Александър Александров: Трябват ни два центъра за обучение на пилоти

снимка: Труд

Бизнесменът Александър Александров първи обяви кандидатурата си за президент на Българската федерация по автомобилен спорт (БФАС). Общото събрание е на 18 октомври, а дългогодишният президент Георги Янакиев декларира, че няма да се кандидатира за нов мандат. Очаква се на самата сбирка да се издигнат имената на поне още двама кандидати.


- Имате богата "автомобилна" визитка г-н Александров. А състезателна кола имали ли сте?

- Когато бях на 20 години, пред мен стоеше дилемата дали да продължа в чисто бизнес средата, или да бъда състезател. Мислих дълго и реших, че мога да помагам дори и да не бъда директно в автомобила. Така че собствен състезателен автомобил нямам, ако изключа картинга в детските ми години. Но пък съм имал много собствени автомобили после в състезанията.

- Издръжката на спортна федерация струва много нерви и пари. Защо ви трябва на баир лозе?

- Почти от дете се занимавам с автомобилен спорт. Дори от разстояние, както бе в последните три години, в които живях и работих в Германия. Чувствам се привързан към този спорт и при положение че се налага и има необходимост от промени, не мога да стоя отстрани.

- Казахте, че се налагат промени...

- Няма да си позволя да давам оценки за това, което е било до момента. Хубаво или лошо, то се е случило. Погледнато от различни гледни точки, може да се види по различен начин. Аз заявявам моите виждания оттук нататък какво трябва да се прави.

- Досегашният президент Янакиев управлява дълго федерацията, може ли да се каже, че е съхранил този спорт у нас...

- Да, съхранен е много. Спортът е елитен и има своето място у нас. Просто аз смятам, че можем да направим нещата още по-добре.

- Какво конкретно може да се подобри?

- Започвам с това, че все още нямаме атрактивен продукт, който да продаваме на публиката и медиите. И така да привличаме повече интерес и спонсори.

- На метри от вашия офис се намира едно място (б.р. - детелината на пътен възел "Бояна" в столицата), което събираше хиляди зрители в пистовия шампионат, да не говорим и за рали "България". Интерес и атрактивни състезания и досега имаше...

- Няма да изхвърлим книгата, просто ще пишем нови страници в нея. Никой не отрича, че рали "България" стигна своя връх като кръг от световния шампионат. Но също така е утопично да вярваме, че 2011-а е добър сезон. Всички знаем, че едно прекрасно състезание като "Писта София", което много обичаме, все по-трудно се осъществява в този формат в рамките на града. Така че промени са необходими.

- А ще го има ли състезанието "Писта София"?

- Ще има, но може би не в този формат и не на това място. Ще открехна малко вратата - имаме идеи за много по-добро място като локация, което няма да предизвиква брожения сред останалите граждани на столицата.

- Тоест да се изгради писта или да се премести състезанието с име "Писта София" на друго място?

- Трябва да разделим нещата на две. На първо време да имаме "Писта София", а после да изградим две съоръжения - край София и в Североизточна България, които да бъдат центрове за обучаване на пилоти и подготовка на автомобили и писти към тях за различни варианти на автомобилизма.

- А какво е отношението ви към онази идея България да построи писта за "Формула 1"?

- Откровено не виждам почва в момента да стане. Особено след фиаското в Турция, която е много по-мощна икономически държава, с по-голямо население, а трудно пълни трибуните си. България е център на Балканския полуостров, но имайки предвид процесите във "Формула 1" и международната федерация (ФИА), където все повече се отварят към пазари извън Европа, не виждам място за нова писта тук.

- А къде виждате мястото на България в тази нова политика на ФИА в рали шампионата?

- Няма да спрем да се борим, когато е възможно, отново да върнем световния рали шампионат у нас, но това не може да се случи в обозримо бъдеще. Затова залагаме на нещо по-специфично - състезанията от Интернешънъл рали чаландж (IRC). До два сезона смятам, че е реалистично това да стане в България. Изискванията и финансите в IRC са дори и по-големи в някои аспекти. Но марката, която би оставил този шампионат за България като туристическа дестинация, е изключително важна. IRC е доста комерсиализирана като организация и е добре отразена в европейските и световните медии.

- Туристическият ефект ли е част от утехата да се привлече старт от такъв шампионат?

- Голямата утеха е радостта на феновете, а туристическият ефект е утеха на държавата и инвестициите, които би донесъл.

- А очаквате ли някаква промяна в отношението на държавата към автомобилния спорт?

- Държавата винаги е помагала на нашия спорт според възможностите си. Предполагам, че всяка промяна ще донесе и промяна в отношението, и мисля, че в бъдеще можем да очакваме още по-добра подкрепа.

- Като млад човек сякаш имате и малко в повечко ентусиазъм в тези трудни времена, в които трудно се намират пари...

- Да, сигурно ентусиазмът е малко в повече, но зад себе си имам успешен бизнес и като бизнесмен знам, че без ентусиазъм няма и резултати. И когато човек има мотивация, крайният резултат идва. Въпреки трудностите.

- Ако ви изберат, ще подмените ли изцяло управителния съвет?

- Да, ще има нова управа, но дали ще е изцяло нова и дали някои хора с качества ще останат, ще се реши в последния етап. Моето желание е да има по-малък, но по-добре работещ управителен съвет, който да се концентрира в стратегическата визия на спорта в следващите 3, 5, 7 години.

- Бизнесът няма ли да ви пречи пряко да ръководите федерацията?

- За 20 години не ми е пречил, предполагам и сега ще е така. Планирам двама заместник-председатели - за спорта и за финансите.

- Защо българските пилоти не могат да пробият извън България?

- Отговорът е прост - нямат достатъчо международно участие, което да им помогне да израстват. Имаме добри пилоти, но шампионатите ни са така ограничени, че на практика нямаме достатъчно допир с околния свят.

- Пилотите ни имат допир на рали "България", но обикновено идват двама-трима по-силни чужди пилоти и печелят състезанието с малки изключения в последно време... Въпросът не опира ли до формиране на екипи и до пари?

- Не бих се съгласил с вас, част от нашите тимове имат много сериозни бюджети. Разбирам трудностите, с които се набират, но за да се изгради един конкурентен пилот на европейската, а защо не и на световната сцена, той трябва да се сблъска с много неща, които не може да получи в шампионат като нашия. На първо време трябва да се отворим към съседните страни за общи състезания и така нашите пилоти да имат контакт с различни хора и стилове на управление на екипите. Ще ги обогати.

- Да се върнем към IRC - в този шампионат има мощни заводски отбори като на "Шкода". Смятате ли, че може български екип да се конкурира с ресурса на такива противници?

- В последните години на рали "България" имахме такива тимове и пилоти - Димитър Илиев, Крум Дончев, Петър Гьошев са на изключително високо ниво. Тодор Славов - също. Но в средата, в която се състезават у нас, се прахосват техните сили. У нас се губи високото професионално майсторство на няколко отбора, но и липсва средният ешелон на достатъчно добре подготвени пилоти. Дори и с не топ автомобили, но да участват и да създават конкуренция, която да прерасне на по-високо стъпало. Макар и по-млад, си спомням, че е имало и по 120 автомобила в републикан ския шампионат.

- Но времената са други и знаем, че е скъпо да се поддържа автомобилен екип...

- Да, и парите идват там, където има готов продукт.

- Вярвате ли, че у нас може наистина да се направи такъв продукт?

- Абсолютно вярвам. България не е остров в океана, а в центъра на Балканите, където вече се вижда как работи този модел, и то успешно.

- Очаквате ли феърплей на изборите?

- Най-вероятно, да. На състезание като на състезание и предполагам, че ще има по-твърд сблъсък.

- Но често на нашите състезания се стига до скандали, дори юмруците влизат в действие...

- Това е от нещата, които не можем да си позволим в нашия спорт - той е достатъчно мъжки.

 

Антони Йорданов, "Труд"