Хамилтън и Кобаяши с обширно интервю на форума на ФОТА

галерия:

Пилотите на МакЛарън и Заубер Люис Хамилтън и Камуй Кобаяши дадоха обширно интервю за феновете по време на традиционния форум на ФОТА.

 

Кое от новите правила - новите гуми, КЕРС или подвижното задно крило - има най-голямо отражение върху представянето на пилотите?

 

Хамилтън: Обичам новите гуми, мисля, че Пирели свършиха страхотна работа. Не знаех дали ще се справят добре, защото Бриджстоун бяха във Формула 1 много време и имаха сериозен опит. Но Пирели напълно оправдаха очакванията на феновете, което е особено впечатляващо. И преди сме използвали КЕРС, така че може би задното крило е най-уникалната част от новите правила този сезон. Много по-лесно е да изпреварваш противниците си.

 

Кобаяши: DRS е много добра система. В началото на годината се притеснявахме за безопасността на пилотите, но след няколко състезания я разучихме напълно. Не само е уникална, но и много ефективна. От психологичска гледна точка също е много важна, защото не я използваме само за изпреварване, а и за справяне с трафика, което е страхотно.

 

Не направили подвижното задно крило твърде лесни изпреварванията?

 

Хамилтън: Преди да използваме DRS беше много трудно да изпреварваш. Можеше да се постигне, но зависеше много от самата писта. Това, което се стремим да постигнем, е да дадем възможност на всеки пилот да избира дали да изпреварва или не. Естествено, има случаи, в които се изстрелваш покрай някого още преди да си стигнал зоната за спиране. Изпреварих Михаел Шумахер миналия уикенд и успях да вляза в идеалната линия на пистата, което беше доста лесно. След това гледах повторението по ВВС и чух как Еди Джордан коментираше, че това е била много специална маневра - стана ми приятно, че той каза нещо хубаво за мен. (Еди Джордан беше директор на някогашния отбор от Формула 1 Джордан, който съществуваше от 1991-ва до 2005-та година. Той е човекът, който даде шанс на Михаел Шумахер да дебютира в спорта. В момента Еди Джордан е коментатор-аналитик на Формула 1 за ВВС и никога не пропуска шанс да изрази симпатиите си към агресивния стил на каране на Хамилтън.)

 

Вие двамата сте най-добрите пилоти, когато става въпрос за изпреварване. Какво ви отличава от другите състезатели по този компонент?

 

Кобаяши: Миналата година беше много трудно да изпреварваш, защото трябваше да се трудиш много, за да се доближиш до болида пред себе си. Този сезон, ако имаш добра кола, е лесно да изпреварваш, защото усилията са по-малко.

 

Хамилтън: Лесно му е на Камуй! Според мен всичко се крие във въпроса кой ще поеме най-голям риск. Има тънка линия между риска и успешната маневра - показах това в последните две състезания. Става въпрос и за манталитета на пилота. Онзи ден карах за удоволствие заедно с Дейвид Култард и Мартин Бръндъл (коментатори на Гран При-тата за ВВС и бивши пилоти във Формула 1) и забелязах, че бях по-бързи и от двамата, а Мартин се движеше най-бавно. Помислих си, че сигурно е от възрастта и осъзнах, че когато аз самият остарея, може да се страхувам да взимам завоите толкова бързо. В момента обаче, когато атакувам някого на завой, си казвам, че съм млад и няма какво да губя.

 

Какво е чувството, когато направите успешна и зрелищна изпреварваща маневра?

 

Кобаяши: Започнах кариерата си във Формула 1 в Тойота през 2009-та година. Направих няколко изпреварвания в Гран При на Европа и всички бяха изненадани. Питаха ме как съм постигнал това и аз отговарях, че е нормално. Когато инженерите разберат, че можеш да изпреварваш, ще ти осигурят по-агресивна стратегия, което за мен е идеално.

 

Хамилтън: Наелектризиращо е. Вероятно е най-вълнуващата част от състезанието, когато не си много по-бърз от човека пред себе си. Просто го издебваш и преценяваш кога ще можеш да се промъкнеш покрай него. Почти като наука е, обичам го. Всеки пилот, когото приближиш, се надяваш да изпревариш моментално, но някои са по-лесни, а други по-трудни за задминаване. Изключително удовлетворение е, когато успееш да спечелиш позиция. Не знам дали сте ме чували, но винаги, когато изпреваря някого, питам по радиото кой е следващият, когото мога да атакувам.

 

Като имаме предвид всичките технологии, с които разполагате, как можем да преценим кой е най-добрият пилот?

 

Хамилтън: Това не е лесно. Има само един начин - да качим всички в една кола и да ги пуснем в еднакви условия на една писта, но това е трудно, защото условията винаги се променят. От началото до края на квалификациите пистата се променя - има случаи, когато правя страхотни обиколки, но въпреки това съм по-бавен от Дженсън с 5 км по правата. Може да се случи, заради насрещен вятър, например. Не е лесно да се определи най-добрият, но ако ни сложите в една кола всичките, ще се разбере.

 

Кобаяши: Имам някои интересни идеи, но съм сигурен, че никой няма да ги приеме. Бих искал да пилотите да разменят колите си след всяко състезание.

 

Хамилтън: Не се съмнявам, че го искаш, но аз не искам да карам твоята кола.

 

Кобаяши: Един ден ще карам за Испания Рейсинг, а в друг - за МакЛарън. Ще бъде забавно, нали?

 

Хамилтън: Но пак няма да разбереш кой е по-добър, защото пистите са различни. Трябва всички да са в еднакви коли - заради това се стремиш да бъдеш по-бърз от съотборника си, защото така доказваш, че си по-добър от него.

 

Има ли начин да вкараме камера в кокпита, за да гледаме пистата от гледната точка на пилота?

 

Хамилтън: Когато играя Плейстейшън, използвам камерата, която е малко над главата ми, защото е много по-лесно оттам. Мисля, че може да се постави камера във визьора на шлема - ще ви е много интересно да разберете огромната разлика между нашата гледна точка и тази на телевизионната камера.

 

Кобаяши: Споделям мнението на Люис. Ще бъде интересно за феновете и да получават информацията, с която ние разполагаме - например за някоя част от пистата, която е мръсна. Това е важно за нас.

 

Ако можехте да зададете един въпрос на Айртон Сена, какъв щеше да е той?

 

Хамилтън: Не знам как да започна разговор с човек като него. Когато се срещнеш със свой идол, винаги си нервен и когато кажеш нещо, често после си мислиш, че си говорил глупости. Не бих го питал нищо за пилотирането. Когато бях малък, си казах, че няма да моля никоя известна личност за автограф, защото всички го правят. Сигурно ще питам Сена за любимата му музика.
Кобаяши: Аз сигурно ще го питам каква кола кара?

 

Хамилтън: Аз имам и още един въпрос към него: Как успяваше да се класира със секунда пред всички останали всеки път в Монако?

 

Камуй, ти искаше да говориш за земетресението в Япония и кампанията за подкрепа на страната, в която участваш.

 

Кобаяши: Преди няколко месеца имаше ужасно земетресение в Япония и въпреки че в момента ситуацията е по-добра, ще отнеме повече от 10 години, докато нещата се нормализират. Много хора загубиха домовете и работите си. Организирахме няколко събития, за да наберем средства и искам да поканя всички пострадали да дойдат на пистата Сузука безплатно. Знам, че няма да е лесно, защото билетите за Формула 1 са скъпи, но искам да ги поканя. Според мен, можем да накараме хората да се интересуват повече от спорта, защото той е страхотен, особено за млади пилоти като нас.