Фетел прекрачи границата, започна война в Ред Бул

галерия:

снимка: БТА

В рубриката на Sporta.bg "Кариран флаг" ще направим анализ на представянето на победителя от всяко състезание в календара за 2013-та година.

 

Ще обърнем внимание на ключовите моменти от представянето на главния герой във всеки кръг от Кралските гонки.


В Малайзия очаквано победител стана Себастиан Фетел, но по неочаквано скандален начин, който предизвика гнева на неговите инженери и шефове в Ред Бул. Според всеобщите настроения в екипа Фетел е застрашил интересите на отбора, за да преследва лични цели.


Себастиан „се извинил" на съотборника си Марк Уебър и на колегите си от Ред Бул за поведението си в края на Гран при на Малайзия.


Според официалните изявления от екипа на „червените бикове" германският пилот осъзнал грешката си и съжалил, че поставил собствените си желания и нужди пред тези на отбора.


Едва ли има фен на Кралските гонки, който да не е разбрал какво направи Фетел, за да се превърне от „послушния син" в пакостник номер 1 в екипа на „червените бикове".

 

Предлагаме ви хронология на най-неприятната победа в кариерата на трикратния световен шампион.


Обиколка 28

 

„Марк е прекалено бавен. Разкарайте го", споделя Фетел по тим радиото на състезателния си инженер Роки (прякорът на Гийом Роклен).

 

„Едва средата на състезанието е, Себ, имай търпение", отговаря дипломатично Роки, скоето дава да се разбере, че отборът няма да прибегне до заповеди, за да облагодетелства шампиона.

 

Моментът, в който кръвното на Ейдриън Нюи и Крисчън Хорнър удари тавана

 

Обиколка 39-44

 

„Това е глупаво, Себ, стига де", казва отборният директор Крисчън Хорнър по радиото на Фетел, който току що е опитал да изпревари Марк Уебър за първи път.

 

Екипът на Ред Бул е доволен, че двамата им пилоти са на първо и второ място, като в оставащите обиколки до края желае от състезателите си единствено да се грижат за гумите си, да пестят гориво и да спечелят 43 точки.

 

 

С опита си да изпревари Уебър, Фетел поставя под въпрос остатъчния живот на гумите, като в същото време заплашва да съкрати преднината на Ред Бул-ите пред Люис Хамилтън.

 

Хорнър и Ейдриън Нюи не са впечатлени, защото вече са подчертали пред двамата си пилоти приоритетите за състезанието - не рискувайте точките. Фетел направи точно това, особено с опасната си маневра толкова близо до предпазната стена на главната права.

 

Уебър е повече от ядосан - той показва среден пръст на съотборника си, който вече го е задминал.

 

Самото изпреварване беше фантастично за неутралните зрители и достойно за похвала, но в Ред Бул не приеха действието по този начин.

 

Особено след горчивия опит, който Фетел и Уебър имат от Турция 2010-та година, когато се сблъскаха в битка за първото място и отпаднаха от състезанието. Ред Бул тогава спечели титлата, но с нищожна преднина.

 

Сега в екипа на „червените бикове" осъзнават, че болидът им не е достатъчно добър, за да им предостави спокойствие както през 2011-та година и борбата за титлата при пилотите и конструкторите ще прилича повече на онази от 2010-та и 2012-та.

 

Разбра ли Фетел отборните заповеди?

 

Във Формула 1 отборните заповеди понякога се предоставят като „отборни препоръки" със силата, естествено, на заповеди. Така например изречението на Роки „едва средата на състезанието" означава, че никой няма да нарежда на Уебър да прави шпалир на шампиона.

 

Език на тялото - (на горната снимка Фетел е прегърнал Нюи като син - баща, но дизайнерът държи ръцете зад гърба си, защото не желае да отвръща) На подиума Уебър и Фетел са си обърнали гръб, както ще бъде оттук нататък до края на сезона

 

Хорнър е нареждал на Уебър на „поддържа разликата" спрямо Фетел, когато двамата са един зад друг на пистата (Силвърстоун 2011) и сега идеята беше същото да направи самият Себастиан, за да не застраши 43-те точки за отбора.

 

Няма вариант Фетел да не е разбрал какво се изисква от него, просто е избрал да интерпретира съобщението както е най-добре за самия него.

 

Грешката на Фетел

 

Уебър умира от желание да прегърне приятелски съотборника си

 

Фетел постави собствените си нужди и стремежи пред тези на отбора, което във Формула 1 е престъпление. В края на краищата той изпревари чисто съотборника си, но това се случи благодарение на самия Уебър, който се защитаваше с цялото съзнание, че само едно движение може да извади съотборника му от надпреварата. Уебър не постави личните си желания над отборните, както обикновено прави.

 

Фетел обаче потъпка отборните заповеди и след края на надпреварата трябваше да се извинява публично на екипа на Ред Бул, на самия Уебър.

 

Феновете, които не харесват Фетел, имат основания да го обвиняват, че печели единствено с отборната подкрепа на Ред Бул и че няма грам достойнство и доблест, присъщи на световен шампион.

 

Тези, които обичат Ред Бул, се опасяват, че крехкият мир между пилотите отново е потъпкан и войната, която ще избухне, може да срине отвътре работната обстановка в екипа. Уебър пък никога повече няма да има доверие на Хорнър, защото отборът допусна неподчинение на Фетел.

 

Език на тялото - Нюи е плътно до Уебър и подкрепя мълчаливите му овации, докато победителят е сам

 

Трябваше ли Фетел да не се подчини?

 

Купища пилоти са се подчинявали на отборни заповеди, защото го има записано в договорите им и защото са приели, че отборният интерес е над личния. Баричело е искал да се самоубие, когато е пуснал Шумахер в Австрия през 2002-ра година, но го е направил.

 

Фетел постъпи като един състезателен пилот, като се възползва от шанса си да излезе на първо място и да спечели поредна победа - подобаващо на един шампион.

 

Такива винаги са били логиката и мотото на великия Айртон Сена, който беше последният иконичен образ на романтичната епоха във Формула 1 - без политика, без задкулисни игри, без отборни заповеди, без платени пилоти, само надпревара.

 

 

Ще стане ли велик Фетел като иконите от миналото с 2-3 и повече титли?

 

Фетел постъпи по такъв начин, но го направи заради себе си в случая, а не защото притежава качествата на Сена. Доказва го дори „предложението" към екипа си - „Марк е прекалено бавен, разкарайте го от пътя".

 

Фетел не притежава качествата на Сена и заради факта, че изпитва почти извратено удоволствие да унижава Уебър, когато може и винаги да го побеждава.

 

Припомняме, че преди 1 седмица в Австралия Фетел заяви, че не обвинява за нищо Адриан Сутил, който повече от 10 обиколки го беше запушил на първото място.

 

 

„Ако бях по-бърз, просто щях да го изпреваря, така че очевидно не съм бил достатъчно бърз", беше коментарът на Фетел.

 

Но когато става въпрос за Уебър, за големия съперник, за омразния съотборник, Фетел предложи „махнете го от пътя".

 

Заради този двоен стандарт в отношението към отборните заповеди Фетел си спечели единствено недоброжелатели, развали каквито и добри впечатления към себе си да е имал и най-важното - загуби безпрепятствената подкрепа от страна на Ред Бул.

 

Също така образът му никога няма да бъде причисляван към великите икони на Формула 1 от миналото. С победата си в Малайзия Себастиан Фетел вече има 27 успеха - колкото Сър Джаки Стюарт, но в действителност показа, че е много далеч от величието на знаменития шотландец...