На официалния сайт на втородивизионния ЦСКА 1948 се появи много интересно интервю. В него известен архитект обяснява с примери и факти защо ширещите се проекти за нов стадион "Българска армия", идващи от играещия в момента там ЦСКА-София на Ганчев, Инджов и Стоичков, са несъстоятелни и целят заблуда.
ЕТО ГО МАТЕРИАЛА:
В ЦСКА 1948 следим от две години с огромно притеснение събитията около нашия дом - стадион „Българска армия“. Притеснени, защото отдавна вървят информации, че е в ход план по заличаването му.
Притеснени сме, защото наскоро бяха извадени два проекта буквално за една нощ, докато всеки сериозен архитект се нуждае от месеци, години работа. Притеснени сме, защото вече започват да се търсят врагове и извинения. За несвършена работа.
Иначе като футболен клуб сме твърдо „ЗА“ построяването на нови стадиони в България. Просто не искаме хората да бъдат лъгани. Това е единствената причина да потърсим мнение от човек, който от години се занимава с идеята за нов „Българска армия“.
Да припомним, архитект Ивайло Мишев имаше проект още при управлението на „Титан“, който сме показали на снимката. Пак той участва в сдружение „ЦСКА Завинаги“ , което единствено заби пирон на „Армията“ от 10-15 години насам. Армеецът е и един от основателите на ЦСКА 1948.
- Архитект Мишев, пак подчертаваме, без злоба, с най-добри чувства към всеки армеец, който не иска да бъде лъган – какво е възможно и какво не около строителството на нов стадион „Българска армия“? Или обновяването, ако е по-точно?
- Стадион „Българска армия“ не може да излезе извън т.н. чашка на стадиона, която съществува в момента. Същото важи и за трите игрища отпред, които навремето построихме от „ЦСКА завинаги“. Актуалната виза, издадена от архитект Петър Диков, третира: покриване на сектор „В“ с козирка и разширяване козирката на сектор „А“. Сегашната виза не засяга “Б“ и „Г“.
Става въпрос за покриване на монтажен принцип, известен сред хората като „леки конструкции“ . И тези конструкции трябва да отговарят на новите еврокодове, които бяха приети и имат доста високи изисквания за стабилност. Втори вариант е да се прибере навътре стадиона – без писта. И така да се разшири околното пространство.
Също така не може да се вдига стадион във височина извън настоящата. Т.е. козирката трябва да бъде на нивото на сегашната козирка.
- Големият проблем като че ли се очертава паркингът, който трябва да бъде за 1600 или 2000 коли?
- Наистина е така. За мен единственото решение е буферен паркинг в периферията на Борисовата градина. Благоприятното за един стадион при смятането на паркоместата е наличието в близост на градски транспорт, което в случая е факт. Не може да има паркинг в рамките на стадиона или под стадиона, както четох някъде, заради последните изисквания за антитероризъм и сигурност на зрителите.
- Т.е. всякакви проекти с подземен паркинг, които се появяват, са нереални?
- Абсолютно! Така че решението е паркинг за 1600 места извън Борисовата градина, т.е. в нейната периферия. Но не повече от 500 метра от стадиона, без да има конкретно правило на ФИФА по темата. Това са сметки въз основа на изискванията им за близост на спирка на градския транспорт.
- Не може ли да се ползва този на „Васил Левски“?
- Стадион „Васил Левски“ не може да се използва в това отношение, тъй като според мен има доста по-малко паркоместа, а и съществува опасност от засичане на две мероприятия. Поне това е моето мнение.
- А тези проекти, които бяха извадени от клуба, играещ на „Армията“, как бихте ги коментирали?
- Едните колеги ги познавам отлично, имат сериозни обекти, ценя ги високо като професионалисти. Но проектът им напомня този на Ботев Пловдив, който остана нереализиран. И разположението на видяната визуализация не е най-точното спрямо околното пространство. Средата , в която са показани, не отговаря на средата на „Българска армия“. Но да приемем, че е предварителен проект.
- Борисовата градина ли е, че някъде ги заядоха как било паркът в Ловеч?
- (Смее се). Колегите са сериозни. Нищо лошо срещу тях. Колкото до другия стадион, представен от колегата от Щатите, е типичен стадион за бейзбол по каноните на този спорт. Тоест – нямат един сектор или козирка откъм единия сектор. Това е моето мнение.
- Паркингът е проблем, другият са парите – откъде, особено за две стадиона?
- Нямам представа. Това е изцяло държавно решение.
- Ако финансирането е държавно, независимо дали на тези стадиони играе ЦСКА 1948, АС 23, няма значение, няма ли това да предизвика реакция и в другите клубове – искаме и ние?
- Със сигурност ще има подобно. Пак казвам – това е държавно решение.
- Колко стадиона са нужни на България, при условие, че един стадион се издържа от минимум 50-60 събития годишно?
- Такава е сметката. Трябва да се намери формулата. Но стадион на България е нужен. Ние сме единствените без модерен стадион. Дори на Балканите сме единствени. А стадионите ще се пълнят, когато развиваме децата, а не се чудим дали мачът е уреден.
- Кога един проект е реален?
- Когато има финансиране. За момента всичко това е …Навремето ние го направихме от желание да помогнем на ЦСКА. Но за жалост – не стана.
- Да се върнем. Един запалянко, припознал, неприпознал, нека не бъде заблуждаван, а да бъде наясно – стадионът в Борисовата няма как да бъде разширен извън сегашната граница, а също така и няма шанс да получи лиценз от ФИФА без паркинг?
- Точно така. И няма как да има подземен паркинг. Където и да е в Борисовата градина. Това е обект от национално, световно значение. Няма как да стане. Нека всеки си направи проучване къде е най-близкото възможно място. И това не е тема на новия ПУП, залегнало е още в стария за Борисовата градина.
- И също да не се лъжат хората – колко ще струва една модернизация на „Армията“?
- Около 30 милиона евро. Става въпрос за стадион за 28-30 хиляди места. В Германия би струвал 100 милиона евро. Изчислението се прави на базата на една седалка. В Германия цената е към 3000 евро. Ходихме, гледахме. Казаха ни директно, ако някой извади цена от 2800 евро, ще го разследваме.
- А за „Васил Левски“?
- Не съм правил сметки. Там нещата са малко по-добри. Хайде, да кажем същата сума. Не е насип като „Армията“. При „Армията“ трябва да се изрине всичко и да се вдигнат наново основите.
- И „Васил Левски“ обаче няма паркинг?
Няма, така е. Навремето имаше планове за паркинг на мястото на бившата ледена пързалка. Но пак казвам – „би могло“. При всички случаи трябва държавна и общинска воля. И не става без предварителни проучвания, внимателно планиране. Без държавата всеки проект е обречен. Освен ако някой не спечели от тотото 100 милиона евро и не реши да дари 30 за стадион, щото е готин пич. Друг няма кой да ги даде!
Етикети:ЦСКА 1948
КоментариНапиши коментар
ОЩЕ КОМЕНТАРИ