Петър Ценков финишира за втори път в Рали Дакар, Петерхансел е големият победител

галерия:

снимка: БТА

Българският пилот Петър Ценков завърши на десето място в последния 14-и етап в клас АТВ на офроуд състезанието Рали Дакар. Българинът измина разстоянието от Писко до Лима (175 км) за 39:42 минути.

 

По този начин българския състезател финишира на последното 11-то място в Рали Дакар с общо време от 64 часа 21 минути и 23 секунди - около 8300 километра между Мар дел Плата (Аржентина) и Лима (Перу).

 

Това е страхотен успех за Петър Ценков, който за втори път финишира в най-трудното рали в света. Освен това миналата година Ценков бе на 12-то място. Другият българин в състезанието Младен Вачков отпадна след шестия етап на надпреварата.

 

В крайното класиране българският състезател изостана на 11:19.32 часа от шампиона в клас АТВ Алехандро Патронели (Аржентина). Втори остана по-малкия брат Маркос Патронели на 1 час и 20 минути от победителя. Трети се нареди Томас Мафей, с което затвърди аржентинската доминация при четириколките. Освен това във всичките 11 финиширали участници само двама италианци и Петър Ценков не са от Южна Америка. Българският отбор от Рали Дакар ще се завърне в София на 18 януари.

 

Големият шампион на ралито се казва Стефан Петерхансел (Франция). Състезателят с Мини спечели ралито Дакар при автомобилистите и записа исторически десети триумф е легендарното рали.

 

 

Стефан Петерхансел, който имаше комфортен аванс от близо 43 минути пред своя съперник и съотборник от Мини - испанеца Нани Рома, завърши на 10-то място в последния, 14-ти етап между Писко и Лима на 3 минути и 12 секунди след победителя в последния етап Роби Гордън (САЩ) с Хамър.


В крайното генерално класиране Стефан Петерхансел завърши ралито - с време 38 часа, 54 минути и 46 секунди пред Нани Рома (Испания) с Мини - на 41 минути и 56 секунди, и пред Жиниел Де Вилие (Република Южна Африка) с Тойота - на 1 час, 13 минути и 25 секунди.

 

Стефан Петерхансел е вторият пилот, който първо триумфира в надпреварата цели шест пъти с мотоциклет , а след това три пъти стана шампион и с автомобил. Тази година той записа 10-та победа в ралито и първа в Латинска Америка, където рали Дакар се провежда след 2009 година.

 

Интересното е, че в Мини доминираше тази година при автомобилите като записа цели пет състезателя в топ 10 и най-вече първо, и второ място. Тойота остана с две класирания в топ 10. Впечатление направи и сглобяващите се в България 'Great Wall' , които докараха свой екип до 7-мо място - с пилот Карлос Соуса от Португалия. Мицубиши и Хамър също имаха своите представителите в топ 10.

 

Французинът Сирил Деспре с КТМ спечели рали Дакар при мотоциклетистите , следван от своя голям съперник и съотборник Марк Кома от Испания. Това е четвърта победа за Деспре в ралито.

 

 

Битката между двамата съотборници бе изключителна като французина имаше много крехка преднина до последно. Марк Кома, който спечели последните две надпревари в Рали Дакар при мотоциклетистите пък трябваше да се задоволи с второто място. Трети в генералното класиране остана Елдер Родригес (Португалия), който заедно с Паи от Франция бе единствения с Ямаха в топ 10.

 

 

При камионите Ивеко пуспя да спечели конкуренцията с Камаз. Пилотите на Ивеко спечелиха първите две места. Жерар де рой (Холандия) спечели ралито при най-големите следван от своя сънародник Ханс Стейси. Трети остана Артур Ардавичус (КАзахстан)