"Формула 1 фанатик" преди Гран при на Италия: Знаете ли, че...?

галерия:

„Формула 1 фанатик" е рубриката на Sporta.bg за всички рекорди, статистически данни и юбилеи преди състезанията от календара на Кралските гонки за 2013-та година.

 

Гран при на Италия е 12-ти кръг в кампанията през тази година и се провежда на легендарната писта „Монца". Sporta.bg ви предоставя пълния календар във Формула 1 НА ТОЗИ ЛИНК.

 

След 11-те изминали надпревари до момента лидер е 3-кратният световен шампион Себастиан Фетел (Ред Бул) с актив от 197 точки - 46 пред най-близкия му конкурент Фернандо Алонсо (Ферари) и 58 пред Люис Хамилтън (Мерцедес).

 

Sporta.bg ви предоставя пълното класиране през сезон 2013 до момента НА ТОЗИ ЛИНК.

 

Състезанието за Голямата награда на Италия ще се проведе за 63-ти път на пистата „Монца" и за 64-ти в историята на Формула 1. Квалификациите започват от 15:00 часа на 7-ми септември, събота, а в неделя по същото време е самата надпревара.

 

Sporta.bg ви предоставя всичко най-важно за профила на трасето „Монца" НА ТОЗИ ЛИНК.

 

Единственият случай, когато Гран при на Италия не се провежда на „Монца", е през 1980-та година, когато домакин е пистата „Имола", която се асоциира най-вече с вече несъществуващото състезание за Голямата награда на Сан Марино.

 

 

„Монца" е една от седемте писти, на които се е провела надпревара от първия световен шампионат във Формула 1 през 1950-та година. Също така трасето е едно от 4-те, които все още се използват в календара на Кралските гонки и в днешни дни, като са определяни като „класически" и „легендарни" - „Силвърстоун", „Монако" и „Спа-Франкошам".

 

„Монца" през 1950-та година и „Монца" през 2013-та са почти идентични трасета, като по-сериозното обновление са шиканите, които не са съществували преди 63 години. Пистата става типично улично трасе през 1962-ра до днес, като през 72-ра са построени шиканите, които са претърпели няколко модификации оттогава.

 

7-кратният легендарен световен шампион Михаел Шумахер държи рекорда за най-много победи на „Монца" - 5. Знаменитият бразилец Нелсон Пике има 4 успеха.

 

 

От действащите пилоти най-често са триумфирали Фернандо Алонсо и Себастиан Фетел - по два пъти. През 2008-ма година Фетел печели първата си победа във Формула 1 с екипа на Торо Росо именно под дъжда на „Монца", с което изпревари Алонсо като най-младият пилот победител в историята на Ф1 - 21 години, 2 месеца и 11 дни. Ден преди това той стана и най-младият състезател печелил полпъзишън.

 

Ферари е най-успешният екип в Гран при на Италия с 18 победи, 45 покачвания на подиума (с 2-ро или 3-то място) и 19 полпъзишъна. Последният триумф на Скудерията пред тифозите беше донесен от Фернандо Алонсо през 2010-та година.

 

„Монца" не е сред най-любимите писти на 3-кратните световни шампиони от Ред Бул, които имат само един подиум - победата на Себастиан Фетел през 2011-та година, откакто участват във Формула 1 (от 2005-та насам). В същия период МакЛарън има 8 подиума, а Ферари - 7.

 

Гран при на Италия през 2005-та година е известно с това, че е едно от 4-те състезания в историята на Формула 1, в което всички 20 стартирали пилоти са успели да завършат.

 

 

„Монца" е всеизвестна като бърза писта, а доказателство за това е рекордът, който трасето държи за най-краткотрайно състезание - 1 час, 14 минути и 19.838 секунди, поставен през 2003-та година от Михаел Шумахер. Пилето печели надпреварата с най-бърза средна скорост по пистата - 247.585 км/ч.

 

82 италиански пилоти са стартирали поне веднъж в състезание от световния шампионат във Формула 1. През 2013-та година обаче на решетката няма пилот от Ботуша.

 

Двама италианци са ставали световни шампиони във Ф1 - Нино Фарина, който печели първото първенство през 1950-та година и Алберто Аскари, който е шампион през 52-ра и 53-та.

 

Трима италианци са печелили Гран при на „Монца" - Фарина през 50-та, Аскари през 51-ва и 52-ра и Людовико Скарфиоти през 66-та.

 

 

Джанкарло Физикела е последният италианец, покачвал се на подиума в Италия през 2005-та година.

 

Последният италианец, който се състезава в световния шампионат на Формула 1, е Ярно Трули (Кейтъръм 2011-та година).

 

Рубенс Барикело държи рекорда за най-бърза обиколка на „Монца" в днешната ѝ конфигурация - 1:21.046 минути през 2004-та година с болида на Ферари.

 

Италианец е и най-възрастният победител в кръг от Формула 1 - Луиджи Фаголи печели Гран при на Франция през 1951-ва, когато е на 53 години и 22 дни. Вторият най-възрастен победител също е италианец - Нино Фарина, който на 46 години, 9 месеца и 3 дни печели Гран при на Германия през 1953-та.

 

В последните 10 състезания на „Монца" победителят тръгва от полпъзишън. В исторически план обаче потеглилият пръв на решетката не се представя на ниво. В предишните 62 надпревари на „Монца" само 20 пъти триумфиралият пилот е бил първи на старта.

 

 

През 1971-ва година Петер Гетин с болида на БРМ печели първата си победа във Формула 1 именно на „Монца", стартирайки едва 11-ти на решетката. Това е победителят с най-задно класиране в квалификациите в историята.

 

Петер Гетин е победителят в най-оспорваното състезание в историята на Формула 1, също провело се на „Монца". През 1971-ва година и победи Рони Питърсън от Великобритания с едва 0.01 секунда, а първите петима в крайното класиране са били събрани в 0.61 секунди.

 

В 4 от последните 10 състезания на „Монца" на пистата е излизала кола за сигурност.

 

 

В 11 случая в историята световният шампион е печелил титлата си именно на „Монца" - последният подобен триумф е на пилота на Ферари Джоди Шектър през 1979-та година, но през последните сезони Гран при на Италия е изместено в средата на календара.

 

Според данни на Мерцедес, пилотът се движи „с пълна газ" в 77% от обиколката на „Монца", а най-дълго кара с максимална скорост за 16 секунди. Средно 46 смени на скоростите правят пилотите на „Монца".

 

Ферари има възможност да се доближи до МакЛарън по отношение на поредни състезания с финиш в зоната на точките. Британският екип е лидер с 64 последователни увеличавания на актива, а Ферари има в момента 59.

 

Даниел Любомиров, Sporta.bg