Хамилтън господар в Малайзия, Фетел се върна на подиума

галерия:

снимка: БТА/AP

Световният шампион от 2008-ма година Люис Хамилтън постигна очаквано първата си победа във Формула 1 през сезон 2014, като превърна 33-ия полпозишън в кариерата си във великолепен и убедителен успех в състезанието за Гран при на Малайзия.

Хамилтън поведе безапелационно колоната още от самото начало и не позволи да бъде притесняван от конкурентите си на върха. Неговият съотборник Нико Розберг обаче ще запази лидерството в класирането при пилотите, защото завърши на второ място на пистата „Сепанг“, осигурявайки двоен успех на Мерцедес.

4-кратният световен шампион Себастиан Фетел донесе първи подиум на Ред Бул (Даниел Рикардо е дисквалифициран от втората си позиция в Австралия) през новия сезон, финиширайки трети също с комфортен аванс пред болидите зад себе си.

Фернандо Алонсо се пребори с Нико Хюлкенберг за 4-ата позиция главно заради добрата стратегия на Ферари при спиранията в бокса, като пилотът на Форс Индия заслужи поздравления за чудесното си състезание.

4076346

На шеста позиция финишира Дженсън Бътън, а пилотите на Уилямс Фелипе Маса и Валтери Ботас се наредиха зад него. В заключителните обиколки бразилецът чу по тим радиото най-омразните си думи „Валтери е по-бърз от теб“, но отказа да изпълни отборите заповеди и не пусна финландеца пред себе си.

Кевин Магнусен, който дебютира с второ място в Австралия преди две седмици, този път остана 9-ти, а за втори пореден път тийнейджърът на Торо Росо Даниил Квят се вреди в зоната на точките, след като в Мелбърн подобри рекорда на Фетел и стана най-младият пилот с актив във Формула 1.

4076340

В генералното класиране по пилотите води Нико Розберг с 43 точки, а на второ място вече е Люис Хамилтън с 25 след днешната си победа, 24-та в кариерата му, с което той се изравни с бразилската легенда Нелсон Пике по този показател и е само на 1 от 5-кратния световен шампион Хуан Мануел Фанджо.

Преди старта

Условията на пистата бяха значително по-благоприятни в сравнение с вчера – 32 градуса температура на асфалта на трасето. Това провокира всички отбори да заложат на по-меките гуми на Пирели, налични за състезанието – медиум.

Състезанието може да бъде проведено и с два питстопа, но се очакваше повечето екипи да предпочетат три спирания в бокса, както бе препоръчано от Пирели при сухи условия. Предварителните прогнози бяха, че отборите ще сложат твърдите гуми при последното си спиране.

Старта

Нико Розберг направи великолепен старт и въпреки че бе притиснат до стената на дългата права от Фетел, успя да го изпревари на първия завой и да се залепи за задното крило на съотборника си Хамилтън. Самият Фетел веднага стана жертва на ожесточена атака от страна на Даниел Рикардо, който го изпревари по безапелационен начин и направи великолепен старт.

4076342

Двете Ферари-та се движеха плътно зад двата Ред Бул-а, но младият Кевин Магнусен направи грешка в опита си да изпревари Райконен и закачи дясната му задна гума с предното си крило, което доведе до спукване и принудително влизане в бокса за Кими. Валтери Ботас, който след наказание стартира 18-ти, се нуждаеше само от 3 обиколки, за да влезе в зоната на точките и да се движи плътно зад Фелипе Маса, с когото притискаха Магнусен.

Отговорът на Фетел

След позволяването на използване на подвижно задно крило Фетел успя да извърши маневра срещу Рикардо на 1-ви завой и изпревари съотборника си за 3-та позиция в 3-ата обиколка.

4076347

Непланиран питстоп

След като Райконен бе принуден да влезе принудително в бокса заради спуканата си дясна задна гума (което провали състезанието му, защото той изкара почти цяла обиколка на три гуми докато стигне питлейна), Магнусен също се прибра при механиците си в 10-ия тур, за да получи ново предно крило.

Убедителен лидер

Люис Хамилтън уверено поведе колоната още от самото начало, направи най-бърза обиколка в 3-ия тур и оттам започна постепенно да се откъсва от Розберг. Германецът в Мерцедес неколкократно се оплака от прекалено загряване на задните гуми, което му коства сцепление и темпо, но Люис нямаше подобни проблеми.

4076338

Първи питстопове

Първите планирани питстопове започнаха след 12-ия тур, като стратегията на Фернандо Алонсо да спре обиколка по-рано от Даниел Рикардо не можа да осигури по-предна позиция на испанеца. Рикардо се върна на пистата точно зад задното крило на Алонсо, но след два завоя успя да го изпревари. Фетел изчака още един тур и се върна пред Рикардо и Алонсо, с което изпълни максимално плана си. Розберг и Хамилтън влязоха последователно след 14-ата обиколка и се завърнаха отново с комфортни преднини пред преследвачите си.

След спиранията

Хамилтън се изнерви, защото от екипа му казаха, че трябва да намалят мощността на двигателя като превантивна мярка, а в същото време той загуби известно време зад Нико Хюлкенберг, който избра да спре доста по-късно и блокираше за няколко тура британеца.

4076339

В крайна сметка Хамилтън изпревари пилота на Форс Индия и поддържаше около 4 секунди аванс пред Розберг, който със същата преднина водеше пред Фетел. Германецът удържаше своя съотборник Рикардо, зад когото на 5 секунди караше Алонсо.

Влизане във втората половина на състезанието

Хамилтън за първи път успя да натрупа аванс от над 10 секунди спрямо втория Розберг, който също караше с двигател с намалена мощност. Това се случи точно преди пилотите да започнат да влизат за вторите си планирани питстопове. Алонсо сложи твърдите гуми в 28-ата обиколка, с които се надяваше да изкара до края на надпреварата.

Изборът на Ред Бул обаче бе различен – и двата болида получиха нови сликове медиум, с които трябваше да опитат да стопят аванса на Мерцедес-ите пред тях. Розберг пък отново спря преди Хамилтън в 33-ия тур, като механиците обслужиха светкавично и двете коли, за да ги върнат на същите позиции – 1-ва и 2-ра.

4076348

Кошмарът за Рикардо

Рикардо очаквано влезе бокса за трети път малко след като бе сложил медиум гумите, но механиците на Ред Бул провалиха състезанието му, като го пуснаха без предна лява гума да е монтирана изцяло. Това принуди австралиеца да загуби около една минута в бокса, след което се завърна на пистата на 15-та позиция. Няколко завоя по-късно предното крило на Ред Бул-а се откачи и той трябваше да направи принудителен питстоп, а на всичкото отгоре получи наказание 10 секунди за „опасно излизане от бокса“ с немонтирана лява гума.

Последни спирания

Алонсо, който бе свършил работата си с твърдите гуми, сложи медиум 10-ина обиколки преди края и с това увеличи шансовете си да се пребори за 4-ата позиция с Нико Хюлкенберг, който нямаше да спира повече до края на състезанието. С по-нови гуми Алонсо притискаше болида на Форс Индия, за който все пак и 5-тото място бе забележително постижение.

4076345

Мерцедес-ите отново влязоха последни от лидерите в бокса, просто за да направят задължителното монтиране на твърдите консистенции за Пирели. Единствената въпросителна в топ 5 до края бе дали Алонсо ще успее да изпревари Хюлкенберг, което се случи след зрелищна атака по правата в 53-ата обиколка.

Финални турове

В 52-ата обиколка Даниел Рикардо се прибра в бокса за последен път, за да прекрати мъките си в състезанието и да се откаже. Любопитното е, че Фелипе Маса получи съобщение „Валтери е по-бърз от теб“, по подобие на инструкциите през 2010-та година от Ферари „Фернандо е по-бърз от теб“. В крайна сметка до изненади не се стигна и в последните обиколки нямаше размествания в топ 10.

Топ 10 в генералното класиране при пилотите (име, държава, екип, актив):

1. Нико Розберг (Германия) Мерцедес 43 точки

2. Люис Хамилтън (Великобритания) Мерцедес 25

3. Фернандо Алонсо (Испания) Ферари 24

4. Дженсън Бътън (Великобритания) МакЛарън 23

5. Кевин Магнусен (Дания) МакЛарън 20

6. Нико Хюлкенберг (Германия) Форс Индия 18

7. Себастиан Фетел (Германия) Ред Бул 15

8. Валтери Ботас (Финландия) Уилямс 14

9. Кими Райконен (Финландия) Ферари 6

10. Фелипе Маса (Бразилия) Уилямс 6

Топ 3 в класирането при отборите:

1. Мерцедес 68 точки

2. МакЛарън 43

3. Ферари 30