Ф1 легенди: Съперничеството между Сена и Прост (II част)

галерия:

снимка: Guliver/Getty Images

В рубриката „Ф1 легенди“ Ви представяме някои от най-великите моменти от историята на Формула 1 и някои от най-емблематичните пилоти.

След като в I част Ви разказахме за началото на титаничното съперничество между Ален Прост и Айртон Сена, историята на двама от най-великите пилоти за всички времена продължава, като вече отношенията помежду им хич не са розови...

По-късно през сезона, на пистата „Сузука“ в Япония, Сена изостава по точки и се нуждае от задължителна победа, за да запази шансовете си за титлата.

Бразилецът печели 12-ия си пол позишън за сезона, но има проблем при стартирането на състезанието и изостава, което е идеална възможност за Прост да грабне победата.

След феноменално каране обаче Айртон успява да изпревари колите пред себе си и да стигне до съотборника си.

Тъкмо в този момент времето се разваля и на пистата  започва да вали, което е кошмар за Ален и песен в ушите на "Беко", какъвто е прякорът на Сена.

Така бразилският пилот, който е майстор на мокрото трасе, изпреварва съотборника си и записвайки рекорд на пистата, финишира първи.

В следващото състезание, което е последно за сезона, Ален Прост печели Голямата награда на Австралия, но тогавашната точкова система дава предимство на Сена, който има 8 победи пред 7 на французина.

105 срещу 94 точки в полза на френския пилот, но по това време във Формула 1 при определяне на шампиона се взимат 11-те най-добри резултата, което е в полза на бразилеца.Така за пръв път в кариерата си Айртон Сена печели Световната титла – 1988 г.

4053104

Изненадващо, но загубата на титлата тогава не е приета особено драматично от Прост, който е щастлив от доминацията на отбора и силно мотивиран да си върне титлата през следващата година.

За новия сезон обаче двамата съекипници сключват споразумение да не се изпреварват в първия завой.

Във второто Гран При за сезона – на пистата „Имола“, Сена, както почти всеки път, стартира първи, а втори се нарежда Прост.

В първия завой - „Тоса“, бразилецът влиза първи, а Професора спазва уговорката им, като не го атакува.

След тежка катастрофа на Герхард Бергер обаче състезанието се налага да бъде рестартирано.

При подновяването му Ален влиза първи в завой номер 1, но Айртон не се дава и изпреварва съотборника си.

След края на надпреварата Сена се оправдава, че това било рестарт, а не старт на състезанието и затова не спазил уговорката.

От там нататък логично отношенията между двамата се развалят и в бокса на тима настава истинска война. Стига се дотам, че между двата екипа, обслужващи болидите, е сложена завеса, за да не може едните да виждат какво правят другите по колата.

В средата на сезона френският пилот води с 10 точки на съотборника си, но въпреки това в Гран При на Италия на пистата „Монца“, колата на Сена е обградена от дузина механици и инженери, докато Професора е оставен с 4-5 души, които са най-близките му в екипа.

Тогава в квалификацията бразилецът е по-бърз с шокиращите 2 секунди от съотборника си. Това провокира френския пилот да обвини отбора си във фаворизиране на неговия голям съперник и стартира желанието му за напускане.

"Нещо не беше наред онзи уикенд. Аз не съм свикнал на такова отношение на отбора към мен. Тогава почувствах, че трябва да си тръгна, не можех да издържам повече всичко това," спомня си Ален Прост за случката.

Кулминацията на титаничната им битка обаче се състои в Гран При на Япония на пистата „Сузука“.

Айртон Сена отново стартира първи, но губи позиции след старта, докато Прост излиза начело.

Бразилецът успява да навакса изоставането си и 30 обиколки след началото вече е на опашката на съотборника си. 7 обиколки преди края Айртон прави изпреварваща маневра в един от шиканите, но Професора „затваря вратата“ и двата болида се сблъскват, след което излизат в чакъла.

Прост напуска колата си, но Сена е избутан от маршалите и продължава състезанието, а впоследствие и го печели.

След края обаче той е дисквалифициран, защото е пропуснал един завой, при избутването му обратно на пистата.

Шефът на ФИА по това време Жан Мари Балестър отсъжда победата на пилота от Сао Пауло да бъде отнета.

Така Ален Прост печели своята трета световна титла, но това е краят му с екипа на МакЛарън. Но не и на битката с Айртон Сена...

Очаквайте скоро останалата част от историята на титаничните сблъсъци на двамата легендарни пилоти в Sporta.bg!