Хамилтън наказа грешка на Розберг, тъга за Ферари на "Монца"

галерия:

снимка: БТА/AP

Люис Хамилтън постигна шестата си победа през сезон 2014 във Формула 1, след като се възползва от груба грешка на съотборника си в Мерцедес Нико Розберг и спечели убедително състезанието за Гран при на Италия.

Дуелът между двамата пилоти на „сребърните стрели“ на пистата „Монца“ бе засенчен от нелепия пропуск на първия шикан на Розберг, който блокира гумите си малко след единственото спиране в бокса и позволи на Хамилтън да поеме лидерството.

Самият Люис се бе смъкнал на четвърта позиция още на старта след проблеми в болида си, но си извоюва сравнително бързо подгласническото място, за да започне дебненето на германския си съотборник.

Така Хамилтън събра 216 точки в актива си и съкрати изоставането си от Нико Розберг (238) в класирането при пилотите. Тифозите на трибуните останаха крайно разочаровани от нелепото отпадане на местния любимец Фернандо Алонсо, чийто болид на Ферари просто спря на старт-финалната права в 33-ата обиколка и така приключи серията от 15 поредни финиша в зоната на точките за испанеца.

Фелипе Маса с Уилямс по безапелационен начин си заслужи третата позиция и за първи път място на подиума (с британския екип), с което подвигна настроението на италианските привърженици. Неговото класиране бе утешителна награда за тифозите, тъй като другият пилот на Ферари Кими Райконен изживя поредното си безлично състезание, но все пак остана 9-ти и се погрижи Скудерията да спечели точка на „Монца“ и да не се стига до невиждан от 2005-та резил.

Валтери Ботас имаше сериозни шансове и за успех с Уилямс, но проблеми на старта и минимални грешки в хода на състезанието го ограничиха до комфортна 4-та позиция. Битката между пилотите на Ред Бул отново бе спечелена от Даниел Рикардо, който в 47-ата обиколка изпревари 4-кратния световен шампион Себастиан Фетел по блестящ начин за 5-тото място.

4112234Серхио Перес впечатли сериозно с представянето си с Форс Индия, като през цялата надпревара бе в топ 10 и в крайна сметка финишира 7-ми. Дженсън Бътън остана 8-ми, следван от Райконен и Кевин Магнусен в другия болид на МакЛарън, след като датчанинът получи наказание от 5 секунди и се свлече до последното място в зоната на точките.

Стартът

Люис Хамилтън не можа да реагира достатъчно бързо на изгасването на светлините и още с потеглянето бе изпреварен от Нико Розберг и Кевин Магнусен, като в последствие се озова на четвърто място в течение на обиколката, изоствайки и от Фелипе Маса. Розберг дръпна значително пред конкурентите си, докато Люис на два пъти поиска инструкции по тим радиото как да се справи с очевидните проблеми в техниката – вероятно с двигателя.

След първите три обиколки Себастиан Фетел се бе изкачил на пето място пред Дженсън Бътън и Фернандо Алонсо, като Серхио Перес, Нико Хюлкенберг и Кими Райконен се вредиха в топ 10 за сметка на Даниел Рикардо и Валтери Ботас. Финландецът бе най-големият губещ на старта, тъй като по подобие на Хамилтън не успя да потегли адекватно.

Впечатляващата скорост на Маса

Стратегията на Маса предполагаше той да може да развива възможно най-висока скорост на пистата и бразилецът се възползва по най-добрия начин от временното си предимство, като изпревари Магнусен моментално след разрешеното активиране на подвижното задно крило.

4112237

Какъв е проблемът на Хамилтън?

Причината за слабия старт на Хамилтън е била първо проблем със системата за възвръщане на енгерия (ЕРС), а след това и в системата за режим на стартиране на автомобила, която не се е изключила навреме след старта и е пречела на колата да набира скорост.

Когато Мерцедес-ът навлезе в ритъм бе просто въпрос на време той да се разправи с Фелипе Маса за второто място. Това се случи в 10-ата обиколка, точно след като Нико Розберг бе направил грешка при влизане в първия шикан, като блокира едновременно четирите си гуми. Така авансът му на върха стана само 2.5 секунди, като Хамилтън редуваше най-бързи обиколки и постепенно стопяваше пасива си.

4112235

Към средата на надпреварата

Хамилтън не успяваше да влезе в сектора за активиране на DRS, тъй като пасивът му се поддържаше над 1 секунда. По-надолу в класирането вдъхновеният от отличния си автомобил Валтери Ботас тормозеше Кевин Магнусен за 4-тото място, докато Маса бе комфортно на трета позиция с 9-10 секунди изоставане от Мерцедес-ите и 12-12 аванс пред преследвачите си.

Фетел се свлече до 11-то място, Рикардо се изкачи на 6-та позиция точно преди въртележката на боксовете. Фетел се озова 4-ти, тъй като поддържаше стратегия с далеч по-късен питстоп от конкурентите си, а Ботас се озова шести зад Кевин Магнусен, който преди това бе изпреварил на пистата.

4112238Тифозите на трибуните се разочароваха в 33-ата обиколка, когато двигателят на Алонсо просто спря и той бе принуден да приключи безславно състезанието си. Така серията му от 15 поредни финиша в зоната на точките бе прекратена точно в домашната за Ферари Гран при на Италия.

Хамилтън начело

За втори пореден път Розберг не успя да вземе първия шикан на пистата и по идентичен начин трябваше да премине през предпазните прегради, преди да се завърне на трасето. Естествено, Хамилтън се възползва по най-добрия начин от изненадващата грешка на конкурента си и го изпревари, а в последствие му дръпна с около 3 секунди.

Десет обиколки преди края

Хамилтън дори увеличи преднината си пред Розберг и я поддържаше над 4 секунди, така че фокусът на зрителите се насочи към битките за позиции след топ 5. Маса и Ботас изглеждаха непробиваеми на 3-та и 4-та позиция, а най-вълнуващият дуел малко преди края се разви между пилотите на Ред Бул.

Стратегията на Фетел с по-късно спиране не се оправда и Рикардо го изпревари в 47-ата обиколка за пета позиция. Кевин Магнусен от седмо място получи наказание от пет секунди за блокиране на Валтери Ботас и отвори шанс за Кими Райконен спокойно да остане в зоната на точките.

Финал

Най-широката усмивка бе тази на Маса, чийто първи подиум с Уилямс дойде в Италия, където феновете таят само топли чувства към него заради дългогодишния му престой във Ферари. Магнусен остана 10-ти, а Райконен – 9-ти и така все пак Ферари си спести срама да не спечели нито една точка на „Монца“ за първи път от 2005-та година.