Розберг пред Хамилтън в нов дъждовен ден за Формула 1

галерия:

снимка: БГНЕС/EPA

Нико Розберг заслужи да потегли първи в състезанието за Гран при на САЩ от Формула 1, след като записа най-добро време във втората част на квалификациите, а проливният дъжд не позволи провеждането на финалната трета част.

Пилотите постоянно биваха предупреждавани, че във всеки един момент ураганът над Остин може да принуди организаторите да прекратят окончателно квалификациите и това провокират състезателите да правят летящи обиколки с уговорката, че всяка може да им е последна.

Така Розберг се оказа най-бърз във втория сегмент, оставяйки зад себе си претендента за трета световна титла Люис Хамилтън. Британецът трябва да спечели девет точки повече от Себастиан Фетел и 11 повече от Нико Розберг, за да е сигурен още в САЩ за втория си триумф с Мерцедес.

Даниел Рикардо остана трети, след като бе най-бърз в първата сесия за първи път през 2015 година. Съотборникът му в Ред Бул Даниил Квят ще потегли четвърти, следван от Себастиан Фетел с Ферари, Серхио Перес и Нико Хюлкенберг с Форс Индия, Кими Райконен също с Ферари, Фелипе Маса с Уилямс и Макс Ферстапен с Торо Росо.

Състезанието за Голямата награда на САЩ на „Пистата на Америките“ в Остин, Тексас ще започне в 21:00 часа българско време.

Квалификация 1

След като Хамилтън набързо записа най-добро време в сесията - 1:59, което бе с около 2 секунди по-добро от повечето от останалите, се стигна и до първата жертва на дъжда. Болидите изхвърляха по 10 литра във въздуха, докато се движеха по наводненото трасе под продължаващия дъжд, когато Карлос Сайнц се качи прекалено много на бордюра и загуби контрол, след което отпадна.

Заради неговия инцидент, за който той се извини на екипа си по тим радиото, при оставащи 12:46 минути до края първият сегмент бе прекратен, докато бъде преместена колата на Торо Росо от чакъла до пистата.

След около 5-минутно прекъсване сесията бе подновена и всички болиди започнаха да записват времена в тежките условия. Тъй като се очакваше дъждът да се усили, пилотите бяха инструктирани да побързат с летящите обиколки, защото съществуваше сериозен вариант решетката да се подреди според времената от първата квалификация, ако след това няма начин да бъдат осъществени втори и трети сегмент.

Розберг тъкмо се бе доближил на 0.4 секунди от Хамилтън, когато Люис направи фамозна обиколка от 1:58.025 и отвя съотбоника си на 1.850 секунди зад себе си. Болидите на Ред Бул най-много се доближаваха до темпото на шампиони, а в дъното борбата за оцеляване се водеше между Маруся, Лотус и Торо Росо.

При оставащи 1:50 минути до края Розберг попита "защо продължаваме да правим обиколки" и отговорът от бокса бе, че всеки става по-бърз и това може да се окаже последната сесия. Хамилтън продължаваше да води пред Рикардо и Розберг, а Фетел се прибра в бокса след контакт със стената.

Фетел трепереше до края, но остана 15-ти, а от първия сегмент отпаднаха Маркус Ериксон, Фелипе Насър, Александър Роси, Уилям Стивънс и катастрофиралия Карлос Сайнц. Пилотите на Заубер щяха да започнат юбилейното си 400-тно състезание от задната част на решетката. За първи път през 2015 година пък Даниел Рикардо завърши като лидер в квалификационна сесия.

Квалификация 2

Фетел получи инструкции преди самото начало, че се очаква К2 да протече при по-добри условия в сравнение с предишния сегмент, но оставаше опасността за дъжд в по-късен период, който можеше да направи резултатите от К2 мерудавни за стартовата решетка.

След като оцеля на косъм в К1, Фетел бе готов да преследва по-добри обиколки във втората част и именно той първи започна инсталационния си тур. Въпреки подобрените условия обаче, инженерите продължаваха да предупреждават за предстоящ дъжд.

Розберг излезе начело с убийствено време от 1:56, като изпревари със седем десети от секундата Хамилтън, а Фетел слезе под бариерата от 2 минути, но това му носеше единствено петата позиция 8 минути преди края. От втория опит Хамилтън се залепи на 0.105 секунди от времето на Розберг - 1:56.824 минути.

6 минути преди края на сесията дъждът малко по малко започна да се усилва, най-осезаемо над последния завой на пистата. Междувременно завой номер 10, който принципно е един от най-лесните в нормални условия, създаваше най-много проблеми на пилотите и почти всички се изредиха да губят контрол над болида си при излизане от него.

2 минути преди финала на сегмента Ботас, Алонсо, Грожан, Бътън и Малдонадо бяха извън топ 10. Квят, който бе 4-ти 45 секунди преди края, се прибра в бокса с думите "прекалено е опасно", вероятно поради засилващите се условия за аквапланинг. Точно с изтичането на последните секунди Фетел също обяви, че трябва да се покаже червен флаг за квалификацията.

Ботас, който в две от последните три състезания финишира трети, остана 12-ти. Алонсо също отпадна като 11-ти, следван от Грожан, Бътън и Малдонадо.

Kвалификация 3?

В паузата между двете сесии отговорникът на ФИА за състезанието Чарли Уайтинг направи обиколка с колата за сигурност, за да провери дали ще е безопасно да се проведе и третия сегмент от квалификацията.

И двата Мерцедес-а се отправиха към изхода на питлейна, когато бяха спрени по тим радиото с информацията, че началото на третата част се отлага с поне шест минути. В 17:03 българско време дойде и очакваното официално решение - резултатите от К2 се считат за финални и заради силния дъжд трети сегмент няма да има.