Фетел шампион след исторически дуел с Алонсо и незабравимо Гран при на Бразилия

галерия:

снимка: БТА

Себастиан Фетел влезе в историята на Формула 1 като най-младият пилот, печелил световната титла в три последователни сезона. Германският състезател на Ред Бул отново се окичи с короната от Кралските гонки, след като оцеля сред хаоса на изключително вълнуващото и напрегнато Гран при на Бразилия.

 

В действителност победител в целия екшън на пистата „Интерлагос" стана Дженсън Бътън, който се оказа с най-правилна стратегия в постоянно сменящите се атмосферни условия.

 

Претендентът за трета титла Фернандо Алонсо финишира на 2-ра позиция, но това не се оказа достатъчно, за да заличи пасива на Себастиан Фетел на върха в класирането, защото германецът се нареди 6-ти.

 

Така Фетел грабна най-ценния трофей в автомобилните спортове с актив от 281 точки - 3 повече от Алонсо, за когото отново остана втората позиция, въпреки доблестното представяне през целия сезон.

 

Фелипе Маса се представи блестящо пред собствена публика и докрай се бореше за каузата на Ферари, като пусна пред себе си съотборника си, за да финишира на 3-то място. Четвърти се нареди Марк Уебър, а зад него приключи Нико Хюлкенберг, който водеше колоната в първата половина на това изумително шоу в Бразилия.

 

Михаел Шумахер се сбогува с Формула 1 на 7-ма позиция, след като малко преди края пусна пред себе си борещия се за титлата Фетел и му предостави 6-тото място, което подпечата титлата на аса на Ред Бул.

 

Десетката допълниха Жан-Ерик Верн, Камуй Кобаяши и Кими Райконен, който влезе в зоната на точките заради късното отпадане на Пол Ди Реста и така ще приключи на трето място в класирането за сезона.

 

За съжаление на Люис Хамилтън последното му състезание с МакЛарън не приключи триумфално, въпреки че в голяма част от надпреварата именно той беше лидер. Сблъсък с Нико Хюлкенберг по вина на германеца обаче извади от Гран при-то Люис и той се сбогува с екипа си преждевременно.

 

Колата за сигурност излезе веднъж на пистата, няколко пъти валежите проваляха плановете на отборите, а Фетел и Алонсо се бореха по всякакъв начин с обстоятелствата на трасето, за да постигнат целта си.

 

В крайна сметка победител от забележителния дуел се оказа германецът, а финалното състезание за годината предостави най-голяма порция емоции на феновете.

 

Стартът

 

 

Началото на състезанието беше ужасяващо за болидите на Ред Бул - Марк Уебър беше безкомпромисно изпреварен и от двете Ферари-та, докато Фетел също стартира бавно и се озова в средата на неприятна катастрофа. Бруно Сена се удари в задницата на колата на световния шампион, след като беше притиснат от блокиралия гумите си Кими Райконен.

 

Драмата в първите 5 обиколки

 

Изумително след края на първия тур на пистата Фетел беше на последна позиция, тъй като се завъртя и все пак успя да задържи болида си в очертанията на трасето. Не повече от 6 обиколки бяха нужни на германския ас на Ред Бул да се вмести на 8-мо място.

 

По-напред пък Уебър се бореше с двете коли на Ферари, но за негово съжаление загуби напълно битката, защото нито успя да стигне Алонсо и да го изпревари за 4-та позиция, нито защити своята от атаките на Фелипе Маса. В последствие Уебър участва в инцидент, предизвикан най-вече от мократа писта, защото се завъртя и за малко не излетя от трасето.

 

Междувременно Люис Хамилтън и Дженсън Бътън на два пъти сменяха водачеството, като демонстрираха много професионализъм и колегиалност при офанзивните маневри. Двамата съотборници по никакъв начин не застрашиха здравето си, въпреки че се съревноваваха на все по-мократа писта.

 

 

На трета позиция, пред Алонсо, се движеше Нико Хюлкенберг, който се възползва от екшъна на старта и се движеше с невероятно бързо темпо.

 

Дъждът и първите спирания в бокса

 

Към 11-ата обиколка очевидно повечето екипи прецениха, че валежът над пистата ще продължи и трасето е достатъчно мокро, за да се сложат гумите интермедиа. Съответно Люис Хамилтън, Марк Уебър и Фернандо Алонсо от пилотите в топ 10 влязоха за такъв комплект. Идеята на Ред Бул беше да види какви ще са времената в обиколките на Уебър, за да решат дали да привикат и Фетел в бокса.

 

Хамилтън се движеше по-бързо от Бътън, който беше с медиум гуми, но на Люис му беше нужно съотборникът му да бъде прибран за питстоп, за да се върне на първото място. Иначе Алонсо се свлече до 12-та позиция на трасето след спирането си в бокса, като сравнително бързо успя да си проправи път до 4-тото място.

 

Дилемата с гумите

 

Лидерът Дженсън Бътън и до 18-ата обиколка продължаваше да се движи с медиум гуми, които регистрираха почти същите времена като интермедиата, главно заради дългия си живот и надеждност. В крайна сметка той реши да не влиза в бокса, което се оказа правилното решение.

 

За негово съжаление обаче другият пилот със сухи гуми - Нико Хюлкенберг - правеше карането на живота си и в 19-ата обиколка успя да изпревари МакЛарън-а за лидерската позиция.

 

 

В крайна сметка се оказа, че да сложиш интермедиа в 11-ата обиколка не е било правилното решение, което доведе до ново влизане в бокса за Алонсо и Хамилтън. Британецът се завърна с твърди гуми на 3-то място, но на цели 44.5 секунди от съотборника си Бътън. Алонсо беше 4-ти, но на 19 секунди от подиума, който щеше да му донесе световната титла. Точно зад него със сухи гуми караше Себастиан Фетел, който пък посети бокса най-вече, за да може Ейдриън Нюи да прецени какви са пораженията по задницата на болида му след катастрофата в първата обиколка.

 

Кола за сигурност - в чия полза се намеси тя?

 

Веднага след като Хюлкенберг и Бътън посетиха бокса за първи път, колата за сигурност беше призована да излезе на пистата, за да направи вълнуващото състезание още по-наелектризиращо.

 

Нико Розберг получи спукване в задната дясна гума, при което на пистата се разхвърчаха всякакви остатъци от материала на Пирели. В крайна сметка Алонсо на няколко пъти се оплака по тим радиото, че на трасето има много боклуци - в последствие решението на стюардите беше да пуснат в употреба колата за сигурност.

 

Естествено, най-облагодетелствани от нея се оказаха Алонсо и Хамилтън, но също и Фетел, който беше на 5-то място точно зад Ферари-то. Алонсо и Хамилтън пък заличиха големите си изоставания спрямо топ 2, които вече бяха направили смяна на гумите си.

 

Голяма изненада при рестартирането

 

 

В 29-ата обиколка колата за сигурност най-накрая се прибра, след като вече всички останки от болида и гумите на Нико Розберг бяха почистени. По изумителен начин Камуй Кобаяши направи офанзивна маневра срещу Себастиан Фетел и го измести от 5-тото място. Още по-изненадващо беше, че Уебър опита да изпревари съоборника си по същото време от другата му страна, но за негово съжаление не успя и излезе от очертанията на пистата.

 

Геройството на Маса

 

Фелипе Маса очевидно беше взел присърце каузата на Ферари и своята собствена - да се представи на ниво пред домашна публика, при което безкомпромисно задмина Фетел с много храбра маневра на завой номер 4. Така германският пилот на Ред Бул се свлече до 7-мо място, а Алонсо беше изпреварен за момент от Кобаяши. Испанецът бързо си върна позицията, но падокът на Ферари награди с овации най-вече действието на Маса срещу Фетел.

 

30 обиколки преди края

 

Хюлкенберг се движеше учудващо бързо, прекалено бързо за болидите на МакЛарън, които не успяваха да го достигнат. Вероятно положението щеше да остане такова още известно време, ако пилотът на Форс Индия не бе започнал да изпитва проблеми със скоростната си кутия. Той уведоми екипа си по радиото, че при по-долните предавки колата не се държи нормално и му създава трудности.

 

Алонсо беше болезнено близо до подиума, но не успяваше да се вмести на по-малко от 1 секунда спрямо Бътън. Междувременно започна отново да вали леко над пистата, но отборите имаха противоречиви информации за атмосферните условия.

 

Хамилтън отново първи

 

В крайна сметка трудностите на Хюлкенберг му костваха лидерството, защото постепенно Хамилтън започна да заличава пасива си и в 49-ата обиколка извърши успешна офанзивна маневра. Британският състезател излезе отново начело, след като Хюлкенберг направи грешка - той не можа да вземе завой номер 6, излезе на бялата линия, която очертава пистата и се завъртя. Така Хамилтън спокойно мина покрай него и се озова на 1-вото място.

 

 

Поредният обрат

 

Тъкмо когато мислехме, че Гран при на Бразилия не може да ни предложи повече драма, се случи най-неочакваното. Нико Хюлкенберг демонстрира липса на опит и на практика извади от състезанието Люис Хамилтън. Двамата лидери бяха заклещени между Тимо Глок и Хейки Ковалайнен, при което германецът не можа да вземе завоя и спря по такъв начин, че закачи фатално лявата предна гума на Хамилтън.

 

Хюлкенберг полетя за секунда във въздуха, а последната надпревара за Люис с екипа на МакЛарън приключи драматично с отпадане. В последствие стюардите наказаха пилота на Форс Индия с преминаване през линията на боксовете.

 

Последни спирания в бокса

 

Дъждът се засили значително 15 обиколки преди края и беше наложително за всички пилоти да направят питстопове за слагане на гуми интермедиа. В щаба на Ред Бул очевидно имаха проблеми с комуникацията, защото не чуваха думите по радиото на Себастиан Фетел. Когато той пристигна в бокса, механиците не бяха готови за него и тепърва разопаковаха комплекта гуми, с което го забавиха значително.

 

Другите състезатели нямаха особено произшествия при своите спирания в бокса, а интересен печеливш от цялата въртележка в надпреварата се оказа Михаел Шумахер. Той се озова 6-ти след последните питстопове, въпреки че в първите 20-ина обиколки се движеше последен.

 

Маса пуска Алонсо, отново

 

В 62-ата обиколка от Ферари логично наредиха на Фелипе Маса да пусне пред себе си Фернандо Алонсо и да му предостави втората позиция. Лидерът Бътън беше на около 20 секунди напред, което се оказа голям проблем за Ферари. Към момента Фетел водеше в класирането в шампионата само с 1 точка, тъй като заемаше шестата позиция.

 

Финалните обиколки и все по-силният дъжд

 

Повечето от екипите вече приготвяха меките гуми в боксовете си, но до края на състезанието оставаха 5-6 обиколки, затова не изглеждаше наложително да се правят допълнителни питстопове.

 

Бътън беше доста доволен от поведението на своите комплекти интермедиа и изглеждаше уверен в победата. Само изненадващо негово отпадане можеше да подари победата на Алонсо, който се движеше на 20 секунди след него 2-ри.

 

Междувременно Михаел Шумахер предаде шестата позиция на Себастиан Фетел и по този начин улесни задачата на пилота на Ред Бул да подпечата титлата си. В крайна сметка нямаше повече промени в топ 10, с изключение на отпадането на Пол Ди Реста, което прати Райконен в зоната на точките и той успя да приключи 3-ти в класирането за сезона.

 

След края на Гран при на Бразилия световен шампион за трети пореден път стана Себастиан Фетел!