Ф1 легенди: Съперничеството между Сена и Прост

галерия:

снимка: Guliver/Getty Images

В рубриката „Ф1 легенди“ Ви представяме някои от най-великите моменти от историята на Формула 1 и някои от най-емблематичните пилоти.

Двама от най-великите пилоти за всички времена са нарочени от съдбата да прекарат най-силните си състезателни години в умопомрачителен дуел за това кой е кралят на пистата.

Два големи характера, чиято цел винаги е победата. Двама врагове, двама приятели, двама съперници, двама съотборници – двама шампиони.

Айртон Сена и Ален Прост участват в неповторимо съперничество помежду си, което феновете определят като най-драматичното в историята на спорта.

Бразилецът може да бъде описан като невероятно бърз, агресивен, безстрашен и на моменти дори луд.

Французинът е с по-уравновесен характер, оттам идва и прякорът му - „Професора“, тъй като преценява много правилно ситуацията – кога да настъпи газта докрай и кога да игнорира емоцията, давайки предимство на разсъдъка.

Единият е може би най-бързият пилот като чиста скорост в една обиколка, докато другият е невероятен стратег и кралят на дългите състезания.

Първите искри между двамата

Още през далечната 1984-а година специалистите предричат титаничен сблъсък между двамата пилоти.

Тогава опитният вече Прост стартира първи на мократа писта в Монако, а дебютантът Айртон Сена потегля от 8-а позиция.

4052486

Под проливния дъжд в Монте Карло, Сена със своя болид Толеман изпреварва пилотите пред него и единствен МакЛаръна на Прост седи между него и победата.

Тогава французинът индикира на маршалите, че състезанието трябва да бъде прекратено, поради лошо време.

Обиколка по-късно е развят червен флаг, което означава край, но същевременно Сена изпреварва Прост. В крайна сметка победата е присъдена на французина, а Толемана остава втори.

Начало на великото съперничество

4 години по-късно, МакЛарън подписват с производителя на двигатели Хонда. Двукратният световен шампион по това време Прост предлага на шефа на тима – Рон Денис, да привлече талантливия Сена и да свормират отбор мечта.

Така бразилецът напуска тима на Лотус, за който се състезава през 85',86' и 87-а година и преминава в МакЛарън – Хонда.

Малка подробност, която убягва на Професора обаче била, че до този момент от Хонда предоставяли двигателите за Лотус, което през годините сближило Сена с японските инженери.

По този повод мнозина коментират, че в МакЛарън имало 2 различни отбора – Хондата на Сена с шаси на МакЛарън и МакЛарънът на Прост с двигател Хонда. (В „турбо ерата“ от огромно значение са двигателите на болидите)

Тимът се колебаеше кого да привлече – Айртон Сена или Нелсън Пикет. Аз лично се застъпих за Айртон, защото смятах, че той е по-талантлив и това е по-добре за отбора,“ коментира Ален Прост.

4052484

В следващия сезон превъзходството на британския отбор е толкова голямо, че основна цел на съотборниците в тима е да се победят един друг, което слага началото на гладиаторския спор между двамата.

Първите искри между тях избухват в 13-ото Гран При от сезона, когато Сена за малко не размазва съотборника си в предпазните стени на пистата „Ещорил“, Португалия.

Тогава Професора стартира първи, но пилотът от Сао Пауло го притиска и с над 250 км/ч МакЛарънът на Прост минава на сантиметри от мантинелите.

Тази маневра в „Ещорил“ беше много опасна, за което бях много нервен след състезанието и му го казах, но той винаги караше по този начин – на ръба на позволеното и отвъд. В крайна сметка той ми се извини за случилото се,“ коментира френският пилот.

След състезанието следва конфронтация помежду им относно случката, но всичко е в рамките на добрия тон, засега...

Четете остатъка от историята във II част на най-великото съперничество във Формула 1.