Рали Финландия: Хирвонен над всички

Мико Хирвонен (Ford) спечели домашното си рали и увеличи на три точки преднината си спрямо Себастиен Льоб в шампионата. Пилотът на Citroen остана втори, а Яри-Мати Латвала (Ford) отново се върна на подиума.


Световният шампион във Формула 1 Кими Райконен катастрофира в деветнайсетия етап, като преди това се движеше на впечатляващата петнайсета позиция в общото класиране и на трето място в група N.


Време за реванш


През 2008 г., именно на рали „Финландия", Мико Хирвонен показа, че от Ford ни най-малко не са сгрешили, номинирайки го за водещ пилот след напускането на Маркус Грьонхолм. Тогава обаче Себ бе недостижим и въпреки отличното си представяне, финландецът трябваше да се задоволи с второто място в домашното си рали. Този уикенд обаче Хирвонен взе пълен реванш за загубата от миналия сезон. След десет етапни победи и напълно безгрешно каране Мико спечели по безапелационен начин рали „Финландия 2009" и вече има три точки аванс спрямо Льоб в класирането за шампионата три кръга преди края му.


„Чувството просто е неописуемо", заяви щастливият победител след финала. „Всичко мина точно по план. Битката със Себастиен беше много оспорвана, но ние се откъсвахме бавно пред него. Едва след като спука гумата, стана малко по-лесно и можехме да отдъхнем."


Нетипична роля за Льоб


Хирвонен бе изключително бърз в петък, но Льоб също поддържаше уникално темпо, като в края на деня разликата между двамата бе само 3,3 секунди. Същия сценарий наблюдавахме и в събота, като французинът нито за миг не се отказваше от първото място. При второто минаване на „Химос" обаче Себ спука гума 1,3 километра преди финала и загуби цели 13,5 секунди. Това бе и ключовият момент от състезанието, тъй като Хирвонен се откъсна напред, а Себ върна газта, осъзнавайки, че няма как да навакса изоставането си и че подиумът е много по-добър резултат от евентуално трето поредно отпадане.


„Битката беше добра, но той просто бе прекалено добър, наистина много бърз", призна петкратният световен шампион. „Преследвах го, но загубих прекалено много време заради спуканата гума. Важното е обаче, че сме тук, да, с две точки по-малко, но не с десет както в последните две състезания."


Отново в играта


Яри-Мати Латвала бе под огромно напрежение преди старта на домашното си рали след безумната грешка в Полша и двете отпадания във Финландия през 2007 и 2008 година. За капак на всичко вторият пилот а Ford получи хранително натравяне в събота. Въпреки това Латвала направи едно от най-стабилните си състезания за сезона и се пребори с Дани Сордо (Citroen) за последното място на подиума, след като днес спечели три от общо четирите отсечки.


„Това беше може би най-трудното ми състезание", коментира Яри-Мати след финала. „В петък бях много внимателен заради инцидента в Полша. После в събота бях болен, а трябваше да се боря с Дани, който направи най-силното си рали „Финландия", но важното е, че успяхме."


В зоната на точките


Петер Солберг също имаше шанс да се бори за подиума, но норвежецът отпадна още в петък, след като излетя от пътя заради спукана гума. Той все пак се върна в надпреварата по системата „супер рали" на следващия ден. Проблем в двигателя на застаряващия Citroen Xsara WRC обаче го принуди отново да се откаже. Неговият брат Хенинг (Stobat Ford) също имаше лош късмет и получи повреда в окачването на заводския Focus RS WRC 08 в събота. Мъките на двамата братя позволиха на Мати Рантанен, който във Финландия кара за Munchi's Ford, да завърши необезпокояван на пета позиция. За втора поредна година Рантанен демонстрира изключително темпо в домашното си състезание. Дано поне през тази спонсорите забележат неговите качества, тъй като младият финландец заслужава да кара по-често във WRC.


Себастиен Ожие (Citroen Junior) започна слабо рали „Финладия", но постепенно вдигна оборотите. След отпадането на Мадс Остберг (Subaru Impreza WRC2008) в събота, французинът се придвижи до шестото място, което запази до финала. При първото си състезание с WRC автомобил и то далеч не най-качествения - Subaru Impreza WRC2007, Яри Кетомаа завърши на престижната седма позиция. Матю Уилсън (Stobart Ford) допълни челната осмица, даваща право на точки.


Малко свежест с Айсмен


Естествено, най-голям интерес във Финландия предизвика Кими Райконен. Пилотът на Ferrari във Формула 1 дебютира във WRC с личния си Abarth Grande Punto S2000 и изненада всички с отличната скорост, която демонстрира в петък. В събота обаче Кими имаше проблеми първо с двигателя, а после катастрофира в последния етап за деня. Преди това той се движеше петнайсети в общото класиране и на впечатляващата трета позиция в групата на суперите.


„Мислех си, че няма как да завършим това състезание, тъй като имахме прекалено много проблеми с двигателя", заяви Райконен след инцидента. „Но удоволствието беше наистина страхотно. Случва се, това е част от спорта."


Титла за Прокоп в J-WRC


В група N победата спечели десетият в общото класиране Юхо Ханинен (Skoda Fabia S2000). Заводският представител на Skoda в IRC участва във Финландия като частен пилот и то с автомобила на Патрик Сандел, подготвен от Раймунд Баумшлагер, но въпреки това демонстрира, че както той, така и новата Skoda Fabia S2000 имат отлични качества.


Във Финландия стана ясен и първият шампион за 2009 година. Мартин Прокоп (Citroen C2 S1600) спечели надпреварата в J-WRC, като десетте точки му гарантираха първото място в шампионата на младежите един кръг преди финала.


С рали „Финландия" WRC излиза в заслужена лятна почивка. На 4 септември обаче шоуто продължава в Австралия, която се завръща в шампионата след двугодишна пауза.