Рали Австралия: Латвала начело след първия ден

снимка: ройтерс

Заводският пилот на Ford Яри-Мати Латвала оглави класирането след първия ден на рали „Австралия", десети кръг от световния шампионат. Претендентите за титлата Мико Хирвонен (Ford) и Себастиен Льоб (Citroen) чистиха отсечките днес като водачи на колоната и изгубиха повече от 20 секунди.


Само на 2,2 секунди зад Латвала е Себастиен Ожие (Citroen Junior), а една секунда дели пилотите от трето до пето място - Себастиен Льоб, Дани Сордо с втория заводски Citroen и Мико Хирвонен.


Латвала поведе колоната още след първия етап тази сутрин, като в края на деня разликата между него и втория Себастиен Ожие достигна 7,4 секунди. Двете преминавания на суперспециалния „Туийд", с който завърши петъчния ден, обаче бяха спечелени от французина и авансът на Яри-Мати бе стопен на 2,2 секудни. Въпреки това пилотът на Ford бе доволен от представянето си.


„Доволен съм от днешното каране", коментира Латвала в края на деня. „Определено искам да помогна на Мико, но естествено, съм по-доволен от факта, че днес всичко мина добре за нас. Не исках да използвам тактика. Важното е че ние сме лидери, ще караме утре в челото на колоната и Мико ще има по-добра позиция да атакува."


И докато първото място на Латвала не е изненада с оглед на по-задната стартова позиция, която имаше финландецът, то второто на Ожие определено е. До последно не се знаеше дали младата надежда на Франция ще може да завърши програмата си с „малкия" Citroen, но ето че днес той се движи пред двамата заводски пилоти на марката.


„Това беше един добър ден", заяви Ожие, който със сигурност ще кара и във финалните два кръга. „Можех да бъда и по-бърз, защото избрахме да стартираме със старите гуми на задната ос за суперспециалния."


Третата стартова позиция утре ще бъде за Мико Хирвонен, въпреки че лидерът в шампионата завърши деня на пето място. Причината е, че Себастиен Льоб и Дани Сордо минаха пред него на суперспециалния, а той не се взема под внимание при определянето на стартовата позиция. Определено обаче Мико ще се чувства значително по-комфортно по отсечките в събота, тъй като днес като лидер трябваше да чисти финия слой макадам върху трасетата.


Петкратният световен шампион Себастиен Льоб също губеше време заради прашните отсечки, въпреки че се движеше зад Хирвонен. „Давам най-доброто от себе си", заяви Себ преди суперспециалния. „Бях по-бавен от Мико през целия следобед, но да видим какво ще се случи утре. Сцеплението беше ужасно, което вероятно се дължи на неточните настройки."


Дани Сордо се движеше стабилно трети, но върна газта в края на тринайсетия етап, за да пропусне Мико Хирвонен пред себе си. По този начин испанецът осигури по-добра стартова позиция както за себе си, така и за Льоб. Как ще се развие двубоят между тримата обаче, няма как да прогнозираме, тъй като разликата между тях е само 1,1 секунди.


Шести и седми се движат двамата съотборници в екипа на Stobart Хенинг Солберг и Матю Уилсън, а Федерико Вийагра (Munchi's) допълва челната осмица.


Битката между Льоб и Хирвонен, която до голяма степен може да реши шампионската титла, е повече от впечатляваща, но тя по никакъв начин не трогна местните природозащитници. Заради тях бяха отменени шестия и единайсетия етап, тъй като в знак на протест „зелените" започнаха да хвърлят камъни по отсечката.