Хамилтън е шампион след луда надпревара в САЩ

снимка: БГНЕС/EPA

Люис Хамилтън е новият стар световен шампион във Формула 1 за 2015 година и заема заслужено мястото си редом до легендите на моторните спортове, след като спечели най-вълнуващото и спиращо дъха състезание този сезон – за Гран при на САЩ на „Пистата на Америките“ в Остин, Тексас.

Лудата надпревара по трасето в Щатите остави безмълвни феновете на Кралските гонки, а Себастиан Фетел не можа да финишира по-нагоре от трета позиция (той потегли 15-ти заради наказание от 10 места за смяна на двигателя) и така прекрати участието си в борбата за титлата.

На второ място се нареди Нико Розберг, който потегли от полпозишън и след редица смени на водачеството изглеждаше най-вероятен победител малко преди края, но непредизвикана грешка се оказа фатална за претенциите му, с което начерта пътя към трета световна титла на Хамилтън.

Само 12 състезатели завършиха изумителното шоу в Остин, а Макс Ферстапен, Серхио Перес, Дженсън Бътън, Карлос Сайнц, Пастор Малдонадо, Фелипе Насър и Даниел Рикардо се наредиха в зоната на точките. Извън топ 10 останаха Фернандо Алонсо и Александър Роси.

Хамилтън вече има 43 победи в кариерата си и три световни титли, с което се изравнява с Джак Брабъм, Ники Лауда, сър Джаки Стюарт, Нелсон Пике и Айртон Сена по този показател. Над него остават само Фетел и Ален Прост с по 4, Хуан Мануел Фанджо с 5 и Михаел Шумахер със 7.

Хамилтън е първият британец в историята, който успешно защитава световна титла във Формула 1.

Стартът

Очаквано Ред Бул-ите и Люис Хамилтън направиха много силен старт, а британецът зае позиция от вътрешната страна на влизане в първи завой и изтласка (с лек контакт) от очертанията на пистата основния си конкурент Нико Розберг. Германецът пък загуби позиции и за сметка на Даниел Рикардо и Серхио Перес, за да се озове на пето място в класирането след самото начало.

Розберг все пак изпревари Перес в следващите завои, а огромно впечатление направи отличния старт на Себастиан Фетел, който още в рамките на първата обиколка се извиси до седмо място.

Валтери Ботас участва в малко по-масов контакт на първи завой и се прибра рано в бокса за нов нос, като реши да рискува с гуми за сухо трасе, но това се оказа груба грешка в първите 5 обиколки.

Поредица от катастрофи

В шестата обиколка бе назначена виртуална кола за сигурност след редицата инциденти в началото на надпреварата, от което пострадаха няколко пилоти. Първите двама отказали се рано-рано бяха Уил Стивънс и Валтери Ботас, като други сериозно забавени заради задължителни питстопове бяха Даниил Квят и Фернандо Алонсо.

Розберг издебна Ред Бул-ите

Нико Розберг се възползва отлично от подновяването на състезанието в деветата обиколка, защото веднага щом изчезна съобщението за виртуалната кола за сигурност, той ускори значително повече от двата болида на Ред Бул и ги изпревари набързо, за да излезе втори.

Малките разлики в челото

След 10-ата обиколка Квят очевидно започна да атакува втората позиция на Розберг, който в стремежа си да се защитава започна да изпуска от поглед Хамилтън. Шампионът не желаеше да рискува с натрупването на по-сериозен аванс от 1 - 1.3 секунди, особено при положение, че пилотите почваха да мислят за сликове, а зад него се водеше битка за позиции.

Въртележка зад Хамилтън

Даниил Квят опита агресивна маневра на влизане в последния завой и изпревари Розберг, но не можа да задържи болида си в очертанията на пистата. За секунди германецът си върна втората позиция, но бе атакуван след това от Даниел Рикардо, който се възползва от залитането на съотборника си и изненада изневиделица Розберг, за да излезе втори.

Рикардо неудържим

Рикардо постепенно се приближаваше все по-близо до лидера с Мерцедес, който имаше предимство на правите заради по-високата си скорост, но в завоите на спиране Ред Бул-ът имаше по-добро сцепление и притискане. В 16-ата обиколка се случи очакваното изпреварване в полза на Рикардо, който окупира върха, а Хамилтън за малко не се смъкна на трета позиция след офанзива на Розберг, оказала се неуспешна.

Битка и за пета позиция

Първите четирима се бяха откъснали значително (колкото може да се говори за сериозен аванс в дъждовните условия) пред Серхио Перес, който пък имаше комфортна преднина от малко под две секунди пред Фетел. Пилотът на Скудерията бе изненадан от Даниил Квят на завой 12, където ставаха по-зрелищните маневри, но бързо си върна позицията и успяваше да удържа към 19-ата обиколка устремения руснак.

Хамилтън се срива

Розберг и Хамилтън размениха позициите се няколко пъти след атака на германеца на последния завой, като в крайна сметка Розберг успя да запази второто място, а по тим радиото Люис бе инструктиран да влезе в бокса (за сликове).

Преминаване към гуми за суха писта

Рикардо, Хамилтън, Розберг и повечето пилоти зад тях масово започнаха да сменят гумите си индермедиа с меки (сликове), като в даден момент дори Дженсън Бътън записа най-бърза обиколка с гумите за суха писта. Квят остана по-дълго на пистата с интермедиа и поведе в класирането, а в същото време Кими Райконен се заби в предпазните стени, но рали уменията му му помогнаха да се върне на трасето, за да влезе в бокса.

Пистата изсъхна, а с нея и Ред Бул-ите

Точно когато пилотите бяха вече завъртяли достатъчно километри с меките гуми, за да ги доведат до оптимална температура, Розберг изпревари Рикардо за лидерството, а Хамилтън - Квят за третата позиция. В последствие Фетел успя също да мине пред руснака и започна да съкращава изоставането си от световния шампион, което към 25-ата обиколка бе 3.3 секунди.

Райконен и Маса също аут

В 27-ата обиколка вече бяха отпаднали петима пилоти - Кими Райконен, Фелипе Маса, Ромен Грожан, Валтери Ботас и Уилям Стивънс.

Кола за сигурност

Маркус Ериксон се оплака от липса на мощност и това го принуди да спре на пистата, с което пък провокира излизането на (истинската) кола за сигурност. Мерцедес-ите избраха да не влизат в бокса, но това направиха от МакЛарън-Хонда, Заубер и Себастиан Фетел, който заложи на медиум гуми, за да изкара с тях остатъка от надпреварата.

Малко преди това Хамилтън бе изпреварил Рикардо и се движеше втори зад съотборника си в Мерцедес, а Фетел се завърна на пета позиция.

Лудница при рестартирането

Квят заключи гумите си веднага след подновяването на състезанието и бе изпреварен от много пилоти, свличайки се в последствие до седмата позиция. В 34-ата обиколка колата за сигурност се прибра и Фетел веднага се възползва от шанса си да се извиси до трета позиция на пистата, и то при положение, че не му се налагаше повече да влизав бокса (колкото и дръзка да бе стратегията на Ферари). Розберг водеше с 1.2 секунди пред Хамилтън и 7.2 пред Фетел към 35-ия тур.

Малшанс за Хюлкенберг

Квят направи грешка и излезе от пистата, за да сдаде петото място на Ферстапен, който пък бе последван от Хюлкенберг, но победителят в Льо Ман 24 отпадна от надпреварата след контакт с Даниел Рикардо, защото прекалено устремено се бе насочил към още по-предна позиция.

Тъй като той паркира болида си встрани от очертанията на пистата, се появи съобщение за виртуална кола за сигурност, а Рикардо информира Ред Бул, че има известни поражения по болида, но няма да влиза в бокса. В това време от шанса да направи питстоп се възползва водача в надпреварата Розберг.

Грешка на Розберг "ала Монако"

Екипът на Розберг реално направи сериозна грешка с влизането в бокса на германеца, защото веднага след излизането му бе премахната виртуалната кола за сигурност, което доведе до голяма загуба на места, защото преди той да се превърти начело отново състезанието бе подновено. От Мерцедес започнаха да питат Люис Хамилтън дали може да издържи до края с тези гуми, за да избегне евентуално излизане начело на Фетел, което щеше да минимизира шансовете за спечелване на световната титла още днес.

Розберг изпреварва Фетел, подгони Хамилтън

Ключови за титлата на Хамилтън щяха да се окажат следващите му 5-6 обиколки след прибирането на колата за сигурност във виртуалния ѝ гараж, защото още в 39-ата обиколка Розберг изпревари Фетел за второто място с по-свежите си гуми и подгони лидера. В същото време Даниил Квят отпадна след среща с бордюра и предпазните стени и стана осмият отпаднал пилот.

Битка на питстоповете между Мерцедес и Ферари

Колата за сигурност отново излезе на пистата заради катастрофата на Квят и това провокира същински дуел на питстопове между Хамилтън и Фетел. Изненадващо от Ферари избраха да сложат меки гуми на болида на германеца, за да му дадат равен шанс да се бори за победата, с която би останал в битката за титлата.

Рестарт номер пореден

Фетел очевидно не можеше да се мери с темпото на двата Мерцедес-а и дори изпитваше затруднения да се движи в близост до Мерцедес-ите, като дори едвам запазваше близка дистанция до третия Макс Ферстапен. Изненадващо или не, Розберг обаче направи груба грешка, губейки контрол над задните си гуми и излизайки извън очертанията на пистата. Това позволи на Хамилтън да окупира челото, а Фетел успя да използва по-сериозния потенциал на болида си, за да изпревари Ферстапен на трето място.

Към 50-ата обиколка Хамилтън изглеждаше сигурен в победата си, следван от Розберг и Фетел, което щеше да осигури титлата на британеца.

Финал

Единствената въпросителна до края на състезанието бе дали Фетел ще може да изпревари Розберг, за да отложи празненствата на Хамилтън. Двамата германци се впуснаха в ожесточена битка до последния метър на пистата в 56-ата обиколка, но в крайна сметка не можа да попречи на двойата победа на Мерцедес и съответно на титлата на британеца. Люис Хамилтън е новият стар световен шампион във Формула 1 за 2015 година!