Какво е Световният шампионат за издръжливост и защо трябва да го гледате?

галерия:

снимка: БТА/AP

Sporta.bg продължава да предоставя на читателите си експертни мнение от водещи български журналисти под формата на коментари, анализи и интервюта. Когато става въпрос за един от най-обичаните спортове - Формула 1 - името на Емилиян Стойков е едно от първите, за които феновете се сещат.

Ето неговия материал за Световния шампионат за издръжливост (WEC) и защо трябва българските фенове на моторните спортове да не го пренебрегват.

(Можете да следвате Емилиян Стойков в социалната мрежа Туитър НА ТОЗИ ЛИНК).

Всепризнато е, че през 65-годишното си съществуване Формула 1 се наложи като лидер в моторните спортове. Лидер по популярност, достигане до най-голяма аудитория и технологично развитие. С цел ограничаване на разходите и намаляване на опасно високите скорости все повече се стесняват параметрите в които един болид може да е легален.

Правилата са толкова конкретни, че иновациите, които могат да бъдат приложенислед това в автомобилостроенето, намаляват, а мощността на двигателите е далеч от историческия максимум, дори с новите хибридни системи. И така Формула 1 освободи пътя за друг шампионат, в който производителите да използват гениалността на инженерите си без белезници, без тесни ограничения и правила, които не позволяват бурно развитие.

4137845

Световният шампионат за издържливост (WEC) беше възроден през 2012-та и се състои от осем кръга, като гвоздеят на програмата е "24 часа на Льо Ман" през юни, а другите стартове са с шестчасова продължителност на "Силвърстоун", "Спа", "Нюрбургринг", "Остин", "Фуджи", "Шанхай" и "Бахрейн". Състезанието на "Силвърстоун" е на 12-ти април с начален час 14:00.

Вероятно Формула 1 никога няма да загуби статуса си на номер 1 и това е напълно нормално и заслужено. През последните години, обаче, негативните новини и анализи главоломно превъзхождат позитивните, интересът върви надолу, първенството се измества все повече извън Европа, а болидите не са особено радващи очите.

4137846

Междувременно WEC трупа все повече фенове и на фона на финансовите проблеми в света на моторните спортове е единственият голям шампионат, поне на четири колела, който върви нагоре, и то го прави с бързи темпове. Популярността сред феновете се покачва, а по същото време все повече производители проявяват интерес от участие. Голямото разнообразие, малките разлики между водачите до финала и драмите на пистата са поддържани от наличието на четири класа автомобили – два са за прототипи и два за GT (от италиански Гран Туризмо (Grand Turismo)) коли.

4137843

УЧАСТНИЦИТЕ:

Най-силният клас се нарича LMP1 (на български Льо Ман Прототип 1) и основно е резервиран за заводски участници. Тук липсват изкуствени способи за изпреварване като подвижно задно крило, а хибридната мощност действа при всяко едно ускорение и съответно има повишено значение. Мощността на задвижващите системи е доста по-голяма от тази във Формула 1 – около 1000 к.с.

4137844

 

За мен не това е най-впечатляващото – по-скоро е страхотно, че четирите заводски участника тълкуват правилника по абсолютно различен начин и така гледаме оспорвана битка с малки разлики, но всеки автомобил има напълно различни силни и слаби страни. Тук също има контрол върху разхода на гориво, но той е в пропорция с използваната хибридна енергия, т.е. колкото повече хибридна енергия можеш да използваш, толкова по-ограничен е разходът на гориво. Хибридните категории са 2, 4, 6, 8 MJ (мегаджаули) и всеки тим трябва предварително да обяви в коя категория ще участва.

АУДИ: Това са доминаторите през последните 15г. От 2000-та насам, Ауди имат 13 победи в "24 часа на Льо Ман" и на практика не са губили от 2009-та. Това е просто изумително като знаем, че в почти всички състезания от 2009-та насам не разполагаха с най-бързия прототип.

4137835

Въпреки спечелването на Льо Ман през миналия сезон, годината не се разви добре и титлата в световния шампионат беше само мираж. Основната причина бе в прекалено консервативната хибридна система, която се намираше в категорията 2MJ. Тази година ще се разчита на малко по-голяма хибридна мощност, тъй като Ауди ще са в категорията 4MJ.

Електрическата енергия се генерира чрез маховик, който е разработка на Уилямс. Двигателят с вътрешно горене остава непроменен – 4 литров, V6 и остава единственият дизелов агрегат в шампионата. Това разбира се помага за отлично ускорение – въртящият момент се изчислява на 850Nm.

4137837

Другите големи подобрения са в областта на окачването – както преди то е „пулрод“ отзад и „пушрод“ отпред, но е любопитно, че това е първият автомобил, който използва забранената във Формула 1 “FRIC” система за хидравлично свързване на предно и задно окачване. Ако на някое трасе тя не подобрява стабилността, а вместо това пречи, може бързо да бъде изключена от действие. За съжаление на дългогодишните фенове, най-известните и декорирани пилоти вече не се състезават.

4137836

Алън МакНиш, Том Кристенсен и Риналдо "Диндо" Капело бяха емблеми на Ауди, но нито един от тях вече не е активен, така че подмладяването на Ауди върви с пълна сила. В WEC ще карат Андре Лотерер, Беноа Треюлие, Марсел Феслер (трикратни първенци в Льо Ман), Оливър Джарвис, Лукас Ди Граси и Лоик Дювал, а за Льо Ман ще се присъединят Марко Бонаноми, Филипе Албъкърки и Рене Раст. Подобренията са големи и все пак изоставането през миналия сезон бе толкова осезаемо, че не бих определил Ауди за топ фаворит.

ПОРШЕ: „Братовчедите“ на Ауди са рекордьори в Льо Ман с 16 първи места. През миналата година се завърнаха в най-високия клас след дълго отсъствие и само може да се радваме, че от VAG позволяват пълна независимост на двете си марки. В крайна сметка за групировката позитивите са големи който и да спечели, като се има в предвид, че Ауди рекламира дизеловите агрегати, докато Порше се състезава с бензинов, двулитров, V4 с турбо, който разполага с около 500 к.с.

4137838

Още 400 к.с. се добавят от хибридната система, която едновременно е най-силната и най-нестабилна част от пакета на Порше. Това е първият производител, който официално влиза в 8MJ категорията, което изглежда меко казано стряскащо за конкурентите, особено на фона на феноменалните времена в предсезонните тестове.

Остават притесненията около надеждността: Порше използват батерия и охлаждането там винаги е под въпрос, а другият проблем може да дойде от окачването, което беше мега чупливо през миналата година, а сега с цел намаляване на теглото до минималните 870 кг. там трябваше да бъдат направени допълнителни промени.

4137839

Засега новините за издържливостта са добри след като успешно бяха завършени два 30-часови симулации. Остава да разберем дали при състезателни условия и по-високи температури няма да се стигне до прегряване. Другите опасения са свързани с износването на гумите и още първият кръг на "Силвърстоун" ще покаже какво може да очакваме до края на сезона.

4137840

Пилоти ще бъдат Марк Уебър, Бредън Хартли, Тимо Бернхард, Марк Лийб, Нийл Яни и Ромен Дюма, а за Льо Ман се присъединяват Ърл Бамбър, Ник Танди и Нико Хюлкенберг от Форс Индия.

Фернандо Алонсо имаше предложение за участие в Льо Ман, но от Хонда му забраниха да приеме.

ТОЙОТА: Това са настоящите световни шампиони и най-бързи в Льо Ман през миналата година. Сигурната победа беше изпусната заради пилотска грешка и нелепа техническа повреда. Отборът използва съоръженията в Кьолн, които бяха построени за участието във Формула 1, работи заедно с френския екип Орека и безспорно е с най-малкия бюджет от заводските играчи.

4137841

Въпреки това прототипът е страхотно достижение от гледна точка на аеродинамика, притискане и използване на всички 1000 к.с. без задните гуми да превъртат отново и отново. Двигателят е атмосферен, V8, 3,7 литра, а хибридната енергия се реализира чрез суперкондензатор, който е позициониран вдясно от пилота. Пилоти са Антъни Дейвидсън, Казуки Накаджима, Себастиан Буеми, Алекс Вурц, Стефан Саразен и Майк Конуей. Пилотската комбинация изглежда като най-бързата, но сякаш малко по-често от останалите допуска грешки.

4137842

Всичко това е само щрих от целя пейзаж на WEC. Тепърва очакваме идването на Нисан с най-иновативната и интересна концепция в LMP1, заслужава си да се гледа и заради интересните пилоти и отбори в LMP2, а в GT има зверски заводски автомобили на Астън Мартин, Ферари, Порше и за Льо Ман – Корвет. И отново: битката започва на 12-ти април с шестте часа на Силвърстоун.