Формула 1 фанатик: Хонда възражда една легенда с МакЛарън

галерия:

снимка: БТА

„Формула 1 фанатик" е рубрика на Sporta.bg, в която ще ви запознаваме с най-важните статистически показатели преди и след всяко състезание от календара на Кралските гонки.

 

Хонда обяви официално подписването на договор с МакЛарън за доставка на двигатели от 2015-та година и съответно подновяване на партньорството между двата тима във Формула 1.

 

Така феновете на британския екип ще могат отново да наблюдават един от най-успешните тандеми в историята на Кралските гонки - МакЛарън-Хонда спечели 4 поредни титли на конструкторите и пилотите между 1988 и 1991 година.

 

Три от световните титли при пилотите бяха спечелени от Айртон Сена (1988, 90 и 91), а през 89-та триумфира Ален Прост.

 

Невероятното сътрудничество на МакЛарън с Хонда произведе непобедим болид, който участва в общо 80 състезания от календара на Формула 1.

 

В тези надпревари цели 53 пъти колата на тандема се класираше на 1-во място в квалификациите (66 процента успеваемост).

 

44 от 80-те състезания бяха спечелени от пилотите на МакЛарън-Хонда, което прави 55% успеваемост.

 

 

Най-бързите записани обиколки в състезанията са 30, от които 10 бяха поставени само в рамките на сезон 1988 година.

 

Интересно е да се подчертае, че сега Хонда ще има за задача да произведе 4-ти различен тип двигател за клиента си МакЛарън.

 

Досега японската компания бе предоставяла 1.5 литрови турбо двигатели с 6 цилиндъра, 3.5-литрови десетцилиндрови и 3.5-литрови 12-цилиндрови двигатели.

 

От 2015-та година Хонда ще произвежда 1.6-литрови 6-цилиндрови турбо агрегати за партньора си МакЛарън.

 

В периода 2006-2008 пък Хонда участваше във Формула 1 като екип и конструктор, като пилоти бяха Дженсън Бътън и Рубенс Баричело, а начело на проекта в Кралските гонки стоеше Рос Браун.

 

Единствено сезон 2006 може да се счита за сравнително успешен, защото в последната 1/3 от сезона Бътън печели толкова точки, колкото Михаел Шумахер, който е подгласник на шампиона Фернандо Алонсо.

 

 

През 2009-та година тимът е откупен от Рос Браун и се трансформира в Браун ГП, който печели титлата при конструкторите и при пилотите (в лицето на Бътън), благодарение на финансирането на Мерцедес.

 

В последствие през 2010-та Мерцедес се завръщат на сцената именно чрез шампиоснкия Браун ГП, като остават в този си вид и до днешни дни.

 

 

Да се обърнем към статистиките след последното Гран при на Испания за сезон 2013-та година.

 

Фернандо Алонсо спечели 32-ата си победа в кариерата и еднолично изпревари световния шампион от 1992-ра година Найджъл Менсъл (31 успеха) на 4-тото място във вечната класация по този показател.

 

Естебан Гутиерес за първи път в кариерата си във Формула 1 (от началото на този сезон) успя да запише най-бърза обиколка в състезание. Той също така имаше възможността да бъде на първо място в рамките на един тур по време на самата надпревара.

 

Кими Райконен продължава да се доближава изключително бързо към рекорда на Михаел Шумахер от последователно завръшване на състезание в зоната на точките. Айсмен вече увеличава актива си в 22 поредни надпревари, а пред него в исторически план стоят единствено Фернандо Алонсо с 23 и Шумахер с 24 кръга.

 

 

Алонсо се доближава до Шумахер по един друг атрактивен показател - общият брой на спечелени точки във Формула 1, който обаче е доста субективен, защото през годините за победа са се присъждали и 10 пункта, а не 25, както е в момента.

 

Все пак, Алонсо има 1436 точки общо в кариерата си и се намира на второ място във вечната класация в това отношение, докато лидер е Михаел Шумахер с 1566 - само 130 повече.

 

И естествено, за първи път на пистата „Каталуния" в сухи условия победителят не тръгва от първа редица на решетката.