ИСТИНАТА ОТ БАСЕЙНА: Фелпс се върна, за да си тръгне с милиони

снимка: БТА/AP

Извън всякакво съмнение Майкъл Фелпс е голямата звезда на олимпийските игри в Рио. Триумфалното му завръщане в басейна прибави нови медали към рекордната му колекция. По-интересно е обаче дали американецът ще успее да постигне още една своя цел: да възроди своята бизнес империя, срината безмилостно през 2014 година, когато беше хванат да кара пиян и беше изхвърлен от плуването. Заради издънката си Фелпс се оказа жестоко излъган. Вместо да се наслаждава на щастлива пенсия, спонсорски договори и пълни банкови сметки, той видя как портфолиото му се спихва. А изгодните връзки с богати компании, които можеха да му осигурят безоблачно бъдеще, бяха скъсани. Днес агентът му твърди, че основната цел на Фелпс е да възроди блясъка на корпоративния си имидж. Трамплинът към богатството са игрите в Рио. „Олимпиадата е значима платформа, която не трябва да бъде пренебрегвана - каза Питър Карлайсл, който представлява плувеца от тийнейджърските му години и прекара 10 дни в бразилския мегаполис, за да говори с потенциални партньори, впечатлени от завръщането на шампиона. Той твърди, че възможностите за бизнес не са единствената причина Фелпс да се пусне на олимпиада 2016, но са „значима допълнителна печалба“. На върха на славата на американеца през 2014 годишните му приходи се оценяваха между 5 и 10 млн. долара. Днес Карлайсл не говори за пари.

Спортните постижения на Фелпс са вън от съмнение. Той влезе в клуба на големите на олимпиадата в Атина през 2004. През 2008 в Пекин спечели рекордните осем златни медала. А след игрите в Лондон 2012 имаше общо 22 медала. В навечерието на Рио американецът обясняваше, че предстоящата олимпиада ще му даде шанс да свърши недовършеното. Разказваше как бил преоткрил любовта към спорта, а в Лондон участвал без желание. Стана капитан на отбора по плуване и за пръв път прие ролята на знаменосец.

На последната пресконференция преди старта той заяви, че Рио ще му позволи да се оттегли, без да се чуди дали е можел да постигне още нещо: „Затварям тази страница с мисълта, че каквото и да е останало зад гърба ми, ще мога да живея с него.“ След това дойдоха новите златни медали. Но победите се оказаха по-лесната част от задачата. Според основателя на консултантската агенция Leverage Бен Стърнър новите отличия ще върнат доверието във Фелпс, но той ще има прекалено малко време за реакция, защото повечето американци се интересуват от плуване веднъж на четири години. Последният път, когато масовият спортен фен чу за големия плувец, беше заради скандала с ареста му. И това беше второто му подобно прегрешение. Беше осъден на 18 месеца условно и се включи в програма за отказване от алкохола. Федерацията по плуване на САЩ му отне състезателните права за шест месеца и не му позволи да представлява страната на световния шампионат в Русия.

Днес Фелпс има спонсорски договори с базирания в Балтимор производител на екипировка Under Armour и с швейцарския производител на часовници Omega. „Името му, рекордите му и постиженията му няма да бъдат забравени" - каза изпълнителният директор на Omega Райналд Ешлиман. Сред по-малко известните му контрагенти са производителят на самобръсначки 800Razors, MasterSpas (джакузита), Krave (пастърма) и Aqua Lung (плувни принадлежности). Много от световните марки обаче се отказаха от бизнеса с Фелпс. А голяма част от сделките, обявявани шумно в медиите, приключиха безславно. Според агента на шампиона компаниите, с които той работеше, са променили маркетинговите си стратегии. Но все пак признава, че част от тях са били повлияни и от ареста му. Проблемите на Фелпс започнаха през 2009 когато таблоид публикува снимка, на която той пуши марихуана. Тогава американецът имаше договор с „Мазда“ на стойност не по-малко от 1 млн. долара и беше най-скъпо платеното чуждо рекламно лице на марката. След публикацията плувецът засне клип, за да се извини за провинението си. На другата година обаче сделката с японците беше разтрогната. Производителят на зърнени закуски Kellogg също прекъсна контракта си. Други корпоративни гиганти като Procter&Gamble, Hilton Worldwide Holdings и Head&Shoulders просто оставиха договорите да изтекат и не ги подновиха. Веригата за бързо хранене Subway продължи да излъчва реклами с Фелпс до 2014, но след това заяви, че е променила рекламната си стратегия и вече няма да работи с много спортисти.

Най-изненадващ беше разводът на Фелпс с Visa, която го изведе до славата през 2004. След Пекин компанията започна да излъчва по NBC клип в чест на плувеца, счупил рекорда за най-много медали на Марк Шпиц. В Лондон обаче звездата на Visa беше Юсейн Болт, а не Фелпс. След това пътищата им се разделиха, а в Рио в светлините на прожекторите на Visa излезе футболистката Карли Лойд. Говорителят на марката Анди Гърлт заяви: „Партньорството ни с Майкъл приключи след игрите в Лондон 2012. Но сега се присъединяваме към всички фенове и го приветстваме, че се завърна в плуването и му пожелаваме успех“. Най-големият успех за Фелпс ще е да си върне старите спонсори. За да го направи, има малко време, но той знае какво е да си бърз...

Росица Стойкова

7 дни спорт