Розберг над всички в Испания, Мерцедес не даде шанс на Ферари

галерия:

снимка: БТА/AP

Мерцедес постигна нова двойна победа във Формула 1 и стратегически се справи подобаващо с предизвикателството на Ферари, за да изживее нов успешен уикенд през сезон 2015. Нико Розберг спази тенденцията на пистата „Каталуния“ и превърна полпозишъна си в победа (това се случва за 12-ти път в последните 14 издания на състезанието за Гран при на Испания), с която за първи път през настоящата кампания надви съотборника си и действащ шампион Люис Хамилтън.

Реално Хамилтън не се бореше за победата срещу своя колега в „сребърните стрели“ и бе съсредоточен в това да надделее за втората позиция срещу Себастиан Фетел, който още на старта се пребори с британеца. Каквото не успяха да направят на пистата, Мерцедес сториха с перфектно изпълнен стратегически план – Хамилтън спря три пъти, веднъж повече от Фетел, като успя да изгради достатъчно сериозен аванс преди последното спиране, за да се пребори за по-горното място на подиума.

Съотборникът на Фетел във Ферари Кими Райконен също пробва различна стратегия в стремежа си да финишира на четвърта позиция за сметка на Валтери Ботас от Уилямс, който, според слуховете, може да го наследи като съотборник на Себ в Скудерията. В крайна сметка Уилямс-ът не позволи на Ферари-то да го задмине.

4140638

Фелипе Маса с другия Уилямс завърши на шесто място, а Даниел Рикардо се пребори за седмата позиция. Топ 10 допълниха Ромен Грожан с Лотус и Карлос Сайнц с Торо Росо, като Даниил Квят в другия Ред Бул загуби в самия край борбата за по-горната позиция спрямо пилота от дъщерния екип на „червените бикове“.

Розберг постигна 9-та победа в кариерата си и съкрати част от изоставането си в класирането при пилотите спрямо Люис Хамилтън – германецът е с 91 точки, а действащият шампион и лидер вече е със 111. Фетел е трети с 80, следван от Кими Райконен с 52 и Валтери Ботас с 42.

Стартът

Нико Розберг стартира отлично и се откъсна на първото място, но същото не можеше да се каже за съотборника му Люис Хамилтън, който бе изпреварен от Себастиан Фетел от външната страна на пистата. 750-метровата дистанция от старта до първия завой се оказа достатъчна за Фетел да окупира второто място, а опитът на Валтери Ботас от вътрешната страна също да изпревари Хамилтън се оказа неуспешен и той остана четвърти.

Йерархията в началото

Розберг се възползва отлично от чистата писта пред себе си и си осигури аванс от 2.2 секунди пред Фетел към 4-ата обиколка. Хамилтън се намираше на малко над секунда от германеца с Ферари и не можеше да използва помощта на подвижното задно крило. От топ 10 Фелипе Маса успя да изпревари Макс Ферстапен и да се настани на шесто място, а проблемите в болида на Ромен Грожан (предно крило) не му дадоха шанс да запази деветото си място за сметка на Даниел Рикардо.

Добър старт имаше и Кими Райконен, който изпревари двете коли на Торо Росо, за да се настани на пета позиция.

Ранни намеци за различни стратегии

Нико Розберг редуваше най-бързи обиколки и в началото на седмата вече бе увеличил аванса си пред Фетел на 4.3 секунди, докато Хамилтън в части от пистата влизаше в зоната на подвижното задно крило спрямо Ферари-то, но още не можеше да го изпревари.

Междувременно изглеждаше сякаш Кими Райконен няма интерес да атакува на този етап Валтери Ботас за 4-тото място, защото Уилямс-ът натрупа аванс от над 4 секунди, а сънародникът му във Ферари сякаш се готвеше за запазване на гумите си за по-късна офанзива.

Хамилтън получи съобщение по радиото, че екипът обмисля преминаване към план Б, защото шампионът не можеше да се доближи достатъчно до Фетел, за да го атакува, а Розберг бе съвсем извън обсег.

Хамилтън видимо имаше проблеми с баланса на автомобила си, заклещен в "мръсния" въздух зад Ферари-то на Фетел. Често той страдаше от прекалено завъртане на гумите и от недозавиване, което не му позволяваше да се доближи достатъчно до Фетел, за да пробва атака.

Първи питстопове

Хамилтън получи инструкции да направи "обратното" на Фетел и влезе в бокса в 14-ата обиколка, но за негово съжаление отново проблем със смяната на задна лява гума го забави - 5.3 секунди престой и нови медиум консистенции.

Розберг влезе в 16-ия тур и изкара перфектен питстоп за 2.5 секунди, с което затвори първия рунд на спиранията в бокса. Към тази обиколка единствено Кими Райконен не бе влизал, което затвърди различната му стратегия.

Опитът за "подрязване" на Хамилтън не се получи заради бавния му питстоп, но британецът редуваше най-бързи обиколки след завръщането си на пистата, за да заличи увеличеното си изоставане. Към 17-ата обиколка Люис изоставаше вече само с 2 секунди от германеца, но обясни на екипа си по радиото, че не може да се доближи повече до Ферари-то и няма да може да го изпревари на пистата.

Фетел vs. Хамилтън

Въпреки че Люис влезе в зоната на DRS, не можеше да се доближи достатъчно до Ферари-то на старт-финалната права, за да опита успешна маневра на първи завой. Германецът се защитаваше по отличен начин и винаги излизаше с малко по-голям аванс след последния шикан в сравнение със средната част на обиколките.

Тежък уикенд за МакЛарън

В самото начало на надпреварата Дженсън Бътън се оплака от поне четири различни аспекта, които не работят правилно на автомобила му. Британецът се движеше в задната част на колоната и в 28-ата обиколка бе изпреварен за 17-тото място от Пастор Малдонадо, който на практика се движеше без задно крило.

Алонсо имаше потенциал да застраши топ 10, но проблем със спирачките при влизането му в бокса в 29-ия тур провали състезанието му. Испанецът дори не можа да спре в зоната за извършване на питстоп и получи инструкции да изключи болида си.

Хамилтън с втори питстоп

След като безуспешно се опита да изпревари Фетел "на пистата", както бе инструктиран и дори за момент излезе от рамките на 1 секунда дистанция спрямо Ферари-то, британецът моментално влезе за втори път в бокса за твърди гуми. Добре за Люис бе, че не се бавеше с изпреварването на Райконен за 4-то място, макар финландецът да бе с различна стратегия.

Хамилтън моментално получи инструкции, че сега е моментът да редува нови най-бързи обиколки. Това бе и доказателство, че шампионът е със стратегия от три питстопа.

Класиране към 33-ата обиколка

Лотус на косъм от трагедия в бокса

Стратегията на Хамилтън

Допълнителният питстоп на Хамилтън, който той трябваше да прави до края, го постави в добра позиция за атака спрямо Фетел и Розберг. Британецът ги изпревари и излезе на първо място, макар да бе ясно, че това се дължи на различните тактики на трите болида.

Розберг бе успокоен, че шампионът отново ще трябва да влиза в бокса и реално битката му е с Фетел, който обаче изоставаше на над 20 секунди спрямо Люис към 48-ата обиколка.

План "Б" на Хамилтън се оправда перфектно в 52-ата обиколка и с третия си питстоп (извършен безупречно за 2.6 секунди) се завърна пред Фетел на пистата, след като си бе изградил преднина от над 22 секунди пред германеца.

Фетел моментално се оплака по радиото, че е загубил прекалено много време заради трафик пред себе си и това е причината за огромния му пасив спрямо Хамилтън преди питстопа на шампиона. 12 обиколки преди края Розберг бе първи, следван от Хамилтън и Фетел, с което Мерцедес разгроми стратегически и с каране на пистата Ферари в Испания.

Битките за позиции 10 обиколки преди края

Розберг изискваше информация за темпото на Хамилтън, който с по-меки гуми от съотборника си сваляше по 0.8 секунди от аванса на лидера (около 18 секунди 10 тура преди края).

Люис няколко пъти попита по радиото дали е възможно с поддържане на високо темпо да застигне Розберг, но от екипа му го посъветваха да задържи позицията, индикирайки, че държат на запазване на статуквото и нова двойна победа.

Докато Фетел продължаваше да се бори с трафика пред себе си и изглеждаше сякаш ще трябва да се примири с трето място, съотборникът му Райконен постепенно се приближаваше все повече до 4-ия Ботас и към 60-ата обиколка бе на 0.4 секунди от сънародника си.

В крайна сметка нито Райконен успя да се пребори с Ботас, нито Хамилтън притесни сериозно Розберг, нито Фетел можеше да направи нещо повече от това да финишира на трета позиция.

Преди началото

Полпозишънът за Розберг е 24-ти пореден за болид, задвижван от Мерцедес, с което германският производител изравни рекорда в това отношение на Рено, записан в периода 1992-1993 година.

Нико Розберг е фаворит за победата в Испания, защото в 11 от последните 13 случая победителят на пистата „Каталуния“ е стартирал от полпозишън. Екипът на Мерцедес обаче не може да си позволи да пренебрегва конкуренцията на Ферари, които в лицето на Себастиан Фетел отново имат присъствие на трета позиция на стартовата решетка.

Стратегията отново ще бъде от решаващо значение, защото миналата година Люис Хамилтън стартира от първо място с медиум гуми, след което при първото си влизане в бокса отново заложи на същата смес, преди да мине на твърди в последното си спиране. Така той се поздрави с победа и не е изключено днешният лидер да повтори тактиката на британеца.

Себастиан Фетел пък доказа, че и стратегия с три спирания може да бъде успешна, защото той започна (тогава с Ред Бул) едва от 15-то място с медиум гуми, веднага смени на твърди с първото си спиране, след което отново използва медиум консистенцията в следващите си два питстопа.