха стратегиите си по любопитен начин - Дженсън Бътън заложи на медиум гумите, а Хамилтън - на меките. Фернандо Алонсо също спря за нов комплект, но и той се пробва с меките консистенции на Пирели.

 

По този начин стана ясно, че испанският пилот на Ферари и Хамилтън ще трябва да спрат поне още веднъж, докато Бътън можеше да си позволи да изкара докрай с медиум гумите си. Междувременно и Люис получи съобщение, че има проблем със скоростната си кутия, но не се разбра доколко ще се отрази той на представянето му.

 

Уебър влезе в бокса за нови меки гуми, само 10 минути преди предполагаемото изсипване на дъжд над пистата Интерлагос (който така и не се състоя). Фетел също последва примера му, с което индикира, че в Ред Бул нямат намерение да залагат на различни стратегии.

 

Проблемите на Фелипе Маса и Люис Хамилтън

 

Докато Фернандо Алонсо се радваше на страхотно темпо с новия си комплект меки гуми, Фелипе Маса нямаше подобни поводи за задоволство - той безкомпромисно загуби 4-та позиция за сметка на Бътън, който вече бе загрял оптимално своите медиум консистенции.

 

Бразилецът обаче направи услуга на своя британски опонент, защото достатъчно дълго забави шестия в класирането Люис Хамилтън. Двамата прословути опоненти през този сезон не предизвикаха осми сблъсък помежду си, като световният шампион за 2008-ма имаше трудности да изпревари Ферари-то пред себе си, въпреки че Маса не бе направил все още втория си питстоп.

 

Първият неоправдан риск на МакЛарън

 

Докато Алонсо съкратяваше изоставането си от втория в таблицата Себастиян Фетел, а Маса получи поздравления от инженера си Ром Смедли за „доброто каране" и удържането на набезите на Хамилтън, пилотът на МакЛарън спря отново в бокса.

 

Люис сложи по-твърдите комплекти на Пирели, за да не му се налага да прави повече питстопове до края, но по този начин елиминира шансовете си да се бори с Маса за пета позиция.

 

Отпадането на Хамилтън


Проблемът на Люис, подобно на Фетел, му създаде достатъчно трудности да се справя с болида си до момента, но в 48-ата обиколка всичко приключи за световния шампион от 2008-ма година. Той спря колата си на тревата до пистата и единствено каза по радиото си: „Скоростната кутия", с което определи причината за отпадането си.

 

Ред Бул индиректно заложи на Уебър за победата

 

В 47-ата обиколка Фетел получи нови данни за състоянието на скоростната си кутия - двукратният шампион тъкмо бе направил най-бърза обиколка и явно бе уплашил механиците на Ред Бул, че ще претовари двигателя си.

 

„Трябва да финишираш, имаш проблеми със скоростната кутия, целта е да завършиш пред Алонсо" - бяха думите по радиото на Фетел. Така „червените бикове" приеха факта, че Уебър е единственият им шанс за победа в Бразилия, а всичките шансове на Фетел за голям принос за отбора бяха да държи испанския пилот на Ферари зад себе си.

 

20 обиколки преди края разликата между Алонсо и световния шампион беше цели 11 секунди - очакваше се състезателят на Скудерията да започне да топи изоставането си, но явно щурмът му бе отложен за по-късен етап.

 

Новият риск на МакЛарън

 

След като скоростната кутия провали състезанието за Люис Хамилтън, сега МакЛарън направиха втори рискован ход (първият бе, че прекалено рано повикаха Люис за медиум гуми) - британският отбор явно залагаше на стратегия с две спирания, защото Бътън караше с по-твърдия компонент на Пирели, но в 52-ата обиколка отново посети бокса си, за да сложи нов комплект медиум сликове.

 

Явно надеждите на Мартин Уитмарш да изкара състезанието само с две спирания не се оправдаха, защото гумите на Бътън започнаха да не оправдават очакванията за представянето на пистата.

 

Последни питстопове

 

След връщането си на трасето Бътън разбра, че може да прави „квалификационни обиколки" до края, което означаваше, че има свобода да кара на максимума на възможностите на болида.

 

Фернандо Алонсо също направи финалния си питстоп - той сложи медиум консистенцията и излезе 4.6 секунди пред Бътън на пистата - независимо дали испанецът щеше да удържи третото си място, пилотът на МакЛарън щеше да завърши сезона пред него в генералното класиране.

 

Уебър от първа позиция направи последното си спиране в бокса, след него същото стори и Фетел - двамата състезатели се върнаха на трасето без промяна в местоположението си и изглеждаше, че контролираха Гран при на Бразилия.

 

Щурмът на Бътън срещу Алонсо

 

Въпреки че дори и от 4-то място Бътън щеше да завърши сезона пред Алонсо в подреждането на пилотите, британецът се доближи на по-малко от секунда до болида на Ферари и започна да подготвя атаката си за класиране на подиума.

 

В 62-ата обиколка в крайна сметка с активирано задно крило Бътън изпревари Алонсо и зае последното призово място на решетката. Това бе и последното значимо събитие за крайното класиране на Гран при на Бразилия, в което победител стана Марк Уебър.