Дженсън Бътън спечели дебютното Гран при на Австралия за сезон 2012

снимка: БТА

Шампионът от 2009-та година Дженсън Бътън се поздрави с перфектна победа в Гран при на Австралия и започна сезон 2012 по възможно най-добрия начин.

 

Британският пилот на МакЛарън се възползва от леките проблеми на лидера от квалификациите Люис Хамилтън и го изпревари още на старта преди първия завой на пистата „Албърт Парк" в Мелбърн.

 

Оттогава до самия край на състезанието Бътън не позволи да бъде изместен от първото място, като дори появяването на колата за сигурност не помогна на основния му преследвач - двукратният световен шампион Себастиян Фетел, който финишира втори.

 

Хамилтън не успя да защити дори подгласническата си позиция, след като излезе зад немския пилот на Ред Бул след второто спиране в бокса и трябваше да се задоволи с трето място.

 

Фернандо Алонсо направи невероятен старт и се нареди сред водещите състезатели, като в крайна сметка заложи на стратегия с две спирания в бокса и завърши на пета позиция. Пред него се нареди Марк Уебър, който и до последната обиколка се опитваше да се качи на подиума за сметка на Хамилтън.

 

Пастор Малдонадо индикира, че Уилямс ще бъде по-конкурентоспособен през този сезон, като до последно притискаше испанеца с Ферари, но за негово съжаление се удари в стените в последната обиколка и прекрати състезанието си метри преди финала.

 

Серхио Перес се движеше шести, но в самия край трябваше да пести гориво и завърши на осмо място. Кобаяши и затвърди доброто представяне на Заубер - нареди се шести, въпреки разочароващите резултати вчера в квалификациите.

 

Кими Райконен показа, че не е забравил как се състезава във Формула 1 и остана седми, след като стартира 17-ти с Лотус. Щастливите печеливши от отпаданията на Малдонадо и Розберг в края се оказаха Даниел Рикардо с Торо Росо и Пол ди Реста с Форс Индия, които допълниха десетката.

 

Дебютното Гран при за 2012-та година се оказа най-незадоволително за Ромен Грожан и Михаел Шумахер, които започнаха от 3-та и 4-та позиция, но отпаднаха още преди края на втората обиколка.

 

Французинът беше избутан от Малдонадо извън пистата и трябваше да прекрати състезанието, докато седемкратният световен шампион не можа да вземе първи завой, излезе от трасето и единствено успя да докара болида си до гаража на Мерцедес.

 

Нико Розберг също не успя да завърши, тъй като в последната обиколка от осма позиция пробва атакуваща маневра, но горивото му свърши и „сребърните стрели" се провалиха тотално в първия кръг за 2012-та година.

 

Стартът

 

Вълнуващо начало на сезона във Формула 1! Хамилтън не можа да стартира по желания начин и заради проблем със задните гуми, които се отделиха от пистата, той се остави на Бътън да го задмине.

 

Изключителен старт от страна на двата Мерцедеси, като Шумахер и Розберг се възползваха от проблемите със скоростната кутия на Грожан, за да го изпреварят още преди първия завой. Фернадо Алонсо отново защити репутацията си на великолепен пилот в началото на състезанията, като се изкачи на 7-мо място, а на втората обиколка вече бе шести.

 

Фетел излезе 4-ти, изпреварвайки Грожан, който веднага след това направи контакт с Малдонадо и изхвърча от пистата, като дясната му предна гума се откачи и французинът трябваше да прекрати участието си.

 

Краят на състезанието за Шумахер

 

Пилето се движеше на трето място веднага след старта, но постепенно започна да изостава от двата МакЛарън-а. В 11-ата обиколка Фетел вече очевидно го беше застигнал и всеки момент двамата щяха да се борят за позицията с помощта на подвижното задно крило.

 

На влизане в завой номер 1 обаче седемкратният шампион излезе на тревата извън пистата, което позволи на Фетел без проблеми да се нареди 3-ти. Шумахер очевидно имаше по-тежки проблеми от очакваното и просто докара болида си до бокса, за да прекрати участието.

 

Първите спирания в бокса

 

Ферари очаквано спряха първи в бокса, защото имаха 1 комплект меки гуми повече от останалите фаворити. Фелипе Маса сложи именно меки гуми на болида си, а Алонсо заложи на различна стратегия с медиум консистенциите в 14-ата обиколка.

 

Нико Розберг също сложи меки гуми, а веднага след него Марк Уебър индикира, че ще разчита на три спирания в бокса с по-твърдите сликове на Пирели.

 

Лидерът Бътън направи питстоп в 17-ата обиколка и бе последван от Фетел, който след това излезе на пистата точно пред Алонсо. Хамилтън остана последен от водачите в колоната да влезе в бокса, но не можа да се върне пред Серхио Перес на трасето.

 

Единственият от топ 5 с меки гуми след първото спиране в бокса беше Фетел, а добрите времена на Алонсо с по-твърдите консистенции примамиха и конкурентите му да заложат на тях. Бътън беше първи, следван от Перес, Хамилтън, Фетел, Алонсо, Розберг, Уебър, Малдонадо и Райконен.

 

Ключовата роля на Серхио Перес

 

Хамилтън излезе от бокса на пистата точно зад Перес, който успя да задържи МакЛарън-а зад себе си за известно време, което се оказа решаващо за натрупването на преднина на върха на Бътън.

 

Хамилтън все пак изпревари Заубер-а, но загуби доста време зад него.

 

Перес след това се предаде лесно на Фетел, но поне една обиколка успя да опъне нервите на Алонсо за 4-ата позиция - и всичко това преди мексиканецът да е направил своя питстоп.

 

Средата на състезанието

 

Около 30-ата обиколка единствено Уебър и Розберг се бореха за по-предни позиции, като след няколко неуспешни маневри австралийският пилот на Ред Бул най-накрая успя да се нареди на 5-то място.

 

Бътън водеше с 10 секунди преднина спрямо Хамилтън, който бе настиган от Фетел (2.4 сек), Алонсо (12 сек), Уебър и Розберг, като се забелязваше прогрес във времената на втория пилот на „червените бикове".

 

Вторите питстопове

 

Алонсо първи направи своя питстоп от фаворитите в 35-ата обиколка и се върна с медиум гумите на Пирели.

 

МакЛарън направиха двоен питстоп - първо влезе Бътън и веднага след него Хамилтън, като механиците демонстрираха отличен синхрон, обслужвайки перфектно и двамата си пилоти.

 

Само че Фетел направи много бързо второ спиране, след което излезе пред Хамилтън на пистата на втора позиция и можеше под егидата на колата за сигурност (която се появи след спиране на трасето на Виталий Петров) да се доближи до лидера.

 

„Рестартирането"

 

След излизането на колата за сигурност Бътън започна да реди най-бързи обиколки и се откъсна от Фетел, докато Хамилтън се стремеше да се движи в обсега на DRS спрямо двукратния световен шампион.

 

Уебър беше на около секунда от британския пилот на МакЛарън, а Алонсо изостана на 5-та позиция с близо 4 секунди.

 

Финални обиколки

 

Фелипе Маса затвърди разочароващото си представяне, изпълнено с различни проблеми и грешки, като се сблъска с Бруно Сена 10 обиколки преди края и трябваше да прекрати участието си в Мелбърн.

 

В крайна сметка Малдонадо не успя да се пребори с Алонсо за 5-тото място, нито пък Райконен можа да изпревари Кобаяши за една точка повече.

 

Пилотът на Уилямс загуби контрол върху болида си и се удари в стените, отпадайки драматично. Подобна съдба имаше и Розберг, чиито проблеми с горивото му попречиха да финишира.

 

Печеливши от тяхното отпадане бяха Даниел Рикардо и Пол ди Реста, които се наредиха в зоната за точките в самия край.