Идиотщина закопа Хамилтън и подари успеха на Розберг в Монако

галерия:

снимка: БТА/AP

На пръв поглед неособено атрактивното състезание за Голямата награда на Монако придоби неочаквано вълнуващ финал, след като абсолютна глупост на екипа на Мерцедес закопа Люис Хамилтън и подари победата на съотборника му Нико Розберг.

В 64-ата обиколка на пистата излезе кола за сигурност – за 11-ти път през последните 16 години. Към този момент убедителен лидер бе Люис с близо 20 секунди аванс пред германския си колега, но необяснимо защо от екипа на „сребърните стрели“ повикаха шампиона за второ спиране в бокса и провалиха похода му към победата.

Очевидно при наличието на кола за сигурност разликите между пилотите бяха значително съкратени и Хамилтън се върна на трето място (!) зад Розберг и Себастиан Фетел, и то без преди това да се е нуждаел от въпросния допълнителен питстоп.

4141656

В крайна сметка изключително разочарованият Хамилтън трябваше да се примири с третото място, а съотборникът му Нико Розберг постигна втора победа победа през сезон 2015 във Формула 1, десета общо в кариерата си и трета поредна в Монако. Германецът се нареди до Айртон Сена, Ален Прост и Греъм Хил, които също са постигали толкова последователни успехи по улиците на Монте Карло.

Така след най-изненадващото развитие на състезание през този сезон и вероятно през последните години Розберг съкрати изоставането си спрямо Хамилтън в класирането на пилотите до само 10 точки.

4141669

Даниил Квят завърши на четвърто място, следван от Даниел Рикардо в другия болид на Ред Бул - „червените бикове“ се справиха с конкуренцията на Кими Райконен, който остана шести. Серхио Перес финишира седми, следван от Дженсън Бътън, Фелипе Насър и Карлос Сайнц.

МакЛарън записа първи точки през сезона чрез британеца, а съотборникът му Фернандо Алонсо отпадна заради проблем със скоростната кутия и изпусна също да финишира в топ 10 – испанецът за първи път от 2004 година не завършва надпреварата в Монако.

Стартът

Люис Хамилтън реагира отлично на изгасянето на светлините и се изстреля напред, не оставяйки шанс на Нико Розберг да го атакува на първи завой. Себастиан Фетел опита да позиционира болида си от вътрешната страна за офанзивна маневра, но по-скоро предпази Хамилтън от Розберг по този начин.

Пилотите на Ред Бул опитаха от двете страни да задминат Фетел, но въпреки очевидно по-доброто им стартиране от това на Ферари-то, тясната писта не им позволи да осъществят изпреварване.

 

Нико Хюлкенберг заби болида си в бариерите на първи завой след сблъсък с Фернандо Алонсо и Фелипе Маса, което провокира ранно спиране в бокса и за германеца и бразилеца.

 

Първо изпреварване

Макс Ферстапен получи указания по радиото си в шестата обиколка, че намиращият се на осмо място пред него Пастор Малдонадо има проблем в болида си.

 

Пилотът на Торо Росо извърши отлична офанзивна маневра на първи завой и измести венецуелеца от позицията, като състезателят на Лотус в последствие влезе в бокса и прекрати участието си в надпреварата. Седмият към този момент Серхио Перес бе предупреден, че Ферстапен съкращава изоставането си от него.

Наказание за Фернандо Алонсо

Стюардите още в самото начало на състезанието обявиха, че разследват инцидента на първи завой между Алонсо и Хюлкенберг, като решението им бе да наложат 5-секундна санкция на пилота на МакЛарън.

Откъсващият се Хамилтън

Временният лидер в състезанието се възползваше по най-добрия начин от чистата писта пред себе си. Люис натрупа аванс от 3 секунди пред Розберг след 10 обиколки, докато Фетел на трето място бе на още около 2 секунди спрямо Мерцедес-а.

 

Евентуално към 15-ата обиколка Хамилтън, Розберг и Фетел щяха да започнат да настигат опашкарите в класирането и съответно тогава щяха да се появят проблемите с трафика. Именно поради тази причина за Люис бе важен фактът, че той трупаше аванс пред преследвачите си още на този ранен етап от състезанието. Към 20-ия тур в действителност сините флагове се появиха за пилотите на Маруся за първи път.

 

Минимални проблеми за Хамилтън

Люис поиска съвет по радиото за това как може да запази спирачките, индикирайки някакъв проблем, който няколко обиколки по-късно е бил овладян, разбра самият пилот чрез ново съобщение от екипа му.

 

Мерцедес инструктираха шампиона да се опита да увеличи аванса си на върха, защото особено спрямо Фетел разликата не е от желаното измерение. Розберг пък бе посъветван да се залепи възможно най-близо до водача "в случай, че има кола за сигурност". Малко по-късно германецът получи още по-конкретни инструкции - откъсни се от Фетел, защото той е заплаха при спиранията в бокса.

Към 30-ата обиколка

 

Едва в 29-ия тур Даниил Квят - първи от пилотите в топ 10 (на четвърто място) - спря в бокса за първи път. Хамилтън се откъсна на 4.6 секунди от Розберг, който продължаваше да получава инструкции да увеличи темпото. Люис с лекота редуваше най-бързи обиколки, докато Фетел очевидно се превръщаше във все по-сериозна заплаха за Мерцедес.

 

Първи питстоп за пилотите от топ 3

Себастиан Фетел първи от "тройката" избра да направи първия си питстоп в 37-ата обиколка, като механиците на Ферари се справиха великолепно и без видими грешки свършиха работата си. Нико Розберг моментално "покри" стратегията на сънародника си от Ферари, като успя да се върне на пистата преди Фетел, който все пак бе на опасно близка дистанция от под 1 секунда.

 

В 38-ата обиколка и Хамилтън влезе в бокса за първи път, като спокойно се завърна на трасето в момент без трафик - с 8.5 секунди аванс пред Розберг.

 

Отпадането на Алонсо

В 43-ата обиколка Фернандо Алонсо очевидно получи проблем със спирачките в опита си да спре по-късно за първи завой, което доведе до продължаване в права линия на болида му извън очертанията на пистата.

Очевидно испанецът нямаше как да продължи, след като проблемът, по думите на испанеца, е бил в скоростната кутия - това може да доведе до още главоболия и в следващия кръг за Алонсо при евентуална смяна на кутията, което коства наказание с 5 места. В крайна сметка испанецът не успя отново да завърши в зоната на точките, след като отпадна от девето място.

Битката Ред Бул - Кими Райконен

 

Райконен отново видимо пострада от по-слабото си представяне в квалификациите в сравнение със състезанието. Ледения чрез добра стратегия при влизането в бокса успя да спечели петото място за сметка на Даниел Рикардо и към 50-ата обиколка се доближи на около две секунди от Даниил Квят.

Битките за позиции към края на надпреварата

Реално Кими Райконен продължаваше да се бори за четвърто място, макар и без да доближава застрашително Даниил Квят. По-надолу за десетата позиция Ромен Грожан геройски удържаше набезите на Макс Ферстапен, който имаше далеч по-свежи супермеки гуми и стремително опитваше да се добере до зоната на точките.

 

Младият и неопитен пилот обаче прекали с агресията на правата към първи завой, което доведе до сериозна негова грешка и тежка катастрофа. Той закачи дясна задна гума на Лотус-а и изхвърча от пистата, забивайки се в бариерите, без да си докара физически наранявания. Грожан логично се чувстваше значително ощетен в ситуацията и дори си позволи да използва нецензурни изрази за съперника по тим радиото.

Кола за сигурност

В следствие на катастрофата на Ферстапен на пистата излезе кола за сигурност - за 11-ти път в последните 16 състезания в Монако. По-голяма част от пилотите използваха възможността да влязат в бокса, включително Люис Хамилтън, който сложи по-мекия тим гуми. Той се върна на трето място, защото Розберг и Фетел не го пуснаха пред себе си, въпреки че на пистата продължаваше да се намира кола за сигурност.

 

От екипа на Ферари увериха Фетел, че няма нищо "незаконно" в преминаването му пред Хамилтън след излизането на шампиона от бокса. Люис търсеше информация по радиото за ситуацията, но в първото си съобщение попита примирено "загубихме състезанието, нали".

Последни обиколки

Хамилтън се бе примирил с третото място и очевидно бе бесен на странното решение на Мерцедес да му наложи въпросното спиране в бокса. Люис се оплака, че дори при прибирането на колата за сигурност (в 70-ия тур) за него е невъзможно да осъществи изпреварване на Фетел, защото гумите му се нуждаят от доста по-голям брой обиколки, за да се загреят до оптимална температура. Люис в разочарованието си дори заяви на състезателния си инженер да не му говори повече до края на надпреварата.

В крайна сметка Розберг пресече финала първи, следван от Фетел и покрусения Хамилтън.

Преди състезанието

Вчера в квалификациите световният шампион Люис Хамилтън за първи път в кариерата си спечели полпозишън и ще потегли пред съотборника си в Мерцедес Нико Розберг. Себастиан Фетел с Ферари отново успя да се нареди едва на трето място, но ще има шансове за победа, защото само в 29 от последните 61 надпревари победителят е бил на полпозишън.

4141624

НА ТОЗИ ЛИНК си припомнете с подробности случилото се в квалификациите вчера.

НА ТОЗИ ЛИНК вижте важните факти преди Гран при на Монако в рубриката „Кариран флаг“.

НА ТОЗИ ЛИНК вижте превюто на експерта в моторните спортове от Евроспорт Емилиян Стойков специално за Sporta.bg

 

Две важни промени на решетката трябва да бъдат отбелязани, независимо от резултатите в квалификациите. Въпреки че се представи отлично за пореден път и даде осмо време в третата част на квалификациите, Карлос Сайнц ще трябва да започне от питлейна.

Това стана факт, след като той не е спазил инструкциите на ФИА – в края на първата сесия от квалификациите с червена светлина стюардите са повикали Сайнц за претегляне на болида, но той не се е подчинил на командата, защото, по думите му, просто не е забелязал въпросния сигнал.

Пилотът на Лотус Ромен Грожан започна уикенда в Монако с наказание от пет позиции заради смяна на скоростната кутия – той се класира 11-ти в съботния ден, но ще потегли 15-ти (тъй като се взима предвид липсата на Сайнц на решетката)

Така от 8-мо до 14-то място се нареждат Пастор Малдонадо, Макс Ферстапен, Дженсън Бътън, Нико Хюлкенберг, Фелипе Маса, Фернандо Алонсо и Фелипе Насър.