Sporta.bg продължава да предоставя на читателите си експертни мнение от водещи български журналисти под формата на коментари, анализи и интервюта. Когато става въпрос за един от най-обичаните спортове - Формула 1 - името на Емилиян Стойков е едно от първите, за които феновете се сещат.
Ето неговия анализ за случилото се в Гран при на Малайзия. (Можете да следвате Емилиян Стойков в социалната мрежа Туитър НА ТОЗИ ЛИНК).
В минутите след Гран При на Малайзия сред феновете на Формула 1 имаше едно преобладаващо усещане - спомен за миналото, породен от редуването на германския и италианския химн. Завръщането на Ферари стана по-бързо дори от очакванията на феновете. Победата на Себастиан Фетел бе първа за Скудерията от Барселона 2013-та, а от Китай 2006-та германец не беше печелил с болид на кончетата.
След хегемонията на Мерцедес по време на тестовете и първото състезание, на пръв поглед този резултат изглежда шокиращ. Още в петък, обаче, Фетел и Райконен подсказаха за големия потенциал, след като темпото в дълга серия обиколки беше сходно с това на “сребърните стрели”, а износването на гумите беше дори по-добро. А в неделя се случи нещо, което не сме виждали от години - хладнокръвие във Ферари, правилни тактически решения и проява на самообладание, докато точно обратното се случваше при Мерцедес.
Още след първите тренировки специалистите смятаха, че само Скудерията може да затвори дистанцията с две спирания, именно заради износването. Въпросът бе с какво темпо ще го направят, а отговорът беше повече от категоричен. И това паникьоса Мерцедес, които през последната година бяха побеждавани само когато имат технически проблеми.
Ключовите фактори бяха два: прекалено дългото време прекарано в трафик за Нико Розберг и поставянето на твърди гуми при Хамилтън за последната серия обиколки. Люис логично искаше да използва меката смес, но една груба тактическа грешка в събота остави шампиона без меки гуми.
Тогава беше взето ултра консервативното решение за използване на комплект меки гуми за преминаване към втората фаза за квалификацията, въпреки, че и с твърдите щеше да се получи.
Така британецът не разполагаше с нови меки за финала на състезанието, което го направи изключително уязвим. Вероятно тази стратегическа грешка е причината да бъдат използвани по-лошите твърди гуми и в обиколките след колата на сигурността. Това отвори вратата широко за Фетел, който не само поддържаше изключително високо темпо, но приложи отлични маневри срещу Розберг и Люис Хамилтън.
Задължително е и механиците да бъдат поздравени. В петък, от всички отбори, само те използваха всяка възможност да тренират и симулират пит стопове. Тази година заради т.нар. обдухване на предния мост, монтирането на гумите е усложнено и с това се обясняват множеството грешки и увеличеният брой смени за повече от три секунди. След неприятностите в Австралия, механиците във Ферари се подготвиха перфектно за това предизвикателство.
Те изкараха Фетел директно пред Розберг след последния стоп на четирикратния шампион, което беше в основата на тази победа. Едно заклещване зад Нико щеше да промени всичко. За всички в червено е окуражаващо, че Себастиан беше бърз в мокри условия, както и при температура на асфалта от 62 градуса. Настройките бяха с по-малко притискане за повече скорост на правите, а загубите в техничния среден сектор не бяха големи, което показва, че аеродинамиката е на високо ниво.
Този сезон състезателен инженер на Фетел е Рикардо Адами – човекът с който Фетел работеше в Торо Росо и спечели първата си победа в Монца 2007-ма. Двамата се разбират отлично и дори болидът на четирикратния световен шампион косвено е кръстен на него (името на колата е „Ева“ и е заигравка с „Адам“ във фамилията „Адами“).
Победата на Фетел е резултат от няколко фактора. Нека започнем с кадровите промени. Първите големи неприятности започнаха с навлизането на огромен брой италианци на мястото на комбината Рос Браун, Жан Тод, Рори Бърн и компания. Емоционалният манталитет на италианците и навикът да се водят политически сражения пречупиха стандартите за дисциплина и на пистата, и вън от нея.
Настоящиятпроект е първи изцяло под ръководството на Джеймс Алисън (той вече изкара пет години във Ферари между 2000г. и 2005г., също беше интегрална част от Бенетон, Рено, Лотус) и ефектът е налице. Маурицио Аривабене може да има италиански паспорт, но дава впечатление на хладнокръвен и уравновесен.
Доскоро той работеше във Филип Морис и беше архитект на революционната идея Ферари да продаде цялата рекламна площ на болидите на Филип Морис и от там ФМ да препродава площта на спонсори. Кадровите промени под негово ръководство драстично променят атмосферата в тима, като това тепърва ще има все по-осезаемо влияние.
Разбира се другият водещ фактор са подобренията по колата. Предишният двигател беше прекалено тежък и неикономичен, липсваше му и мощност. Самият Джеймс Алисън призна, че през 2014-та, огромна слабост на автомобила е било скромното количество енергия, възстановявано от турбото, като това е била една от причините квалификациите да са толкова по-силни от състезанията.
Заради това беше променена „архитектурата“ на двигателя и ми се струва, че надеждите за подобрена ефективност на хибридната система се сбъдват. А промяната в правилата, увеличаваща минималното тегло с 11кг. помага за решаването на проблемите с тежестта на агрегата. Спорното “pull rod” предно окачване остава, но в задната си част шасито е доста променено.
Корпусът отзад е чувствително стеснен, което позволява по-добро охлаждане и генериране на повече аеродинамично притискане. Междуосието е доста по-късо от миналата година и според повечето анализатори е второто най-късно в колоната след Мерцедес. Това ще помогне за по-голяма гъвкавост в техничните сектори и би трябвало да помогне на Кими Райконен, който имаше големи проблеми с тромавостта на предницата.
Засега е прекалено нереално да се смята, че Ферари може да се бори за титлата. Представянето е отлично в екстремни условия, но при нормални температури няма данни, които да ни карат да вярваме, че Фетел и Райконен могат да спорят с пилотите на Мерцедес.
Вероятно в Китай борбата по-скоро ще е с Уилямс и чак в Бахрейн отново ще има шансове за победа. И все пак – на фона на безсилието от последните две години, феновете на най-популярния отбор във Формула 1 могат да оставят спомените настрани и най-после да гледат напред с оптимизъм.
Етикети:ЦСКА | Формула 1 | Себастиан Фетел | Ферари | Мерцедес | Гран при на Малайзия
КоментариНапиши коментар
ОЩЕ КОМЕНТАРИ