Бътън доминира в хаоса на "Спа", Фетел извади късмет и финишира втори

галерия:

снимка: Vodafone McLaren Mercedes F1 Team

Дженсън Бътън спечели комфортно втората си победа през 2012-та година във Формула 1, след като доминираше през всички 44 обиколки на Гран при на Белгия и в нито един момент не изпусна лидерството.

 

Британският пилот на МакЛарън стартира от полпозишън и оправда очакванията, че ще бъде без конкуренция на легендарната писта „Спа". Така той добавя още един успех към актива си за този сезон, след като спечели първия кръг на кампанията в Австралия.

 

Втори финишира Себастиян Фетел, който започна едва 11-ти на решетката, но бе облагодетелстван от жестока катастрофа на старта, станала причина за отпадането на 5 коли от топ 10.

 

Лидерът в класирането при пилотите Фернандо Алонсо отпадна, защото бе засегнат от сблъсък между Ромен Грожан и Люис Хамилтън, които също прекратиха рано-рано участието си в Гран при на Белгия.

 

Другите потърпевши се оказаха пилотите на Заубер Камуй Кобаяши и Серхио Перес, както и Пастор Малдонадо.

 

Така на трета позиция финишира Кими Райконен, а 4-ти се нареди Нико Хюлкенберг. Фелипе Маса направи едно от най-добрите си състезания през 2012-та и успя да завърши 5-ти пред Марк Уебър.

 

Михаел Шумахер се движеше в топ 3 през по-голямата част от надпреварата, но 8 обиколки преди края от Мерцедес рязко смениха стратегията му и го пратиха в бокса за втори път. Това рефлектира негативно на класирането му и той завърши 7-ми в своето Гран при номер 300 в кариерата.

 

Десетката допълниха Жан-Ерик Верн и Даниел Рикардо с Торо Росо и Пол Ди Реста с Форс Индия.

 

Така в класирането при пилотите лидерът Фернандо Алонсо не можа да прибави точки към актива си и остава със 164 точки. Световният шампион Себастиян Фетел се доближи само на 24 от него и зае второто място, докато съотборникът му в Ред Бул Марк Уебър е вече трети със 132 пункта.

 

Кими Райконен е много близо на 4-тата позиция със 131 точки, а пилотите на МакЛарън Люис Хамилтън и Дженсън Бътън са следващите със съответно 117 и 101 пункта.

 

Стартът се оказа фатален за Фернандо Алонсо - въпреки че той стартира от трета редица, се оказа на пътя на катастрофа между Люис Хамилтън и Ромен Грожан. Инцидентът изглеждаше като типично състезателно произшествие, а пилотът на Лотус не бе достатъчно внимателен, за да го избегне. Потърпевш се оказа обаче лидерът в класирането на пилотите, както и Серхио Перес.

 

 

Камуй Кобаяши не можа да се наслади на старта си от втора позиция и да се бори за победата, защото също се оказа на неправилното място в неправилното време. Той и Пастор Малдонадо бяха засегнати от инцидента, но отидоха в бокса, за да прегледат механиците повредите по болидите. Оказа се, че те няма как да продължат и така още на 2-ата обиколка имаше петима отказали се:

 

Пастор Малдонадо (Уилямс), Серхио Перес (Заубер), Фернандо Алонсо (Ферари), Люис Хамилтън (МакЛарън) и Ромен Грожан (Лотус)

 

При това положение Кими Райконен се оказа най-облагодетелстван, защото имаше голям шанс да се впише в борбата за първото място в класирането при пилотите.

 

Колата за сигурност излезе на пистата, но се задържа сравнително кратко, като състезанието възстанови нормалния си ритъм - дори без Хамилтън и Алонсо достатъчно големи имена бяха на пистата все още и гарантираха шоу за зрителите.

 

 

Едва в 7-ата обиколка подвижното задно крило можеше да бъде използвано от пилотите, но то не работеше в полза на Райконен, който бе трети към 10-ата обиколка. Михаел Шумахер го притискаше, както и Себастиян Фетел, който също бързо се придвижваше напред в класирането.

 

В 11-ата обиколка Шумахер по блестящ начин задмина очевидно най-бавния от топ 5 на пистата Райконен и окупира третото място с помощта на DRS. Единственият необезпокояван на трасето в първата половина на състезанието обаче оставаше лидерът Дженсън Бътън, чието водачество не бе повече от 5 секунди, но британецът се движеше с недостижимо темпо за конкурентите си.

 

Нико Хюлкенберг продължаваше да удържа втората позиция след първото спиране в бокса, но към 30-ата обиколка вече стратегията на Форс Индия не издържа, като той се свлече до 4-то място с идеята да направи 2 питстопа.

 

Фетел продължаваше с похода си към челото - той се изкачи на трето място на излизане от питлейна и изоставаше само с 5.6 секунди от втория Райконен.

 

 

Марк Уебър щеше да бъде разследван от стюардите след края на състезанието за опасно напускане на бокса точно на пътя на Фелипе Маса - двамата се бориха за шестото място.

 

Райконен влезе в бокса в 28-ата обиколка и се върна на 4-то място зад Шумахер, Фетел и Бътън, но с предимството на по-свежите си гуми бързо приближаваше седемкратния световен шампион с Мерцедес.

 

Пилотът на Лотус поставяше под истинско напрежение Пилето, но все още нямаше индикация за изпреварване, тъй като финландецът не притежаваше достатъчно скорост в първите два сектора от пистата. В третия със сигурност предимството бе за Кими, но той още не можеше да изчисли маневрата си. Все пак, в 35-ата обиколка всичко си дойде на мястото и Шуми отстъпи пред Райконен, а Хюлкенберг и Уебър веднага започнаха да дебнат седемкратния световен шампион.

 

От щаба на Мерцедес решиха да сменят стратегията 7 обиколки преди края на вкараха Шумахер в бокса за втори път - това прати Пилето на седма позиция, но той индиректно помогна на сънародника си Фетел да се окупира на 2-рото място, тъй като прекалено дълго задържа Кими Райконен.

 

Така 2 обиколки преди края не се виждаше как ще има размествания в класирането, защото разликите между отделни позиции бяха прекалено големи - Бътън, Фетел, Райконен, Хюлкенберг, Маса, Уебър, Шумахер, Верн, Рикардо и Ди Реста.

 

Така Фетел се изкачи на второ място в подреждането при пилотите и се доближи на 24 точки от лидера Алонсо, а Уебър се свлече до 3-та позиция.