Sporta.bg продължава да предоставя на читателите си експертни мнение от водещи български журналисти под формата на коментари, анализи и интервюта. Когато става въпрос за един от най-обичаните спортове - Формула 1 - името на Емилиян Стойков е едно от първите, за които феновете се сещат.
Емилиян Стойков загатна в предишен свой коментар, че Нико Розберг е в опасност да се превърне във втори пилот на Мерцедес след поредната загуба от Люис Хамилтън в Китай (припомнете си НА ТОЗИ ЛИНК). Сега обаче изглежда сякаш германецът е готов да се противопостави на световния шампион, макар разликата помежду им все още да е значителна - вижте класирането при пилотите във Формула 1.
(Можете да следвате Емилиян Стойков в социалната мрежа Туитър НА ТОЗИ ЛИНК).
Най после! Така феновете на Нико Розберг биха описали тазгодишната Гран При на Испания. След четири поредни победи на Люис Хамилтън беше задължително за германеца да спре серията и какво по-добро място от от пистата Каталуния, която никога не е била сред любимите на съотборника му.
Още в петък си личеше, че шампионът може да има проблеми. Розберг се чувстваше доста по-комфортно, докато Хамилтън трябваше да „преследва“ настройките в променливите условия край Барселона. Вероятно заради силния вятър характеристиките на асфалта бяха леко странни – сцеплението се подобряваше и влошаваше без да има логика и без затоплянето на настилката да влияе. Розберг се справяше с тази променлива доста по-добре от Хамилтън и съвсем разбираемо спечели първи пол позишън за сезона и 16-ти за неговата кариера, което го изравнява с Кими Райконен, Филипе Маса и Стърлинг Мос.
Ако Хамилтън е смятал, че може да спечели победата, то след старта трябваше да мисли единствено за ограничаване на загубите. Дори с подвижното задно крило изпреварванията на пистата Каталуния стават изключително трудно, заради преобладаващите бързи завои, които пречат на преследвача да доближи съперника си и дори да го стори се появява недозавиване, породено от турбулентния въздушен поток.
Затова когато Люис изпусна Себастиан Фетел, дори Рей Чарлз можеше да види, че ще му е изключително трудно да настигне съотборника си. Още в първите обиколки Хамилтън осъзна, че не може да изпревари Фетел и призова отбора да измисли алтернативна стратегия.
Според план А второто спиране трябваше да е около 40-та обиколка, каквато беше ситуацията при Розберг и Райконен. Наложи се преминаване към план Б, според който Люис спря за твърди гуми в 32-рата. Тъй като вече бе изпълнил ангажимента да използва всички комплекти, той можеше да продължи до края, но избраната тактика беше с три спирания, за да може той да спринтира до финала с меките. Това означаваше, че вместо да пази твърдите, той можеше да атакува максимално с тях и така бързо се справи с Райконен и Ботас, а времената спрямо Фетел бяха много по-добри.
От Ферари предпочетоха да не отговарят, а останаха с планирата стратегия с два стопа. Това може да изглежда като грешка, но според Маурицио Аривабене преминаване към три спирания е щяло само да влоши нещата. Друг фактор в полза на Люис беше решението на Мерцедес да одължи стинта на Розберг, като идеята беше той да излезе зад съотборника си и така да не му пречи.
След състезанието Тото Волф призна, че леко са компрометирали стратегията на Нико за да помогнат на Хамилтън, но не мисля, че от това могат да се градят сензации, защото преднината на Розберг беше повече от достатъчна. Ферарито на Фетел не работеше добре с твърдите гуми, което трябва да е голямо разочарование за Скудерията на фона на представянето в Малайзия и Бахрейн. Това направи задачата на Хамилтън много по-лесна и той беше пред четирикратния първенец още преди последния стинт, който бе с продължителност от 15 тура.
Но пак се връщаме към старта. Толкова много усилия и планиране и в крайна сметка Люис Хамилтън се се озова там, където започна.
Розберг е деветият различен победител на тази писта през последните девет години. Този триумф идва в труден период за Нико и неговата съпруга. Има информация от множество източници, че нейната бременност върви трудно и едва ли германецът е способен изцяло да се концентрира върху шампионата.
Докато Розберг беше при жена си, през последните седмици Хамилтън навъртя над 45 000 км. със своя самолет Бомбардиер, който струва 30 милиона долара и прекара известно време в Лондон, Майорка за фото сесия, Монца, Лос Анджелис, където се срещна с приятели, беше на първите редове по време на супер сблъсъка между Мани Пакиао и Флойд Мейуедър в Лас Вегас и за финал посети голямо модно дефиле в Ню Йорк.
Доста контрастиращи емоции за двамата и още по-ярко изражение на разликите в техните приоритети и характер. Пистата по улиците на Монте Карло е сред любимите на Хамилтън и там той дори спечели една от най-бляскавите си победи преди 7г. Ако в Монако Розберг успее да го победи, то с пълна сила може да обявим интригата в първенството за напълно възстановена.
И докато Нико най-после триумфира, реалността печално се избистри пред Ферари. Разликата спрямо Мерцедес е страховита в сравнение с предишните три старта и то в надпревара в която температурата бе висока – нещо, което се харесва на новия болид. От ФИА обявиха, че ще правят много по-плътен мониторинг на разхода на гориво. Още след Китай имаше спекулации, че някои отбори заобикалят ограничението от 100кг/ч.
През тази година се ползват два доставчика на измервателни ултразвукови уреди, така че самото измерване трябва е по-коректно от 2014-та. Досега Ферари имаха доста силно ускорение от бавните завои, а в Барселона и двете коли бяха леко посредствени срещу Мерцедес в последния сектор, където излизането от виражите е важно. Така се появиха още по-силни слухове за това, че Ферари губи най-много от допълнителните физически измервания и проверки на ФИА. Ники Лауда дори си позволи в ефир да спекулира, че Ферари имат допълнителен резервоар. Това обаче си остават единствено слухове, защото след техническите проверки в понеделник не последваха никакви наказания.
Забележително е колко много от отборите имаха ужасен уикенд и така продължи тежкия им сезон. Дженсън Бътън управляваше болид, който е бил буквално опасен за каране и заяви, че в цялата си кариера не е бил толкова уплашен, колкото в неделя, а Фернандо Алонсо отпадна, защото изхвърлена от него слюда се заклещи в задна дясна спирачка.
При Ред Бул положението остава плачевно, въпреки новия нос, който струва 3 милиона паунда след всички провалени краш тестове. Даниел Рикардо и Данил Квят използват последния четвърти двигател и наказанията са въпрос на време. Кристиян Хорнър открито отписа сезона и поиска агресивен подход на принципа всичко или нищо от Рено.
Интересен подход като си спомняме, че последният подобен призив беше преди Гран При на Австралия, а тогава резултатът беше повече от трагичен, защото двигателите бяха трудно предсказуеми, с огромен турбо лаг и надеждността беше още по-плачевна. А при Лотус проблемите са толкова много, че този материал трябва да е с двойна продължителност, за да опиша всички.
Грожан имаше големи главоболия със скоростната кутия, а за последния си бокс той спря късно и остави трима контузени механици зад себе си. Тук трябваше да бъде използва нов нос, много близък до дизайна на Уилямс, но краш тестът не беше преминaт и появяването на този детайл остана за Гранд При на Канада, където ще видим и цяло ново предно крило.
На всичко отгоре се заражда все по-голямо напрежение между Грожан и Малдонадо по повод на това кой да пропусне първата тренировка, за да може Джолиън Палмър да пилотира, използвайки 4-те милиона евро, които носи на отбора. За всички тези тимове, както и за водачите, предстои гвоздеят на програмата във Формула 1 – Гран При на Монако.
Зелените светофари ще изгаснат в 15ч. на 24-ти май.
Етикети:Формула 1 | Себастиан Фетел | Ферари | Кими Райконен | Нико Розберг | Монако | Люис Хамилтън | Мерцедес | Гран при на Испания
КоментариНапиши коментар
ОЩЕ КОМЕНТАРИ