Хамилтън отново на върха с Гран при на Канада

галерия:

снимка: БТА/AP

Световният шампион Люис Хамилтън прекрати поредицата от две победи на съотборника си в Мерцедес Нико Розберг и превърна в победа полпозишъна си на пистата „Жил Вилньов“, за да се поздрави с успех в състезанието за Гран при на Канада.

Обичайно предразполагащата вълнуващи надпревари писта в Монреал и този път не разочарова, въпреки че триумфът на Хамилтън бе изключително убедителен и зрителите рядко го виждаха на телевизионните екрани, освен на старта, в бокса и на финала.

Така британецът по най-добрия начин отговори на предизвикателството на Розберг, който изобщо не успя да осъществи значима офанзивна маневра в течение на 70-те обиколки по трасето.

За първи път през сезон 2015 във Формула 1 на подиума се качи пилот, различен от тези на Мерцедес и Ферари – Валтери Ботас с Уилямс се възползва от завъртане на Кими Райконен в средата на надпреварата и по убедителен начин завърши на трето място, за да запише най-доброто класиране на Уилямс през кампанията.

Райконен се задоволи с четвъртото място, след като не можа да се възползва от максималния потенциал на супермеките гуми и загуби една позиция спрямо мястото, което заемаше на стартовата решетка.

На пето място веднага зад него финишира Себастиан Фетел, който стартира предпоследен заради проблем с двигателя в квалификациите и наказание от пет места по-назад на решатката за неправилно изпреварване по време на тренировките. Германецът успя да компенсира с отлично каране по време на надпреварата, но не успя да застраши съотборника си във Ферари.

Топ 10 допълниха Фелипе Маса (стартирал 15-ти), Пастор Малдонадо (първи точки през сезона за него), Нико Хюлкенберг, Даниил Квят и Ромен Грожан.

Стартът 

Въпреки че и Кими Райконен, и Нико Розберг опитаха атака преди първия завой, нито един от тях не можа да осъществи успешна офанзивна маневра и Хамилтън се откъсна напред с комфортна преднина като за първа обиколка. Фетел, който потегли от последното място, успя да се придвижи до 16-то място в рамките на първия тур, а Бътън моментално реши да издържи наказанието си от минаване през питлейна. Алонсо навакса две позиции още в рамките на първите две обиколки, а Маса от 15-ти също успя да изпревари два болида и да застане на 13-то място.

Хамилтън се откъсва, Фетел в бокса рано-рано

Към петата обиколка Хамилтън си беше осигурил аванс от около две секунди пред Розберг, когато най-интересният дуел на пистата бе за 11-тото място между Маркус Ериксон и Маса. Фетел очакваше движенията на двамата, за да може евентуално да се възползва от тяхна грешка и също да спечели позиция, но в 8-ия тур реши да спре в бокса за първи път.

Германецът обаче остана цели 6.6 секунди в бокса заради проблем с една от гумите, който сериозно застраши да провали стратегията му. Фетел се върна на пистата 17-ти с меките консистенции на Пирели, като имаше възможност Ферари да обмислят ход само с едно спиране в бокса.

След 20 обиколки

Фетел успя по-бавно от очакваното да се придвижи нагоре в класирането след ранното си спиране и отново се залепи за Алонсо, когото по-рано в надпреварата бе изпреварил за 13-тото място - този път битката бе за 15-та позиция, като на шикана двамата дори влязоха в контакт, защото испанецът бе твърдо решен да не дава мястото на съперника си. 

Междувременно Маса се бе придвижил до 7-то място, след като бе потеглил 15-ти. Хамилтън водеше убедително пред Розберг, следван от Райконен.

Проблеми за Райконен, но не и за Фетел

В 28-ата обиколка Кими Райконен се завъртя на пистата и компрометира шансовете си да се пребори за място на подиума. Той загуби контрол върху задните гуми, след като намали, за да премине през обратния завой на пистата, който е сред най-бавните изобщо в календара на Формула 1. В същото време Фетел се изкачваше стремително в класирането и към 29-ия тур бе девети.

Завъртането на Райконен му коства позиция на пистата, защото Ботас влезе в бокса малко по-късно и се върна на трасето на трета позиция - точно преди сънародника си.

Хамилтън първи дори след по-бавен питстоп от Розберг

Хамилтън влезе в бокса първи от екипа на Мерцедес, но въпреки че направи по-бавно спиране и видимо имаше повече проблеми с гумите си в обиколките непосредствено преди питстопа, се върна на първо място убедително с над две секунди аванс пред германеца.

Последни питстопове за Маса и Фетел?

В 39-ата обиколка Маса влезе за първи и вероятно последен път, сменяйки меките със супермеките гуми. Бразилецът не можа да се върне на пистата преди Фетел, но го направи точно пред Даниил Квят. Междувременно Фетел редуваше най-бързи обиколки със своя нов комплект меки гуми, които бе сложил малко преди Маса и изглеждаше, че има достатъчно потенциал да атакува позициите в топ 5.

Битката Хамилтън vs. Розберг

Хамилтън към 42-ата обиколка губеше няколко десети от секундата спрямо преследвача си Розберг, а от екипа на Мерцедес имаха инструкции им към двамата пилоти за допълнително внимание по време на каране - британецът трябваше да пести гориво в продължение на поне десетина обиколки, а германецът бе посъветван да 'жали' спирачките си.

След 50 обиколки

За трети пореден път Фернандо Алонсо отпадна от надпреварата преждевременно заради неизяснен проблем с болида на МакЛарън-Хонда.

В същото време Фетел си пропряваше път в зоната на точките и се готвеше да атакува топ 6, точно както Розберг използваше обиколките за запазване на спирачките, преди да почне офанзива за първото място. В 51-ата минута Грожан по глупав начин спука предна лява гума в колата на Маруся и трябваше да влезе принудително в бокса, което го извади от топ 10 и го върна на 11-то място.

Последни обиколки

Въпреки че се очакваше Розберг да осъществи късна офанзива за първото място, реално разликата между него и Хамилтън се увеличаваше - от 1.3 секунди около 20 обиколки преди края тя стана 1.7 секунди към 62-ия тур. Германецът все пак се постара да намали част от изоставането си в следващите обиколки, но каквото време печелеше в първите два сектора на пистата, не успяваше да затвърди в третия.

В крайна сметка зрителите не станаха свидетели на повече промени в класирането, с изключение на отпадането и на Дженсън Бътън. Неволите на МакЛарън контрастираха на настроението в Мерцедес, които се поздравиха с очаквана двойна победа.

Преди състезанието

Вчера Люис Хамилтън спечели полпозишън за четвърти път в кариерата си в Монреал и надви в пряк дуел съотборника си от Мерцедес Нико Розберг (подробности за квалификациите вижте НА ТОЗИ ЛИНК).

Въпреки резултатите от квалификациите решетката ще изглежда различно в сравнение със записаните постижение вчера поради многото наказания. Себастиан Фетел имаше проблем с турбото и записа едва 16-то по сила време, но днес поради изпреварване в зона с червени флагове (по време на тренировките) получи санкция от 5 места назад, което означава, че ще потегли последен на пистата.

Дженсън Бътън, който изобщо не взе участие в квалификациите, все пак ще започне надпреварата, макар това най-вероятно да стане не от решетката, а от питлейна – екипът на МакЛарън предстои да прецени. Той обаче ще трябва да изтърпи наказание от принудителен питстоп заради допълнителни технически операции, които са извършвани върху болида му.

Макс Ферстапен се класира 12-ти, но имаше общо 15 места наказание преди началото на надпреварата и поради факта, че не цялата му санкция може да бъде наложена в Канада, той ще трябва да премине през бокса и да остане там за десет секунди.